Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 36
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 34
  • Totaal: 34

bandenspanningssensoren

Gestart door basslijkhuis, 15 juli, 2008, 20:44

Vorige topic - Volgende topic

basslijkhuis

Ik heb sinds kort een laguna tech line uit 2006.
Ik dacht eigenlijk altijd dat alle laguna's standaard bandenspanningssensoren hadden, echter lijkt mijn auto deze toch niet te hebben.
Nu is mijn vraag of het "netwerk" van de laguna's wel standaard hierop is voorbereid en bij aankoop van sensoren deze wel aangemeld kunnen worden.

Zo niet, is zoiets naderhand aan te brengen of wordt dit een bijna compleet nieuwe auto (aangezien een auto uit 80%electronica bestaat)

rookie

Als het goed is, zijn ze allemaal voorbereid. Maar dat zal de dealer zeker moeten weten. Maar mijn vraag is altijd bij deze sensoren, geeft de auto een storing, kun je er niet mee rijden, moet het erop zitten? Laat die dingen alstublieft uitgeschakeld (zijn sommige niet mee eens, maar toch, is mijn mening), je krijgt alleen narigheid; knipperende lampen, lekke band die niet lek is, je rijd opeens op drie wielen etc. Gewoon uitgeschakeld laten, werkt heel rust gevent en de oude auto's zoals de Laguna 1 rijden ook zonder sensoren.

basslijkhuis

Bedankt voor je reactie, echter zou ik ze toch graag willen gebruiken aangezien ik op gas rijd en geen reservewiel bij me heb. Met mijn vorige laguna heb ik er ook al een keer baat bij gehad, kleine spijker in de band. Was dus niks aan de hand omdat de auto het optijd aangaf, dus rustig naar de garage gereden, prop erin en rijden maar...

Kan iemand bevestigen dat alle laguna's zijn voorbereid?

Mike

Volgens mij zit het standaard op elke laguna vanaf 2001, zelfs de goedkoopste uitvoering had het erop zitten.

Duupke (Ronald)

Bas, ga er maar vanuit dat op jouw Laguna ook sensoren zitten. Ze zullen echter uitgeschakeld zijn door de dealer. Je zult ze daar weer 'aan' moeten laten zetten.

btw. ik ga er dan wel van uit dat er standaard Renault wielen op de auto zitten, en er later geen andere wielen door de een of ander onder gelegd zijn...

Plaats anders eens een foto van je auto.

rookie

Volgens mij zijn alle Laguna's die verkocht zijn uitgerust met sensoren. Dit geld dan voor het bouwjaar 2001 t/m 2005. 2006 en 2007 zijn er uitvoeringen geweest zonder sensoren. Dus een terechte vraag, is jouw auto uitgerust met het systeem en hoef je alleen de sensoren te plaatsen.

Dus je hebt 2 mogelijkheden;
- jouw auto was uitgerust met sensoren, maar de vorige eigenaar heeft ze er uit gehaald,
- jouw auto is bij verkoop niet uitgerust met sensoren.

Om er achter te komen of het daadwerkelijk op jouw auto zit, zul je echt na de dealer moeten om dit uit te laten lezen uit de computer.

fs1

de dealer kan je dit zo in 5 seconden vertellen aan de hand van je chassisnummer (in belgië toch) en als het er is zal het gewoon kwestie zijn van sensoren plaatsen en ze inlezen, ik denk als de rest van het systeem er (nog) niet is het een duur grapje kan worden.. ik wist niet dat er versies waren zonder, ik dacht altijd dat ze het allemaal hadden van bij het begin

defooss

Ik heb een Authentique en daar zitten ze ook op.

Wordt zelfs beschreven aan de zijkant van de linker deur ivm het plaatsen van de wielen.  Kleur codering.

rookie

maar als ik jouw avatar zie defoos, heb je een Laguna uit 2001 tot 2005. Hierop zit het "altijd". Vanaf 2005 niet altijd, ligt aan de aflever wens/leverbaarheid van het betreffende model van de eigenaar.

rookie

Citaat van: fs1 op 16 juli, 2008, 06:55
de dealer kan je dit zo in 5 seconden vertellen aan de hand van je chassisnummer (in belgië toch) en als het er is zal het gewoon kwestie zijn van sensoren plaatsen en ze inlezen, ik denk als de rest van het systeem er (nog) niet is het een duur grapje kan worden.. ik wist niet dat er versies waren zonder, ik dacht altijd dat ze het allemaal hadden van bij het begin
Om het nu nog een stukje moeilijker te maken, wil dus niet zeggen dat de dealer het goede antwoord geeft. Hij kan afgeleverd zijn zonder sensoren, dus in hun systeem staat dat het er dus niet in zit, maar kan wel gewoon een optie zijn dat het gewoon standaard eronder gezet wordt, want dat is bv goedkoper in het fabricageproces. Dus de dealer zal waarschijnlijk meer weten.

Dit heb ik namelijk gehad om een cd wisselaar kabel erbij te zoeken bij mij Alpine cd wisselaar en de renault radio. Ik heb verschillende dealers gebeld, en zeiden, sorry maar uw radio ondersteund geen cd wisselaar, dat staat in ons systeem.

Ik ben zelf toen in Dialogys aan het zoeken geweest, het blijkt dat er pakweg 14 verschillende radio's in de laguna zitten, waarbij 7 geen cd wisselaar ondersteunen. Nu blijkt dat er maar 7 verschillende types radio's zijn (verschillende kleur, iets ander type etc., maar ondersteunen allemaal de wisselaar van Alpine) maar ze kwamen aan de 14 stuks doordat een gedeelte wel standaard afgeleverd werd (hiervoor wel de kabel te bestellen was) en de ander 7 niet (geen kabel te bestellen was, want hij werd niet van fabriek geleverd met cd wisselaar). Dus toen hebben ze voor mij uitgezocht welk van de 7 type ik had in mijn auto, en hier verschillende varianten van uitgezocht. Nu komt het mooiste. Ze kwamen met 3 verschillende varianten, 1 voor de Laguna, 1 voor de megane (volgens mij) en 1 voor de Clio. De Laguna kabel koste meende iets van 100 euro ex, de andere meende ik iets van 70 euro, en de clio 45 euro. De magazijnmedewerker zei, ze zijn allemaal hetzelfde, alleen de prijs verschilt.

fs1

effe off topic maar da's daar wel heel duur, nadat ik m'n originele radio en (alpine)wisselaar uit de lag had gehaald (2002 lag) had ik die kabel namelijk zwaar beschadigd, en ik had al een koper voor het geheel, dus ben bij de dealer andere kabel gaan halen en dat heeft me nog geen 30€ gekost toen

rookie

ik wou alleen zeggen hiermee, dat het afhangt van de renault medewerker hoe goed je word geholpen. Het staat in ons systeem dat het niet standaard erop zit, dus volgens het systeem zit het er niet in, dus het werkt niet. Whola.

basslijkhuis

Bedankt voor jullie input.. Heb inderdaad even met de dealer gebelt, die aan de hand van chasis nummer heeft gekeken. Nu blijk ik een uitzondering te hebben die het systeem dus niet heeft. Ze zeggen dat ze dus ook niet aangemeld kunnen worden. Betekend dus einde verhaal..  :(

Zelf geloof ik het nog niet helemaal, ik geloof best dat ik een versie heb die af fabriek niet is uitgerust met de sensoren en dat de computer van renault zegt dat het er niet opzit en daaruit de conclusie trekt dat het niet aan te brengen is.

Echter kan ik gewoonweg niet begrijpen dat renault 90% van de auto's uitrust met een boordcomputer die sensoren ondersteund. En 10% met een computer zonder. Volgens mij zijn de computers zonder dan gewoon duurder aangezien dit er veel minder zijn....
Maarja, als de dealer zegt stop kan ik helaa niet verder tenzij iemand nog "inside" info heeft waaruit blijkt dat het wel kan.

melcon

waarschijnlijk zit het niet in de computer zelf, maar in de firmware (software) die ze er op zetten,
en het is natuurlijk heel eenvoudig om voor die 10% er een andere firmware in te zetten.
Tenminste dat denk ik, ze zullen in elk geval niet een andere computer gebruikt hebben.

rookie

Nou, mooie toestand.

Volgens mij moet er aangemeld worden met de clip dat er sensoren aanwezig zijn (volgens mij een 0 in een 1 veranderen) en er moet een ontvanger onder de auto zitten. Meer eigenlijk niet volgens mij.