Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 718
  • Online ooit: 718 (Vandaag om 03:24)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 26
  • Totaal: 26

HowTo: ledverlichting in raambedieningsknoppen.

Gestart door marxander, 18 januari, 2015, 16:54

Vorige topic - Volgende topic

fibereagle

Hallo Fellow Laguna users,

Mijn verlichting op al mijn raambedieningspanelen werken niet meer, dit werkte nog tot een paar weken geleden wel allemaal.

Nu voordat ik alles uitelkaar ga halen en ledjes ga solderen wil ik graag vragen of dit ook een zekering kwestie kan zijn?
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat al mijn lampjes tegelijkertijd kapot gaan...

Mvg,
     Mustafa
Mvg,
         Mustafa

ojee66

Heb het boekje niet bij de hand maar het lijkt mij sterk dat er 1 zekering is voor je verlichting raambediening, er zou als die kapot is meer dingen niet meer moeten werken.

Dat alles in 1 keer niet werkt is in elk geval niet een defect lampje.

ps
als je de 4kante leds van aliexpress heb dan staat er een + bij de pluskant. (klopt niet altijd)
ik heb ze met trail en error gesoldeerd, werkte het ledje niet dan soldeerde ik hem 180graden gedraaid.
traffic.gif

ojee66

Per pb gaf je aan dat ze uit gingen na het aandoen van je verlichting.

Dit kan door een verkeerd aangesloten bedrading van je auto radio zijn.
Heb je nog de originele radio of een eigen radio erin gemonteerd?
Let op de draad die spanning krijgt als je de verlichting aan zet, als je deze als massa gebruikt kan je problemen verwachten.

traffic.gif

corvette

Heb net de lampjes vernieuwd maar nu doet alleen het raam aan de bestuurderskant het nog, de andere 3 ramen werken niet meer. :(
Iemand tips?

corvette

Opgelost, zekering vervangen en het werkt weer.
Wel vreemd dat ik aan de oude zekering niets raars kon ontdekken.

michael71

Wat een kl...werk zeg, wat een gepriegel, zeker met mijn grote handen, heb gewoon gloeilampjes gebruikt ipv led, maar gelukkig het werkt!!

klaas

Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

fibereagle

Haha, ik snap precies wat je bedoeld Michael71!

Zie hieronder mijn mislukte pogingen...

Afbeelding 1 (soldeer raakt weerstand contacten aan):
traffic.gif

Afbeelding 2 (Weerstand werd heet en viel eraf...):
traffic.gif

Maar ik geef het niet op, ik haal nu een soldeer tip die een 0.5mm punt heeft en ga ook diodes met een weerstand er tussenin proberen i.p.v. kant en klare smd leds zoals hierboven.

Ik zal het hier posten wanneer ze binnen zijn zodat ik het kan testen.

Mvg,
    Mustafa
Mvg,
         Mustafa

michael71

:D :D :D
Succes ermee Mustafa, het blijft toch priegelen maar de aanhouder wint!!!

DaFFi

Alles went

.......via mijn mobiel kantoor......

Lag-3.0-V6

Net als toen.....raamslingers..altijd te vinden, geen lampieproblemen.... =tap= =tap= ROTDINGEN...bijna dicht en ratelderatelderatel.  :D :D :D Was t ook niet dus..

fibereagle

Ola mensen,

Hierbij een update, het is mij eindelijk gelukt om ledjes er in te solderen (die werken):

- Ik heb de volgende ledjes gekocht van china  https://nl.aliexpress.com/item/10-PCS-Twist-Lock-Style-B8-5D-LED-Bulb-Led-1-SMD-T5-Lamp-Car-Gauge/32761306964.html?spm=2114.13010608.0.0.KUwWmm
- Deze ledjes zijn super handig omdat ze een ingebouwde weerstand hebben en je dus dit niet apart eraan hoeft te solderen (dankjewel voor de tip ojee66).

- Ze zien er als volgt uit:

- Vervolgens met een schroevendraaier/pincet de ledjes eraf forceren zodat je het volgende over hebt:
traffic.gif

- Hierna 2 dunne (flexibele) draadjes er op gesoldeerd:
traffic.gif

- Hierna heb ik de knop en de led naar de auto gebracht, sleutel in de contact en testen met de led door de contact punten aan te raken... dit om de + en de - te achterhalen en er op te solderen:
traffic.gif

Het was een hoop uitzoek en pruts werk in het begin maar nu dat ik weet hoe en wat ik moet hebben kan ik een schakelaar binnen 10 minuten voorzien van een ledje :)

Ik hoop dat dit wat mensen hier helpt en de foto's duidelijk zijn.

Mvg,
    Mustafa
Mvg,
         Mustafa

ojee66

traffic.gif

michael71

cold forged

Ik ben er mee bezig, in dit geval met blauwe leds..

De voorste bij de bestuurder zijn op zich geen issue, die krijgen gewoon spanning uit AP10 (dus: 12 volt als de motor draait) en worden dan direct naar een massapunt geleid. Dus daar een led met weerstand tussen duwen is geen probleem.

Echter, bij de one-touch raam open/dicht zitten de achterste iets anders in elkaar..
die krijgen hun +12 volt van dezelfde aansluiting (AP10), maar worden niet direct naar een massapunt geleid aan de andere kant!

long story short: die komen allemaal uit op pen 4 van de CPU (nr 645 in het schema). Die pen is gemarkeerd met MA. Betekend dat dan dat het gewoon dus een massapunt is zodat men dan netjes 1 plug heeft er voor?