Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 95
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 52
  • Totaal: 52

chippen

Gestart door fabio, 17 april, 2006, 08:27

Vorige topic - Volgende topic

Turbo

hebben ze nu wel of niet een vermogenstest bank daar bij Tunex?
ben echt benieuwd welke winst er nu echt geboekt word ....

"In principe staan die specs op de site van Tunex en zelfs zojuist aan de telefoon vertelde de beste man dat hij van 120pk naar 155pk zal gaan, en van 270nm naar 340nm."
dat is een gegeven waar ik niet zomaar vanuit zou willen gaan, ik kan ook op een site vermelden welke winst er te behalen zou zijn maar word dit ook echt gehaald ?
daar ben ik zeer benieuwd naar namelijk, en dit is allen te verklaren op een vermogenstest bank die goed afgesteld staat natuurlijk .....
ben echt benieuwd ........ oooo had ik al gezegd :)

melcon

Ik denk persoonlijk niet dat je naar 155 pk gaat, dat klinkt leuk in de kroeg. In Goes zie je dat het chippen van turbo motoren tussen de 20 en 25 pk oplevert. Dus als je op 145 uit zou komen is het leuk  !!

Rubberstreper

Ze hebben misschien een testbank. Afgelopen zomer hadden ze hem nog niet maar ze werkten eraan. Zou komen na een verhuizing.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

Turbo

20 tot 25 pk winst en dat voor 400 euri ?
16 euro per pk er vanuit gaand op 25 pk winst.
en volgens mij ben je er dan nog niet .... er moet als je het helemaal goed wilt gaan doen ook nog een dikkere uitlaat onder voor de flow van de turbo dan heb je nog meer winst maar dat kost je dan ook nog eens een kleine 800 euro .......
zo word het chippen eigenlijk steeds minder interessant  ::)

Rubberstreper

Ondanks dat ik n nu gekozen zou hebben voor een testbank zou ik de 350 euro er direct weer voor over hebben.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

melcon

16 euro per pk, goedkoper dan dat wordt het niet hoor. Probeer maar eens 25 pk extra uit een atmosferische motor te krijgen. Dan mag je 50 euro per pk aftikken.

Turbo

ja ok dat snap ik ook wel maar waar ik op doel is het volgende
op de site v/d chipper worden waarden genoemd ......
iedereen gaat er derhalve vanuit dat deze waarden ook kloppen zonder feedback te hebben.
vroeger was er een fabrikant/chipper (superchip) die riep ook een en ander, na test werlk kwamen we erachter dat alleen de inspuiting werd verrijkt door de code start door te laten lopen op aanvraag .......
met andere woorden er werd meer benzine gegeven waardoor er natuurlijk ook meer "vermogen" zou komen ....
echter dit was niet het geval, er werd wel meer benzine op het ene punt ingespoten maar dat ging weer ergens anders ten koste van....
gevolg de motor werd onrustig ..... en in het slechtste geval is er motorschade ontstaan.
iemand zijn software herschrijven zonder dit op een vermogensbank te testen lijkt weer een beetje op bovenstaand verhaal ....
hier in Helmond hadden we RANDD tuning die regelmatig dergelijke chippers heeft getest, zelfs onze 3 dwaze vrienden uit Engeland zijn indertijd eens op de mat komen vallen om ook eens dergelijke tests te doen op de testbank.
vandaar dat ik er een beetje sceptisch in ben.
er is natuurlijk sinds die tijd veel veranderd en daarom stelde ik dus de vraag met welke spec's gaat een auto de "upgrade" in en met welke spec's komt hij eruit .....

maartenb

Citaat van: Turbo op 15 februari, 2011, 22:10
"In principe staan die specs op de site van Tunex en zelfs zojuist aan de telefoon vertelde de beste man dat hij van 120pk naar 155pk zal gaan, en van 270nm naar 340nm."
Heren, maken we nu niet een klassiek foutje? De 2.0T uit de Ph I heeft van zichzelf 120 kW aan boord, wat ongeveer 163 pk vertegenwoordigt. Als je naar 155 kW chipt, kom je op ca. 210 pk uit. Per pk winst scheelt dat bijna de helft :)

Overigens ben ik ook erg benieuwd naar het resultaat, ook bijv. qua verbruik. Ik rij nu zo'n 8l/100km... wat haal jij?

Turbo

dat waren/zijn de waardes van een 1.9 Dci diesel en niet die van de 2.0 turbo ......
ben vergeten de rest er bij te pakken zie het net pas  :o

Rubberstreper

Ik zit op 11l/100. Maar helaas; mijn Lag rijdt alleen maar kleine stukjes. Hij is sowieso niet vergelijkbaar want automaat.
8 per 100 misschien bij alleen grotere afstanden. Ik zal de eerstvolgende trip eens bijhouden.

maartenb

Een tank met veel korte ritten merk ik ook duidelijk in het verbruik. Een paar honderd kilometer Duitsland trouwens ook  ;D

Ik was al verbaasd over de plannen van Turbo om z'n 2.0T naar Tunex te brengen; ik meen dat er geen Nederlandse tuners zijn die met de ECU van die motor overweg kunnen (Sagem 2000 geloof ik). Ze hebben die motor ook niet bij de Laguna in de lijst staan (wel die uit de Ph II met 170 en 225 pk), maar wel bij de Megane:

2.0T 120 kW 165 Pk --> 141 kW 193 Pk 270 Nm --> 330 Nm

Edit: dat kwam eerder hier langs.

melcon

@Turbo, meer benzine is zelfs minder vermogen. Je wil een zo arm mogelijk mengsel dat je zo vroeg mogelijk kan ontsteken. Uiteraard werkt dat elkaar tegen, als je de onsteking vervroegt zul je het mengsel iets moeten verrijken om pingelen te voorkomen. Maar alleen het mengsel verrijken zonder de ontsteking te vervroegen zal een vermogensverlies tot gevolg hebben.

Bij turbo motoren is het wat makkelijker, turbodruk verhogen en mengsel aanpassen op die hogere druk. Eventueel om alles er uit te halen zou je de ontsteking nog kunnen vervroegen en daar het mengsel op aanpassen. Dat is alleen niet helemaal zonder risico, je bent afhankelijk v/d kwaliteit v/d benzine en bij lage temperaturen kun je problemen krijgen. Gelukkig hebben we tegenwoordig een pingelsensor waar de ontsteking weer wat verlaat wordt in geval van problemen dus motorschade zal er niet meer ontstaan.

De 163 pk is niet naar 210 pk te chippen, om die voorbij de 200 te krijgen heb je andere turbo & injectoren nodig.
Of Turbo terecht kan zal er inderdaad vanaf hangen of hij een sagem ecu heeft of al een siemens. Sagem is maar heel kort geleverd.

Turbo

dus dan heeft rubberstreper zich in zijn nek laten slaan dan ?
ze zullen de turbodruk iets hebben verhoogd en de benzine toevoer daarop aangepas maar dat verklaart dan niet het snellere schakellen van de automaatbak.....

Rubberstreper

* versuft de hand in de nek legt*
Nee hoor, de bak heeft zijn eigen besturing en software. Hij is zelflerend en past zich aan, oo k aan de motor.
De motor heeft meer koppel en dus kan de bak eerder op schakelen.

melcon

In zijn nek laten slaan is een groot woord natuurlijk, maar zo'n chipboer adverteert ook gewoon met de meest aantrekkelijke/gunstigste waarden. En het verschil tussen 200 pk en 210 merk je echt niet dus ze komen ermee weg.