Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 27
  • Totaal: 27

Raar zoemend/krakend/piep geluid bij multiriem/distributie

Gestart door MetalZeke, 08 november, 2010, 17:04

Vorige topic - Volgende topic

MetalZeke

Citaat van: rookie op 06 april, 2011, 14:28
nee, de motor zet niet extra uit door dit weer. Want hij draait warm en het koelwater koelt het.

Maar hoe heeft de dealer dit gedaan? Bij een warme motor, even snel snel?

rookie, toch nog even een vraag. Ik heb begrepen dat als de aircopomp ingeschakeld is, dat dan je motor zwaarder belast wordt. Kan het daardoor ook komen dat het geluid erger wordt?

rookie

Waarom moet ik nu antwoorden, ben maar een rookie  >:D

Lijkt mij sterk, de multi riem wordt volgens mij compleet niet belast door de distributie riem, maar gaat meteen over de krukas. De krukas zet alles in zijn werk en levert de kracht.
Op de krukas zit de krukaspolie en daar zit de multiriem op.

Maar zeg nooit nooit.

Meestal als je er naast staat is het al moeilijk genoeg om een geluid te achterhalen. Laat staan over het forum.
Ik zou eens na een kleine renault garage gaan, en daar een afspraak maken.

MetalZeke

Ik dacht dat die naam meer sarcastisch was  ;)
Even goed bedankt voor de reactie. Ik was zelf in de veronderstelling dat de motor zwaarder belast wordt als je bijvoorbeeld je verlichting aan doet of je hebt je airco aan. Maar goed, als ik het allemaal zeker wist, dan zou ik het niet vragen, toch maar naar een andere garage.....zucht...... ;D

rookie

Nou, de motor wordt wel zwaarder belast, dat houdt in dat er meer brandstof ingepompt wordt en een hogere turbodruk wordt gebruikt. Maar de distributie riem wordt niet zwaarder belast, namelijk dit zorgt voor het openen en sluiten van de kleppen en ook voor de hoge drukpomp van de diesel.
Maar ja, daar wordt deze riem niet echt door belast.

Ik zou echt na een vakkundig klein renault garage gaan, daar weten ze meestal meer en ben je geen nummer.

MetalZeke

Hallo allemaal,
Terug van weggeweest en met nieuws over dit topic. Dit weekend eindelijk tijd gehad om de distributieriem wat minder strak te zetten, maar wel binnen de grens. Het piepende krakende geluid is nu toch echt weg, ook na een rit van ongeveer 3 kwartier naar mijn werk. Iedereen die heeft aangegeven het vermoeden te hebben dat de riem te strak stond heeft gelijk gekregen. Ik ben blij dat ik dit probleem eindelijk heb opgelost.
Het andere probleem, het gezoem in een bocht naar rechts, bleek toch het wiellager linksvoor te zijn. Deze hebben we vervangen en hiermee was het gezoem ook voorbij, probleem opgelost.
Blijft alleen het volgende verhaal over:
Als ik richting een stoplicht rijd waar ik moet stoppen en ik laat het gaspedaal los (rijd 60 a 70 km/h) en laat ik de auto uitrollen in de versnelling, dan schokt mijn auto vaak een keer. Het lijkt erop alsof je even een klein zetje van achteren krijgt, als je begrijpt wat ik bedoel. Dit gebeurd ook als ik richting een rotonde of bocht rijd en ik laat het gas los. Ook op momenten dat ik terug schakel van de 3e naar de 2e versnelling voel ik dit soms. Als ik een beetje gas geef of juist het gas loslaat, dan schokt ie ook behoorlijk, dit gaat niet echt geleidelijk en vloeiend. Het gebeurd niet altijd, maar wel te vaak. Hiervoor wil ik toch een nieuw topic openen, omdat dit een heel ander probleem is dan het originele topic.