Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 24
  • Totaal: 24

Raar zoemend/krakend/piep geluid bij multiriem/distributie

Gestart door MetalZeke, 08 november, 2010, 17:04

Vorige topic - Volgende topic

MetalZeke

Hey guys, weten jullie ook waar ik mijn motorcode kan vinden? Kan hem nergens vinden.  ???

MetalZeke

Laat maar, ik heb de dealer al gebeld, hij kon het op kenteken opzoeken. Het gaat om de f9q 758. Dus dan weten jullie dat..........  ;) Toch nog effe een vraag. Kan iemand hier op het forum de complete geschiedenis van mijn wagen achterhalen?  :o

rookie

Dat kan als goed is de dealer ook zonder problemen. Kunnen ze zo een uitdraai van maken en faxen (bij mij deden ze dat wel, geen probleem).

Duupke (Ronald)

Kijk even in het onderhoudsboekje. Daar staat in bij wie je auto in onderhoud is geweest. Bij die dealer(s) staat je auto nog steeds in de computer.
Waag er een mailtje aan, een beetje dealer zal je kosteloos helpen.  !!

Paul

Kan alleen bij de dealer waar de auto in onderhoud is geweest

edit, ronald © was eerder

MetalZeke

MetalZeke

Beste mensen, Vandaag was het zover, de distributieriem, hulprollen en waterpomp vervangen. We hebben er wel iets langer over gedaan dan de genoemde twee uur, maar toch is de klus in een kleine 4 uur geklaard. Helaas..................het geluid was er nog steeds.  :( We hebben echt geen idee meer waar het aan ligt. Als we aandachtig naar het geluid luisteren en we proberen het te lokaliseren, dan komen we toch in de buurt van de brandstofpomp. Heeft iemand nog enig idee????  ??? Baal echt enorm, ik dacht dat het vandaag opgelost zou zijn.  >:D
Bedankt maar weer........ :-*  ;)

rookie

Even kort, als je de multiriem eraf haalt, is het geluid weg, is de krusaspolie al gecontroleerd? Als het geluid blijft, ja, dan is het mogelijk de brandstof pomp, maar kan ook een lager of iets anders zijn.

MetalZeke

Als we de multi riem eraf halen, dan is het geluid nog steeds aanwezig. Dus hebben we de stuurbekr. pomp, de dymamo, aircopomp inclusief hulp- en spanrollen hiermee uitgesloten. Volgens ons lag het dus aan het distributiecircuit. Dus, krukas, nokkenas, spanrol, waterpomp en brandstofpomp.
Krukas en nokkenas vinden we erg onwaarschijnlijk en hebben we los gechecked toen de distributie eraf lag. Blijft over, waterpomp en spanrol en brandstofpomp. We hebben de waterpomp en de spanrol vervangen, dus blijft voor ons de brandstofpomp over.....Maar ja, zeker weten doen we het niet. Motor draait verder weer goed, maar het geluid komt na een minuut of 10 weer terug, nadat de motor warm is gedraait (lijkt). Hoop dat het verhaal duidelijk is.

hema

Als ik het geluid hoor op het filmpje denk ik aan een riem die te strak staat. Dat zou ook weer combineren met het gegeven dat bij koude motor het geluid er niet is en bij warme motor ontstaat.
Volgens mij ontstaat het zoemen van een strakke riem doordat de tanden en tandwielen niet goed meer op elkaar passen vanwege de vervorming van de (te strakke) riem.
Onlangs heb ik van de brandstof pomp een tandwiel gezien dat gebroken was. Er was op twee plaatsen een vreemde breuk te zien. Net of er een taartpunt uit zou gaan vallen. Helaas was de distributieriem gesneuveld dus ik heb het niet gehoord, maar de chauffeur had ook al een poosje een zagend geluid waar genomen (en daar niks mee gedaan). Misschien moet je ook eens goed naar het tandwiel kijken.

MetalZeke

Hema, bedankt voor je suggestie. We hebben de tandwielen bekeken en deze leken in orde. Toen we de distributie hebben vervangen, hebben we meetapparatuur op de riem gezet en gekeken of de spanning goed was. Deze leek in orde. Niet te slap, niet te strak. Maar goed, ik neem je commentaar zeker voor lief, omdat we toch al niet meer weten waar het aan ligt.  ;)  Zou je me nog wel kunnen aangeven waarom je met een koude motor er geen geluid is en met een warme motor wel? Ik kan het verband niet leggen met een te strakke riem. In mijn beleving is een warm gedraaide riem flexibeler en dus minder strak dan een koude. Of heb ik het mis. Hoor het graag..... :)

hema

Het motorblok en de cilinderkop zetten uit, waardoor de afstand tussen krukas en nokkenas toeneemt.
Bij Opel was het in de tijd van de D en E Kadett voorschrift om de riemspannings meter te plaatsen bij warme motor. Deed je dit niet en zette je de riem bij koude motor op spanning dan stond bij  warme motor de riem te zagen. Je kon met de riemspanningsmeter ook mooi het verschil zien in spanning tussen een warme en koude motor. Daar was de waterpomp de spanner en had geen veer belaste spanner. Bij Ford's destijds kon je de steun van de spanner losdraaien waardoor een veer de spanning van de riem bepaalde. Dit moest je ook doen bij warme motor.
Tis maar een idee om de meetapparatuur bij jou auto ook eens te plaatsen bij warme motor.

MetalZeke

Nogmaals dank voor je reactie. Ik snap het verhaal nu. Tja, misschien dat je toch een punt hebt. Ik heb zonet terug gereden van het werk en normaal hoorde als ik thuis kwam het geluid ook heel sterk in de auto. Dat is na afgelopen zaterdag wel anders. Vandaag voor het eerst een langere rit en ik hoor het nu niet meer in de auto. Zelfs als ik onder de motorkap luister is het minder. Hmmmmm snap er nu niets meer van. Misschien heb je gelijk en is de riem na deze rit ingereden en minder op spanning, waardoor het geluid minder is. Ik hoop het maar. Ik rij nog eens even een tijdje en zal zien of het helemaal weggaat. Of ik laat binnenkort de riemspanning  bij de dealer eens meten. Dat moet een kleine ingreep zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Thx....

Paul

Ik moest ook denken aan een te strakke riem toen ik las dat alles vervangen is.