Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 27
  • Totaal: 27

Raar zoemend/krakend/piep geluid bij multiriem/distributie

Gestart door MetalZeke, 08 november, 2010, 17:04

Vorige topic - Volgende topic

MetalZeke

Aangezien mijn auto toch naar de dealer moest voor een ander probleem,
(zie: https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=7328.msg158066#msg158066) heb ik direct de riemspanning laten controleren. Deze bleek na twee maanden rijden toch nog steeds te strak. Mooi om te zien hoe ze dit meten met een frequentieapparaatje. Ze slaan de riem een keer aan zoals je een gitaarsnaar aanslaat en dan slaat de meter uit naar een bepaalde waarde. Deze waarde moest op 90 staan (+ of - 3), maar stond op 120. Dus dit was toch te strak. Vreemd maar waar. Het geluid was al niet meer waar te nemen in de auto, maar onder de motorkap nog wel een beetje. Lang niet zoveel als toen ik hem kocht. Ik hoor het geluid nu helemaal niet meer, maar voordat ik te vroeg juich, ga ik er eerst weer een tijdje in rondrijden.
Wordt vervolgd....  ;D

MetalZeke

Daar ben ik weer.... >:(
Helaas, het geluid komt weer terug. Ik snap er niets meer van. De ene keer erger dan de andere keer. Zou het dan toch te maken hebben met het multiriem gedeelte? Wegens het warmere weer van de afgelopen dagen wordt de airco natuurlijk iets vaker belast dan de rest van de winter. Zou hier een link kunnen liggen? Heb in mijn eerdere verhaal al verteld dat het geluid ook te hoeren was toen de multiriem er kompleet af lag. Iemand nog suggesties? :)

fs1

1 of ander lager ofzo daar van 1 of andere poelie?

MetalZeke

Citaat van: MetalZeke op 22 november, 2010, 11:47
Als we de multi riem eraf halen, dan is het geluid nog steeds aanwezig. Dus hebben we de stuurbekr. pomp, de dymamo, aircopomp inclusief hulp- en spanrollen hiermee uitgesloten. Volgens ons lag het dus aan het distributiecircuit. Dus, krukas, nokkenas, spanrol, waterpomp en brandstofpomp.
Krukas en nokkenas vinden we erg onwaarschijnlijk en hebben we los gechecked toen de distributie eraf lag. Blijft over, waterpomp en spanrol en brandstofpomp. We hebben de waterpomp en de spanrol vervangen, dus blijft voor ons de brandstofpomp over.....Maar ja, zeker weten doen we het niet. Motor draait verder weer goed, maar het geluid komt na een minuut of 10 weer terug, nadat de motor warm is gedraait (lijkt). Hoop dat het verhaal duidelijk is.

Thx..for your answer......
Tja, welke lager, als je bovenstaande leest, dan heb ik echt geen idee, jij FS1?

rookie

rookie

MetalZeke

Ik heb drie weken geleden het brandstoffilter vervangen en daar zat geen ijzervijlsel in. (trouwens een goeie!)
Daarnaast heb ik de riemspanning door de dealer laten checken en die heeft hem aangepast. Zie een eindje terug in dit topic.
Of de motor moet dusdanig uitzetten met het iets warmere weer, maar dat vind ik zeer onwaarschijnlijk. Het blijft zo verschrikkelijk lastig.

rookie

nee, de motor zet niet extra uit door dit weer. Want hij draait warm en het koelwater koelt het.

Maar hoe heeft de dealer dit gedaan? Bij een warme motor, even snel snel?

MetalZeke

De dealer heeft het met een frequentieapparaat gedaan (zie eerder in dit topic) en met een warme motor, dus je zou denken dat dit betrouwbaar moet zijn. Wat me sinds gisteren wel opvalt is dat het geluid sterker wordt, zodra ik de airco aan heb. Als ik de climate control helemaal uitschakel, dan is het geluid direct veel minder. Gezien het feit we dit geluid ook hadden toen de multiriem er af lag, wil ik niet direct de conclusie trekken dat het aan de aircopomp ligt, maar kan het zijn dat door de extra belasting van de aircopomp op het distributie circuit het geluid sterker is?

rookie

nee, haast uitgesloten. Zo'n frequentie meter zegt niet veel, alleen een indicatie. Ligt eraan hoe alles staat en wat voor spanning er dan op staat. Als je meet kun je 85Hz meten, alles een kwartslag draaien en je kunt 120Hz meten.

MetalZeke

De dealer heeft volgens mij wel op meerdere punten de riemspanning gemeten en dat was wel hetzelfde.
Waar denk je dan aan? Toch aircopomp?

MetalZeke

Beste mensen,
Sinds oktober ben ik de eigenaar van een Renault Laguna Grand Tour 1.9 DCI 130 PK uit juli 2006.
Er zijn een aantal dingen die me niet helemaal lekker zitten vergeleken met mijn vorige auto met dezelfde motor, een Megane uit januari 2006.
Als ik richting een stoplicht rijd waar ik moet stoppen en ik laat het gaspedaal los (rijd 60 a 70 km/h) en laat ik de auto uitrollen in de versnelling, dan schokt mijn auto vaak een keer. Het lijkt erop alsof je even een klein zetje van achteren krijgt, als je begrijpt wat ik bedoel. Dit gebeurd ook als ik richting een rotonde of bocht rijd en ik laat het gas los. Ook op momenten dat ik terug schakel van de 3e naar de 2e versnelling voel ik dit soms. Als ik een beetje gas geef of juist het gas loslaat, dan schokt ie ook behoorlijk, dit gaat niet echt geleidelijk en vloeiend. Het gebeurd niet altijd, maar wel te vaak.

Een ander dingetje is dat ik in een lange flauwe bocht naar rechts altijd een soort van gezoem hoor. Ik heb dit al eens bij de dealer na laten kijken, maar zij kunnen, zelfs na een testrit, niet achterhalen wat het is. De lagers en de schokbrekers lijken allemaal goed.

Kan iemand mij misschien helpen met deze vragen?

Als laatste verwijs ik naar een topic dat ik eerder al heb geopend. Zouden jullie daar nog eens kritisch naar willen kijken?

https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=6757.0

Thx...

rookie

Het is volgens mij handig om het bij 1 topic te laten. Als een dealer er al niet uit komt of wil komen, dan wordt het over het internet wel heel moeilijk.

fs1

heb het samengevoegd, heeft idd geen nut om een nieuw topic erover te starten

rookie

het handigste is om eens na een andere dealer te gaan.