Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 23
  • Totaal: 23

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

ZamZara

Hier had ik ook last van. Tot gisteren ...
Stationair geen probleem snelheid beneden de 50 met lage toerental ook geen probleem. maar ga je bijvoorbeeld 80 of 130 rijden schakelt de airco pomp uit.
Zodra de toerental boven de 2500 komt geen koude lucht meer.

Probleem zit m in de stekker / bedrading onder de airco pomp. van boven kun je er niet echt makkelijk bij. Mocht je een brug hebben of iemand kennen met een brug dan zou ik de auto daar op zetten gaat dan allemaal wat makkelijker.

Stekker los halen van de airco pomp en contacten goed schoon maken. bij mij was de oranje draad volledig geoxideerd. de oranje omhulsel was groen door oxidatie en verpulverd. daardoor krijgt de computer verkeerde informatie.

Bedrading wat geoxideerd was weg geknipt verlengd met hitte bestendig draad en deze gesoldeerd en met een krimpkousje er om heen. afdichtings tape er om heen.
Let wel op met knippen, de bedrading is niet erg lang als je teveel er af haalt kom je niet meer bij de aircopomp.  (eventueel verlengen met hittebestendig draad.)

Gisteren test rit gemaakt met verschillende snelheden en verschillende toerental geen problemen meer. blijft koud.

lagunaV8

kijk eens Zamzara,

Citaat van: lagunaV8 op 22 juni, 2014, 04:07
Even van mijn ander schrijven gekopieerd.

Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.

lagunaV8

kijk eens Zamzara,

Citaat van: lagunaV8 op 22 juni, 2014, 04:07
Even van mijn ander schrijven gekopieerd.

Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.

Daniel304

Same here.. Gister de kabel/stekker vervangen en afgetaped.. Nu nog de blower fixen en het werkt allemaal weer

acces4

Had hetzelfde probleem. Laguna techline 2004.
Kon de stekker zijn, de sensor (pomp dus), de bedrading of het display. Stekker was het niet. Als het de sensor is kan de display een opdonder hebben gehad en ook stuk zijn. Dit was voor Airco service Noord-Holland een bekend probleem. Zij hebben er een ander (eenvoudiger) type pomp in gezet. De computer opnieuw laten programeren zodat de nieuwe pomp herkend wordt en alles werkt weer.

woujo87

Het verhaal van die 2200 toeren; komt er dan ook een rauw geluid ergens vandaan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

rookie

kan, maar heeft hier niets mee te maken, is airco kapot of leeg.

woujo87

👍tnx

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Caretaker

Goedemiddag,

Ik heb zelf een zelfde soort probleem.  Laguna II 2004

Wij krijgen alleen een andere meldcode , Namelijk 786464.

Wat zou dit kunnen zijn?  wie heeft dit eerder langs zien komen.
een zoektocht op internet heeft me tot nog toe maar 1 Duitse site gewezen en die is niet echt duidelijk.

rookie

dan heb je niet uitgelezen met renault software

Caretaker

Het is uitgelezen bij mijn garage, geen idee wat voor software hij gebruikt.

En wat zou het dan betekenen als we niet met Renault software hebben uitgelezen? 
Onderbouw je opmerking eens als je wilt..

Het is een regelklep error code,  stroom onderbreking meen ik.

rookie

je geeft je antwoord al op je vraag, waarom vind ik niets op mijn foutcode.

Caretaker

Renault software is alleen beschikbaar voor Renault dealers?  Of kan mijn garage daar ook gewoon aan komen?

Foutmelding is trouwens wel gewist maar kwam steeds weer terug.

Zou deze melding hetzelfde kunnen betekenen als die DF050 code die je had beschreven?

rookie

Je hebt software voor de clip nodig en je hebt een can sonde nodig genaamt clip. Deze moet een dealer hebben.

Caretaker

Maar als ik niet naar een dealer ga maar naar een andere garage?

Die moeten me toch ook gewoon kunnen helpen?

Foutmelding is trouwens wel gewist maar kwam steeds weer terug.

Zou deze melding hetzelfde kunnen betekenen als die DF050 code die je had beschreven?