Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 25
  • Totaal: 25

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

Sfinx

Even alles op een rijtje hoor en verbeter me maar als ik het fout doe:

Bij deze klacht kan het zijn dat:

- De koelvloeistof vervangen of bijgevuld moet worden.
OF
- De stekker op de aircopomp is gecorrodeerd.
OF
- De kabelboom mankementen vertoond.
OF
- Er wat parameters in de software niet goed zijn.
OF
- De stekker bij het bedieningspaneel rot is.
OF
- Het bedieningspaneel is doorgebrand.
OF
- Een combinatie van bovenstaande factoren.

Heb ik iets vergeten of verkeerd begrepen? Verbeter mij dan, a.u.b..

DaBuzzzzz

je vergeet de sensor/klep op de pomp, moet 18 ohm zijn anders is ie kapot en kort daarop overlijdt je bedienings paneel. die sensor meen ik nu los te koop hebben gevonden

rookie

:o

Citaat van: rookie op 02 augustus, 2010, 17:31
Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.

Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt https://www.aircotechniek.nl/?action=product_details&prod_id=309141&cat_id=32435&link=0&parent_id=&prod_template_id=1&t=Control%20valve%20Renault%20Megane%20II%20/%20Scenic%20/%20Laguna%20II%20DELPHI%20V5%20/%20CVC&artnr=MC-855,

Sfinx

Citaat van: DaBuzzzzz op 18 november, 2011, 09:20
je vergeet de sensor/klep op de pomp, moet 18 ohm zijn anders is ie kapot en kort daarop overlijdt je bedienings paneel. die sensor meen ik nu los te koop hebben gevonden

Je hebt gelijk, die was ik inderdaad vergeten. En dat terwijl Rookie nog wel zo'n heel hoofdstuk daar aan gewijd had (en nu weer).

Sfinx

Dit is dan het volledige rijtje:

- De koelvloeistof vervangen of bijgevuld moet worden.
OF
OF
- De sensor/klep op de pomp geeft een verkeerde waarde aan en is dus stuk.
OF
OF
- Er wat parameters in de software niet goed zijn.
OF
- De stekker bij het bedieningspaneel rot is.
OF
OF

DaBuzzzzz

Ik wil:

1) nog met rookie aan de clip om de config fout uit te sluiten
2) de sensor meten

dan als die defect blijkt in het voorjaar de airco servicen en direct de sensor en paneel vervangen. Sensoren ontvang ik volgende week al dus als iemand het expiriment aan wil kan ik dat stukje leveren. (moet het wel de Delphi pomp zijn die gemonteerd is)

Mocht dit lukken kun je voor ongeveer 150 eu de hele keten aan problemen oplossen als de sensor en dus ook je paneel kapot zijn in plaats van de eerder vermeldde 800 tot 1400 eu

Sfinx

Waarom wachten op het voorjaar? In de winter is een goedwerkende airco ook van belang om de ruiten condensvrij te houden.

rookie

Citaat van: Sfinx op 18 november, 2011, 10:06
Dit is dan het volledige rijtje:

- De koelvloeistof vervangen of bijgevuld moet worden. (onmogelijk)
OF
OF
- De sensor/klep op de pomp geeft een verkeerde waarde aan en is dus stuk.
OF
OF
- Er wat parameters in de software niet goed zijn. (nog nooit meegemaakt)
OF
- De stekker bij het bedieningspaneel rot is. (nog nooit gezien)
Of
OF

Sfinx

Ik somde slechts alles op wat ik hier op het forum al eens voorbij heb zien komen als mogelijke oorzaken. Dat leek me handig voor andere zoekende forumbezoekers.
Ik heb er zelf veel te weinig verstand van om te beoordelen of het mogelijk is of niet.

rookie

Dat klopt, maar dat heeft niet met deze foutcode te maken. Als je te weinig koelvloeistof hebt, kun je geen foutcode DF030 krijgen, dan heb je er zeker meer en mogelijk ook DF030.
Als je een paramter fout hebt staan, heb je andere problemen,
En de stekker van het bediningspaneel is niet onder invloed van vocht of iets dergelijks. Deze gaan bijna niet kapot.

Ik probeerde terug te komen of de foutcode DF030 en niet het algemene verhaal van fouten bij airco's

Niet kwaad bedoelt  ;)

Sfinx

Ik weet dat het niet kwaad bedoeld was. Het leek me gewoon handig om alles in z'n algemeenheid even op te sommen.
Ik heb zelf ook deze klacht en het vullen van de koelvloeistof heeft dus geen resultaat gehad.
Er zal dus verder gezocht moeten worden, maar gezien het aantal mogelijke oorzaken zou dat wel eens een dure onderneming kunnen worden, alleen al door de onderzoekskosten, laat staan eventuele onderdelen.
Zoals ik al eens eerder heb verteld ben ik zelf geen sleutelaar, dus ik ben afhankelijk van een garage.
Dat betekent dat ik met een zo gericht mogelijke klacht wil aankloppen bij die garage om in ieder geval te besparen op arbeidsloon door lange onderzoekstijden.

DaBuzzzzz

rookie, volgende week zelfde tijd zelfde plek? weten we zeker of de software een factor is.
In de winter gaat de airco nauwelijks echt aan, daar zorgt de ecu voor als ik de documenatie lees en bovendien gaat ie pas uit als ik 126 rijd en dat gebeurt nauwelijks of te kort om echt merkbaar effect te hebben. In de zomer merk je dat echter direct en is het ook beter te testen. Je kunt de test met dit weer echt niet goed doen en daarbij lig ik niet graag onder de auto met dit weer :)

Damster

Dabuzzzz, waar zit die sensor waar je het over hebt?

rookie

DaBuzzzzz

afgesproken met rookie dat ik het volgende doe:

*Ik meet de sensor en indien geen 18 ohm;

*Naar een airco boer;

*legen systeem, overzetten sensor

*bijvullen en testen op lekkage

*naar Rookie om te kijke of de error te wissen is

Zo ja, problem solved voor weinig
Zo nee, Display/Paneel wisselen en weer testen en indien kaput laten repareren

Actronics gaf mij geen prijs, en zegt dat alleen via de garage te doen. Misschien dat iemand hier dat wel voor elkaar krijgt?

Wordt vervolgd