Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 13
  • Totaal: 13

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fs1


DaBuzzzzz

thx! die is wel te vinden! Ik heb een nieuwe sensor besteld en ga die nog inbouwen en zal dit ook doen. Fotos zal ik ook weer nemen voor het nageslacht ;)

Moet ook nog steeds de aansluitingen van de ontvanger voor de bandendruksensor checken. misschien neem ik dat ook nog mee Thx!

Sfinx

#17
En hoe herken ik de aircopomp? Nee, zelfs dat weet ik niet, maar een stekkertje nakijken op corrosie of slecht contact lukt me nog wel.

Sfinx

Inmiddels de aircopomp gevonden, met behulp van een buurman, maar die zit dus redelijk onbereikbaar. Om daar goed bij te kunnen zou de auto omhoog moeten en ik ga niet onder een auto liggen die alleen maar op een krikje staat. Van die bokjes om op te rijden heb ik niet beschikbaar.
Dat wordt dus komende week maar even langs de garage.

DaBuzzzzz

Nieuwe sensor erin en airco doet weer wat ie moet doen, reageert heel snel op toetscommando's . Temp regeling moet ik nog ervaren.

Oude sensor zal vol met plakkerig stof en troep. Niet zo gek dus. Ga hem nog proberen schoon te maken maar met name de hygrometer zit dicht en dat is wel heel fijntjes. Zal vanavond na het collecte lopen voor de dierenbescherming (dierendag vandaag!) een fotootje plaatsen

Sfinx

@DaBuzzzzz: Welke sensor heb je dan precies vervangen? Had dat ook te maken met het toerental?

DaBuzzzzz

deze https://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-LAGUNA-MK2-CLIMATE-CONTROL-SENSOR-01-07-/280700099434

Maar deze is  voor de climate control. weet niet of deze voor de handmatige hetzelfde is. Ik had iets andere symptomen dan de tamelijk exacte van 2500 toeren, dat heeft meer met de pompsnelheid te maken die kennelijk ook door het toerental bepaald wordt

Waar heb jij last van? kunnen we wellicht dit topic verlaten of juist niet zodat het niet zo door elkaar gaat lopen. thx

Sfinx

Waar ik last van heb:
Alles werkt aan de airco/kachel. De blower doet 't, temperatuur, zowel warm als koud, is prima. Alles reageert goed op de knoppen op het bedieningspaneel. Scheiding tussen links en rechts, boven, midden en onder is ook goed.
Het enige wat er aan mankeert is dat de airco boven die genoemde 2500 (2200?) toeren geen kou meer produceert en ook het ontwasemen van beslagen ruiten lukt dan vrijwel niet meer. Dit ongeacht de temp.instelling.
Zodra ik zorg dat de toeren onder de 2200 rpm komen krijgt alles weer zijn normale functie.
Mijn probleem past dus prima in de topic-titel.

PS ik heb overigens ook de complete climate-control.

DaBuzzzzz

Ok, dan zou jouw probleem niet opgelost worden met een nieuwe sensor en lijkt het idd op de 2 stages van de pomp. Heb je de pdf hier op het forum (onder de faqs) al doorgespit?

Sfinx

Ja, heb ik even naar gekeken, maar daar ben ik niet technisch genoeg voor.

DaBuzzzzz

#25
misschien is je engels wel ok. Dit Forum is een schat aan informatie

vergelijkbare problemen vermeld hier (maar ook andersom, dus werkt alleen boven de 2300) maar met name de aansluitingen op de compressor zelf waren hier debet.

Als je het zelf niet kunt is het wel een eenvoudige suggestie voor een garaga. De brug op, kap eraf en de aansluitingen loshalen, schoonmaken en opnieuw vastzetten. Half uur werk en misschien al voldoende

https://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=86124&page=2

Hier wordt het verholpen na ettelijke 'reparaties' door het bedieningspaneel te vervangen. In mijn ogen dubieus maar als er een switch is adhv het toerental en dat signaal loopt via het paneel zou het nog kunnen. just a thought

https://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=21743&page=11

rookie

is dit misschien?
Citaat van: rookie op 02 augustus, 2010, 17:31
Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.


Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt https://www.aircotechniek.nl/?action=product_details&prod_id=309141&cat_id=32435&link=0&parent_id=&prod_template_id=1&t=Control%20valve%20Renault%20Megane%20II%20/%20Scenic%20/%20Laguna%20II%20DELPHI%20V5%20/%20CVC&artnr=MC-855,

Sfinx

Waardevolle informatie. Dank daarvoor.

rookie


DaBuzzzzz

Kans is wel heel groot, beschijft hetzelfde als in de 2 UK topics voorkomt. Ik heb ook Frans en Duits gezocht, ook genoeg gevallen. De ene keer is het onder de toerengrens wel ok en er boven niet en de andere keer andersom. Leip dat da garagisten dan zovaak de verkeerde acties doen zou je denken