Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 718
  • Online ooit: 718 (Vandaag om 03:24)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 17
  • Totaal: 17

Automatisch inklappen spiegels bij verwijderen kaart voor Initiale modellen!

Gestart door Ed, 18 april, 2014, 12:45

Vorige topic - Volgende topic

Ed

Ik heb toch maar een nieuw topic aangemaakt, want er is in de bestaande topics al zoveel info gegeven hierover dat het een beetje moeilijk zoeken is.

Mijn Initiale heeft nu dus automatisch inklappende spiegels, welke in werking treden als ik de kaart uit de kaartlezer haal. Uiteraard klappen ze mooi terug als ik de kaart in de kaartlezer schuif. Let wel: de functie werkt pas als de kaart helemaal in de kaartlezer is geschoven en dus niet op enkel de acc stand. Hoe ik dat heb gedaan? Hier een uitleg zoals ik dat heb gedaan, maar wellicht heeft iemand er andere ideetjes over. Je hebt in ieder geval geen relais nodig, dus ook geen evt. gekloot met je CANBUS.  !!

Als je het handvat van de deur openmaakt, zie je de connector die vanuit je spiegel komt. De bovenste rij van de stekker staat voor pin 1 t/m 5 en 1 en 5 moet je hebben. Als je deze namelijk met elkaar verbindt, gaan de spiegels inklappen. Normaal draai je dus aan de schakelaar van de spiegel om 1 en 5 contact te laten maken.

traffic.gif

Pin 1 en 5 moet je straks dus gaan verbinden bij de kaartlezer.

Nu de kaartlezer: in de kaartlezer zit er een vergrendelingsmechanisme voor de kaart. Dit werkt met een veer en een aanslag. Als de kaart niet in de lezer zit, rust het mechanisme tegen een aanslag:

traffic.gif

traffic.gif

Als de kaart helemaal erin wordt geschoven treedt het mechanisme in werking en draait het mechanisme van de aanslag af:

traffic.gif

Nu dacht ik dus dat het ideaal is om de aanslag te gebruiken om pin 1 en 5 al dan niet contact te laten maken. Immers, als de kaart eruit is en het mechanisme tegen de aanslag zit, kun je dit gebruiken om pin 1 en 5 contact te laten maken en dus de spiegels te laten inklappen. Om daarvoor te zorgen, moet er dus tussen de 2 vlakken een contact gemaakt worden. Ik heb dit gedaan met wat plat geleidend materiaal wat ik dus met dubbelzijdige tape heb bevestigd. Daarna heb ik daar wat bekabeling aan gesoldeerd. Je kan dit natuurlijk ook doen met dunne bekabeling. Dat ziet er dan zo uit:

Het stukje mechanisme even eruit gehaald voor het gemak om de dubbelzijdige plakband aan te brengen:

traffic.gif

Vervolgens het platte materiaal aangebracht:

traffic.gif

Het andere materiaal ook aangebracht op dezelfde wijze op de aanslag:

traffic.gif

Met de kaart eruit, wordt er nu contact gemaakt en klappen de spiegels in:

traffic.gif

En met de kaart erin, wordt het contact verbroken en klappen de spiegels weer uit.

traffic.gif

Achterzijde:

traffic.gif

Kaartlezer weer dicht en wat bekabeling eraan gesoldeerd die naar de connector in de deur gaat:

traffic.gif

Het spreekt nu voor zich dat je pin 1 en 5 van de connector hierop moet aansluiten om het werkend te krijgen. En werkt het dan? Hell yeah!  ;D

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202754366133263&l=1075459125918569001

Ik ben niet verantwoordelijk voor in brand vliegende, exploderende auto's of enig andere schade en defecten.  ;D

emtee

Heel mooi zeg en ook vooral ontzettend duidelijk omschreven hier  !!

1 probleempje helaas, ik kan die kaartlezer bij mij nergens vinden!  ;)
Captur TCe 143 EDC

Ed

Dank je, ik hoop dat mensen hier iets aan hebben. Dan heb ik ook het gevoel dat ik een bericht plaats waar je daadwerkelijk iets aan hebt.  ;D Voor mij persoonlijk is dit de oplossing: dat ik mezelf er niet aan hoef te herinneren dat ik de knop van de spiegel omdraai. Het kost je dus enkel wat bekabeling en wat soldeer. Dat platte geleidende materiaal dat heb ik dan toevallig hier in huis. Maar wellicht kun je daar gewoon aan komen bij de lokale electronica-zaak of zo. Het zit ook vaak in allerlei apparatuur.

Turbo

En dat werkt alleen op een initiale uitvoering of ook op de modellen met de functie inklapbare spiegels ?

Ed

Als het goed is geldt dit enkel voor Initialen met die pin 1 en 5. Dat zit bij andere modellen schijnbaar anders. Maar los van dat: als dat bij die andere modellen ook een kwestie is van "kortsluiten" of contact maken, dan werkt het natuurlijk ook op deze manier.

Turbo

maar dan is het dus weer een kwestie van kijken naar de stekkers of die het zelfde zijn
snap alleen niet helemaal waarom ze voor de initiale een andere stekker gebruikt hebben er zit volgens mij dezelfde functie op als die van mij
zal wel te kort door de bocht zijn dan denk ik  ::)

Medic-XX

Geweldig zeg. Mooie oplossing. Durf alleen zelf niet aan me kaartlezer te rommelen.
Draai de knop wel om.

Ed

Roel, dat snap ik ook niet. Maar wellicht heeft dat te maken met die handsfree functie of zo.
Medic, de kaartlezer op zich is maar een simpel iets. Daar kun je niet echt iets aan kapot maken. Maar ik snap je angst, de knop omdraaien is niet veel moeilijker. Maar goed, deze functie kost dan ook verder niks.

Ed

Puur praktisch bekeken, heb ik er 2 "probleempjes" aan ondervonden:

1. Bij het uitstappen kijk je (althans ik dan) in de spiegel voordat je de deur open maakt. Normaal trek ik de kaart eruit, kijk dan in mijn spiegel en open de deur. Nu moet ik eerst in mijn spiegel kijken en dan pas de kaart eruit halen en de deur open doen.

2. Met het autowassen klappen de spiegels in als je de kaart eruit haalt. Maar dat zal je ook hebben als je met een relais gaat werken, tenzij je daarvoor weer een speciale schakelaar erbij maakt om de functie van automatisch inklappen even tijdelijk uit te zetten. Een aan/uit schakelaar tussen de kaartlezer en de connector zal natuurlijk ook werken.

Details...  ;D

Lagunainitiale

Als je nou zo'n licht vertragertje er tussen doet van dan paar euro ;) dan gaan ze 30 seconden na uitrekken kaart pas dicht.
traffic.giftraffic.gif

Ed

Turbo

Citaat van: Ed op 18 april, 2014, 17:06
Roel, dat snap ik ook niet. Maar wellicht heeft dat te maken met die handsfree functie of zo.
Medic, de kaartlezer op zich is maar een simpel iets. Daar kun je niet echt iets aan kapot maken. Maar ik snap je angst, de knop omdraaien is niet veel moeilijker. Maar goed, deze functie kost dan ook verder niks.
die handsfree functie heeft toch ook niet specifiek met de initiale uitvoering te maken ?
maatje van me heeft een Privilege uitvoering (bijna alles hetzelfde als mijn tech line) en die heeft ook de handsfree functie erop zitten

Ed

Appelsien

Heeft met de aansturing van de spiegels te maken (de geheugen functie) Die worden via t multiplex netwerk bediend vandaar dat een schakelaar helemaal anders is qua werking.
Laguna II Phase II Grand Tour 3.0 v6 initiale (aut5)