Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 718
  • Online ooit: 718 (Vandaag om 03:24)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 14
  • Totaal: 14

HowTo: ledverlichting in raambedieningsknoppen.

Gestart door marxander, 18 januari, 2015, 16:54

Vorige topic - Volgende topic

marxander

Verlichting in raam bediening knoppen omzetten naar led.

traffic.gif

Allereerst is het je eigen verantwoordelijkheid om van deze handleiding gebruik te maken!!!!Dus als je er uit bent dat je het zelf gaat doen dan wens ik je veel succes en gaat je vast en zeker lukken met het juiste materiaal.
Je hebt nodig een goede soldeerbout met een kleine punt, beter is niet al te heet solderen ik doe het op 250 graden.
Dan heb je led lampjes nodig en weerstandjes ik heb ze bij www.conrad.nl weg maar je kan ze ook ergens anders bestellen.
Hier onder dat wat je nodig hebt,

traffic.gif

traffic.gif

Alleen in de raambediening van voor en achter heb je 8 led nodig, dus hoofdbediening bestuurders kant heb je 4 x raam en 1 keer kinderslot.
Dan natuurlijk passagierskant en rechts en links achter, ook kan je de lampjes in de schakelaar van je cruise control/speedlimiter op het dashboard ook vervangen voor led.

Maar weg aan eerst uit van alleen de raam bediening!!!
Het losmaken van de unit van de bestuurderskant kan met een kleine schroevendraaier om de lipjes naar binnen te drukken, maar je zou ook een ijzerdraad er rond om heen doen om zo alle lipjes tegelijk naar binnen te drukken.
Kijk zelf maar wat het beste werkt maar zou wel het voorzichtig doen zodat je de unit enof de bekleding niet kapot maakt.
De knoppen achter werkt het zelfde als de bestuurders kant.
Voor de passagierskant zal je de bekleding los moeten halen en dan zie je aan de binnenkant wel schroeven voor het verwijderen van de arm steun dan kan je er het makkelijkst bij.

Goed dan heb je de unit eruit en kun je een start maken voor het vervangen van de lampjes.
Kijk niet naar de kleuren van de stekkerblok want de lampjes zijn en werken het zelfde.
Je kan de een blok met schakelaars eruit halen met de lipjes die je ziet aangegeven met gele pijl,

traffic.gif
Dan heb je het blok eruit en dan doe je voorzichtig met een kleine platte schroevendraaier tussen het plastic aangegeven met gele pijlen om zo het kapje incl knoppen van het blok te halen.

traffic.gif

Als je dat hebt gedaan dan zie je dan dit,

traffic.gif

Deze lampjes kan je heel voorzichtig omhoog trekken doe dit wel met beleid want die draadjes breken zo af.
Ik zet er een kleine schroeven draaier onder en druk ze wat om hoog maar dat zal je wel zien hoe de plaatjes in het blokje zit.

Als je de oude lampjes incl blokje hebt verwijderd kunnen we met de ledjes bezig.
Op de foto onder is aangegeven hoe je de weerstandjes aan de ledjes soldeert, hou deze methode maar aan dan weet je zeker dat het gaat werken.
Dat weerstandje heeft kleurtjes nu ga je het weerstandje met de gele ring  (dus niet de goudkleur) wat inkorten om deze vervolgens aan de led te solderen met het grootste vlakje (zie gele pijl).

traffic.gif

Vervolgens kan je de draadjes op het blok wat inkorten met een kleine knip tang zodat je de lampjes met weerstand kan solderen aan de draadjes waar de oude lampjes af komen.
Als dat gesoldeerd hebt dan ziet het er als volgt uit,

traffic.gif

Stel voor dat je niet weet welke kant het weerstandje moet om het te laten branden, dan zou je voor dat je gaat knippen in de draadjes van het blok eerst een weerstandje aan het ledje solderen en dan met blokje naar je auto gaan en aansluiten en dan gewoon contact maken op beide draadjes om te kijken welke kant het ledje werkt.
En heb je dat gedaan kan je gaan solderen.
Eigenlijk stelt het niet veel voor en is het gewoon even bij gaan en het juiste gereedschap hebben.
Dus wens jullie veel succes en wijsheid.

hvaneik

Hallo marxander,

Super uitleg, ga hem morgen gelijk proberen, kan ik dit ook op de andere knopjes toepassen? zoals cc, esp, kinderslot?
Of zou dat weer net iets anders zijn om te maken?
een laguna is net een huis... je bent ook nooit klaar er mee

klaas

Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

hvaneik

Top, heb gisteren met veel gepruts een ledje met een weerstand gesoldeerd, maar er komt echt een bak met licht uit die krengen... Werd er eigenlijk best wel een beetje g**l van hahaha

Verzonden vanaf mijn iBaksteen

Lag-3.0-V6

Maarrrrrehhhhh, als je nu s canbusled s gebruikt........deze hebben toch n verhoogde weerstand????

ojee66

traffic.gif

hvaneik

Beste laguna vrienden...

volgens mij heb ik wat fout gedaan...
heb alles netjes gesoldeerd, en de lampjes werken perfect.
maar nu is de linkerkant van de auto in eens lam geworden...

Iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik hoor graag van jullie

ojee66

schakelaar is lam? dus je voelt geen klik meer?
Onder de schakelaar zit een wit plastic dingetje, zit deze er nog?
traffic.gif

hvaneik

Haha sorry mensen, ben er al uit... Beetje don maar mijn ledje zat een beetje in de weg bij de knopjes... Beetje zitten wrikken en alles werkt weer zoals het hoort...

Ze is weer sexy hoor

hvaneik

Hoi nog even 2 vragen...

Heb de smaak lekker te pakken, en ben druk bezig overal leds in te hangen..
Heb de CC, ESP, en meer van die lampjes nu vervangen.
Maar nu is mijn vraag... ik heb die pratende miep in de auto, maar kan je die ook verlicht krijgen of is dat een NO GO?
Als het wel te doen is... kan iemand dan misschien vertellen hoe?
Net als de knopjes op het stuur... zou ook super sexy zijn als daar verlichting in zou komen...
Maakt dat het geheel natuurlijk compleet.

De hemel verlichting, of de lampjes in het dak, kan je die ook doen met leds, of word dat te fel..
heb er voorin volgens mij een stuk of 5... 3 witte en 2 rode
en achterin alleen 3 witte

ojee66

Interieur verlichting zijn gedeeltelijk buis lampjes 36 mm
Die kunnen dus wel vervangen worden voor led maar die moet ik nog in China bestellen.

Kenteken heb ik wel vervangen staat goed, is goed.
traffic.gif

hvaneik

Sorry, dat bedoelde ik niet, ik ben nog steeds bezig met de verlichting in de knoppen.

Die buislampjes kun je gewoon vervangen voor leds

Maar omdat er in het interieur verlichting ook knoppen zitten... Leek het me wel leuk om die gelijk mee te nemen, maar ik heb hem laatst even los gemaakt... Maar zitten hier nu van die diodes in of zijn het al leds? Zie namelijk wel weerstandjes zitten erin.

hvaneik

Heb vandaag de laatste schakelaar gedaan, rechts voor... Maar dan moet je het deurpaneel eraf halen.

Er zit een soort van kit rand tussen de deur en het deurpaneel. Weet iemand misschien wat voor een kit dit is?  Hij is namelijk nog steeds kleverig...

Appelsien

Als ie er nog van fabriek af zit is t geen kitrand, maar een rubber strip met een lijmrand. In de meeste gevallen voldoet t om de rand even terug op zn plek te plakken en dan het deurpanelen terug te plaatsen. Als je perse een nieuwe wil kan je die bij de dealer halen. Kost wel een paar tientjes meen ik. Gebruik er iig geen kit voor. Heb er genoeg gezien die gekit zaten en dat is een hel.om weer los en schoon te krijgen.
Laguna II Phase II Grand Tour 3.0 v6 initiale (aut5)

hvaneik

Duidelijk. Is het dan voldoende om alleen het paneel terug te zetten en weer vast te schroeven dan?

Ik meen ergens gehoord of gelezen te hebben dat die rand ook voor het geluid of iets dergelijks gebruikt word