Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.497
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 39
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 20
  • Totaal: 20

banden / velgen topic (gestart als gezocht)

Gestart door fs1, 20 januari, 2007, 12:46

Vorige topic - Volgende topic

fs1

bon, simpele vraag, weet er iemand hoe :-)
ik heb bv deze velgen op het oog... 5x110 of 5x120, ik dacth dat bij onze laguna's de steek 5x108 was?
https://www.kapaza.be/detail/3417141/
nu lees ik vanalles over springbouten, dit gaat? of niet? ik lees dat het gaat, ik lees ook dat het nie veilig is?

is der hier iemand die me dit alles haarfijn kan uitleggen? ;-)

klop45

fabio

zijn dat exentrise bouten,springbouten heb ik ook nog niet van gehoord?

RICO1047

fs1

niemand? rare mannen ;-) typ dat eens in op google, mss dat ze dat in NL anders noemen ;-)

Renaultfreak

Ik ben dan misschien een vrouw, maar het lijkt mij onmogelijk om velgen met een andere steek op je auto te monteren.
Die maat geeft aan hoe groot de diameter is van de (denkbeeldige) cirkel die je door de boutgaten kunt trekken.
De enige overeenkomst die 5x108 en 5x120 hebben, is dat het 5 gaats is.
Wellicht kun je 1 of 2 bouten vastdraaien, maar lekker draaien zal het wiel dan ook niet  ::)

fabio

ik denk zelfs dat je er maar 1 bout passend in gaat krijgen

fs1

hehe mensen het is goed hoor... ik weet het ondertussen al van erges anders :-p sorry voor lastig te vallen hierzo  dervoor, want heb nie echt de indruk dat er iemand hier iets van weet... maargoed...

ik zal het eens proberen uitleggen zodat iedereen wel weet over wat het gaat...

allereerst springbouten, dit zijn bouten waarmee een steek van max 2mm verschil kan overbrugd worden, zijnde van 5x110 naar 5x108 of naar 5x112 bijvoorbeeld, op de bout zit dan een speciaal scheef conisch stukje, zodat het center vd bout ietsje meer naar binnen of buiten ligt (zoals gewenst dus)
foto; vind ik dus niet meer, worden ook wel centreerbouten of schuifbouten genoemd blijkbaar...

ten tweede multisteek adapter, lap zeg, hier vind ik ook al geen foto van... maar is in principe een ring, net als een spoorverbreder, van een 2-tal cm dik, en hier zitten dan 10 gaten in (5x108 bv en 5x112 bv) en zo kunt ge die ring vastzetten op de originele plaats, en uw nieuwe velg in dit geval dus 5x112 in die ring vastzetten...

maar voor zover ik overal kan lezen zijn de meningen verdeeld over de springbouten, al dan niet veilig, hoewel ik het niet echt inzie waarom niet... de multisteek adapters lees ik nergens iets negatiefs over...

mss ga ik in de loop vd week eens horen bij de bandencentrale ;-)

fabio

Met die ring kan ik nog in komen dat is te snappen maar met die bouten als ik exentrische bouten ergens indraai dan is ook mijn steek heel wisselend want die bepaal je door de stand van de bout ..toch?

fs1

nja ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen hoor... het komt er op neer dat het conische ringetje voor de boutkop zn binnendiameter is breder as de buitendiameter vd bout zelf, om de conische deel niet gelijk is, aan ene kant minder ander kant meer, kan die as ge die in de velg plaatst op alle plaatsen evenveel druk uitoefenen terwijl da as vd bout eigelijk een mm is verschoven (tov de velg he) en zo dus min of meer een andere steek cre?ert maar dus wel max 2mm verschil in zn totaliteit he...

fabio

oke duidelijk maar dan lijkt me een ring veiliger

fs1

en waaromdanwel? die bevestigingsdruk/sterkte is toch nog altij evn goe zekers...

fabio

dan gebruik je gewone rechte bouten en het zit verdeeld over 4 bouten op de naaf en 4 bouten in de ring aan de velg

RICO1047

of zoek gewoon velgen met de juiste steek .het lijkt mij dat zo'n bout dunner dan een gewone.met mijn rijstijl lijkt dat niet wenselijk,want zelf m10 bouten breken wel eens en met zon plaat heb je maar een paar windingen schroefdraad dus weinig grip.
Er zijn bedrijven die velgen op maat maakt en modificeren mischien is dat wat

fs1

ja nee, nieuw zijn de gewenste maten wel te vinden he...

had gewoon een paar mooie 2de hands setjes gevonden die net niet de juiste steek hebben, da's al...

ik heb geen zin om tegen de 1000? te gaan geven aan velgen/wielen/banden etc...