Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 27
  • Totaal: 27

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

Remi

Is die storing ook te wissen bij de Bosch garage, of moet ik daarvoor naar de dealer, die laatste ben ik niet zo van daar ze gelijk € 40 rekenen voor uitlezen/wissen

Turbo

Lagoona

Die sensor waar steeds over wordt gesproken...is dat dit ding?
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-auto-a-c-compressor-control-valve-suit-for-DELPHI-V5-CVC-7-for-Renault/32418487367.html € 27,56 gratis verzending...?

rookie

Lagoona

Voor die prijs kan je nog eens een gokje wagen en boeit het ook wat minder als er één stuk gaat tijdens het diagnosticeren van het probleem.

rookie

Lagoona

Ik heb nog niet gekeken. Sterker nog...door dit topic kwam ik erachter dat hij op de snelweg niet meer koelt. Ik heb het niet eens gemerkt.... ;D

rookie

ik zou dan eerst eens gaan uitlezen, meten en kijken of er een kabel stuk is.

Turbo

Eerst uitlezen en dan verder kijken

Lagoona

Net even het stekkertje bekeken en gemeten, helaas gaf de auto een buitentemperatuur van 18 graden aan (onder mijn carport) in plaats van de geadviseerde 25 graden voor het meten van de weerstand van de sensor.
Ik meet bij 18 graden ongeveer 33 Ohm. De stekker zag er overigens keurig uit, ik zag iets van een siliconenpasta (groen/gel-achtig?) in de stekker de contacten van de sensor en die van de stekker lijken niet gecorrodeerd.
Maar goed, 33 Ohm bij 18 graden, dit wijkt wel heel erg sterk af van de 18,5 ohm bij 25 graden waardoor ik er vanuit ga dat de sensor stuk is. Eens even zo'n ding in China bestellen en dan nog een garage vinden die me kan helpen om het ding te vervangen. Rookie nog suggesties?

ser078

Ik heb dit probleem ook! Bij hogere toeren, geen koude lucht. Er is al een nieuwe airco pomp in gezet (Renault garage). Kan het bij mij dan ook aan de bekabeling/stekkers liggen? Toevallig iemand in de buurt van Dordrecht, die mij kan helpen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rookie

heb je dit stappenplan al doorgenomen van mij uit 2010 ???

Citaat van: rookie op 02 augustus, 2010, 17:31
Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.

Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt https://www.aircotechniek.nl/?action=product_details&prod_id=309141&cat_id=32435&link=0&parent_id=&prod_template_id=1&t=Control%20valve%20Renault%20Megane%20II%20/%20Scenic%20/%20Laguna%20II%20DELPHI%20V5%20/%20CVC&artnr=MC-855,

ser078

Nee, daar kan ik dus wel wat hulp bij gebruiken...

ser078

Inmiddels staat de auto, sinds afgelopen dinsdag bij de Renault dealer. Vandaag kwam het bericht, dat met een bypass in de bekabeling het probleem opgelost bleek te zijn. Helaas blijkt toch ook de airco display/unit stuk te zijn. Kosten €695,- en dat al na het vervangen van de airco pomp en de auto pas sinds juli in bezit te hebben. (Tevens gekocht bij de Renault dealer). Morgen belt de verkoper met wie ik "zaken" gedaan heb, mij op om dit allemaal nog eens te bespreken. De auto heb ik dan wel zonder garantie gekocht, maar stond niet als " meeneem prijs" te koop. Ik had hier dus echt een hele andere verwachting bij. To be continued....

ser078

Zo...het heeft even geduurd, maar de airco wordt kosteloos vervangen/gerepareerd. Ongeacht garantie of prijs, je mag ook van een 2e hands product een verwachting hebben en al helemaal als de verkopende partij meld dat alles aan de auto in (technisch) orde is. Ook het eerder betaalde bedrag voor het vervangen van de airco pomp, zal ik terug krijgen. De auto staat verder nog steeds te koop. Dit is mijn eerste Renault, helaas geen prettige ervaring....

https://link.marktplaats.nl/m1073984321