Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.638
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 32
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 21
  • Totaal: 21

medic`s Airco doet het weer.

Gestart door medic, 02 augustus, 2010, 17:16

Vorige topic - Volgende topic

medic

Hehe eindelijk na iets meer dan een half jaar geen problemen meer met de airco..Het begon al bij de aankoop airco niet goed werkte.Toen bij gevuld en geen problemen meer.Maar nu een half jaar geleden weer kuren met de airco >:(.(Vorige dealer wilde hier niks van weten.Hadden hem toch gemaakt??)
maar ja in de winter test je de airco niet.
Nu met de warmte lekker de airco aan kom je boven de 80 km wordt het weer lekker warm.Dus toen maar even naar de renault dealer,geen vertrouwen in de vorige dealer.De auto moest toch een klein beurtje =fix= hebben.Daar de airco na laten kijken.Airco was verder goed moest alleen bijgevuld worden.De problemen leken opgelost maar helaas het bekende probleem kwam weer terug geen koeling boven de 80 kilometer en nu een knipperende regelunit erbij.Dus maar even een afspraak gemaakt bij de dealer  voor afgelopen woensdag.Nu de oplossing afgelopen Woensdag belde de dealer aircopomp stuk,dus dan maar een nieuwe pomp erin.Donderdag kon ik hem halen.Donderdag belde de dealer dat bij het testen de airco het nog niet doet.Ze dachten aan de regelunit in de auto.Deze hadden ze getest met een andere uit een inruil.En ja hoor hij doet het dus ook nog maar even een nieuw regelunit in de auto.
De teller stond al op 900 euro  :o,en met een nieuw regelunit kwam er nog wat bij.
Maar ik moet zegeen de dealer heeft een mooi prijsje gemaakt(eigenlijk prijs).Op de regelunit 10% korting,gratis inbouw. geen uurloon,gratis bijvullen van de airco,1dag leenauto betalen 3 dagen gebruikt en niet hoeven af te tanken. !!Maarja al met al was het nog een stevig prijsje om je auto koel te krijgen.

Maar ik kan nu zeggen het kost wat maar ik hou nu me hoofd koel met die warmte. ;D =hix=

Weet niet of het hier hoort maar ik dacht ik  laat het even dat mijn airco probleem nu is opgelost
groetjes een koude medic

rookie

Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.

Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt https://www.aircotechniek.nl/?action=product_details&prod_id=309141&cat_id=32435&link=0&parent_id=&prod_template_id=1&t=Control%20valve%20Renault%20Megane%20II%20/%20Scenic%20/%20Laguna%20II%20DELPHI%20V5%20/%20CVC&artnr=MC-855,

medic

hoi Rookie de Aircopomp was echt overleden hij gaf een behoorlijke tik bij het aanzetten van de airco.Er was  de sensor in de pomp die stuk en een klepje was.Bij de 2200 toeren ging hij uit en bij de 1900 toeren kwam hij met een tik weer inwerking.De stekker was goed ik had die zelf nog gecontroleerd voor hij naar de dealer ging.De Display in de auto ging knipperen van fel naar zwak.Hij ging fel branden als hij aansloeg en zwak als hij uitging.Ook produceerde hij een zoem toon als ik de unit aanzette.
Ik heb alles bij de Renault dealer laten vervangen dit met het feit dat ik het goed wilde laten doen,de garage`s bij mijn in de buurt vroegen ongeveer het zelfde het maakte mekaar niet veel en dan is de keuze gauw gemaakt.

Binnenkort moet ik wel mijn achterasrubbers en spoorstangen laten doen.Deze doe ik wel bij een bovag en niet bij de dealer.De dealer was te duur De bovag garage doet het voor de helft (453,00 euro)De renault vroeg er bijna 1000 euro.Ook maakt deze garage gebruik van renaultonderdelen.Maar moet eerst even weer wat sparen voor deze kosten post dus dat is voor later.

groetjes medic

rookie

de tik is heel normaal, wat jij omschrijft, dat is de airco, die waarschijnlijk gebruikt is.

Als je goed leest, even sensor wisselen voor een nieuwe, want zoals je zelf omschrijft is deze kapot.
Als je even na de sloop gaat en zoekt met garantie ben je totaal klaar voor 300 euro.

Maar maakt niet uit.

Maar de rubbers vervangen is bij de bovag nog steeds heel duur, 453 euro. Dat moet te doen zijn voor ongeveer 200-250 euro. ik heb het laats laten doen, meende dat ik 160 euro kwijt was voor materiaal en montage.

medic

De prijs die ik bedoelde was met vervanging van de spoorstangen erbij.

Die tik van airco ben ik nu vanaf er zit inmiddels een nieuwe pomp+regelunit in

groetjes

DonvanVliet

Citaat van: rookie op 02 augustus, 2010, 18:43Maar de rubbers vervangen is bij de bovag nog steeds heel duur, 453 euro. Dat moet te doen zijn voor ongeveer 200-250 euro. ik heb het laats laten doen, meende dat ik 160 euro kwijt was voor materiaal en montage.
Waar heb je dat laten doen Rookie? Klinkt interessant.

rookie

Die prijs was voor mij, maar het zal ongeveer max 200/250 euro mogen kosten.