Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 90
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 62
  • Totaal: 62

bandenspanningssensoren

Gestart door basslijkhuis, 15 juli, 2008, 20:44

Vorige topic - Volgende topic

viper

denk eraan, je moet het sspp systeem in de uch (645) en in het instrumentenpaneel (247) uitschakelen.

Voor de rest gaat die inderdaad gewoon aangeven dat alles ok is ;D

Rakker

Even een wat oudere topic omhoog schoppen, zodat ik geen nieuwe hoef te maken die over hetzelfde onderwerp gaat.

Nadat ik de zomerwielen had opgeknapt heb ik vandaag bij de dealer 4 sensoren gehaald in de veronderstelling dat de auto al voorzien was van het systeem.
Sensoren in de wielen laten zetten en toen de bandjes laten monteren. Vervolgens met de diagnose apparaat alles weer aangezet zowel UCH als Instrumentenpaneel, ventiel codes ingelezen en toen dacht ik dus dat alles zou werken. Ik zag nl in het display wel de afbeelding, maar geen waardes e.d. Na de gehele topic hier te hebben gelezen ben ik dus onder de auto gaan kijken (iets wat ik dus eigenlijk eerst had moeten doen  :-\) en wat blijkt: geen antenne/geen kabel niets! Zucht.....

Nu wil ik -gezien de nieuwprijs- kijken of ik een gebruikte kan vinden inclusief kabel. Die kabel is niet zo erg als die er niet bij zit, dat zijn de kosten niet las ik al.
Maar: Zijn alle antennes hetzelfde voor de ph1 en de ph2? Kan ik die van een ph1 op de ph2 zetten ?

En ik begrijp dat de kabel aangesloten wordt op een kastje bij het linker achterwiel? Daar heb ik wel wat zien zitten, dat is waar de hoogteregelaar ook op komt, klopt dat ?
Uit dat kastje komen nu 2 kabels geloof ik: 1 ervan gaat naar de hoogteregelaar en 1 ervan.....tja die loopt ergens naar toe, maar waar weet ik niet. Dat is niet te zien  :(
En is het dan kwestie van alles aansluiten en het werkt, of moet ik de boel dan eerst opnieuw inlezen ?

Aangezien ik nu al veel geld heb uitgegeven aan 4 sensoren, kan ik het niet laten om dan maar de antenne ook erin te zetten.
Mocht iemand zo een ding hebben liggen inclusief de kabel, dan hoor ik dat graag. Maar ik zal de aanvraag wel even netjes in "te koop gevraagd zetten"

Ik ben iig al even geholpen met de antwoorden op de vragen.

=thnx=

Turbo

kijk eens bij een sloper waar een laguna staat ....
die hebben vaak meer van dat soort dingen nog op een auto zitten die aangeboden wordt voor sloop

Rakker

Maar zijn ze allemaal hetzelfde bij een Laguna II ?
Ik heb al wat auto's gespot waar het mogelijk onder kan zitten, dus die ga ik morgen even benaderen.

Paul

Ja dat kan.
Ik heb die van mij ook voorzien van sensoren. Ontvanger van een ph1 is hetzelfde.
Dus ontvanger en de kabel monteren en alles werkt. (mits goed ingesteld)

Rakker

Mooi dat het allemaal past, dan kan ik morgen even op "jacht"
Daarna kom ik er pas achter of alles goed ingesteld staat en goed is ingeleerd.

Hebben die dingen nog een soort van officiële benaming anders dan antenne ?

Paul

Ik noem het altijd ontvanger.

Rakker

Vandaag een gebruikte antenne /ontvanger gemonteerd met een nieuwe kabel.
Tijdens het rijden kreeg ik pas na een tijdje de melding "bandensensor niet aanwezig"
Hierop alle ventielen opnieuw ingelezen, gecontroleerd of alles aan stond in UCH en Intsrumenten, dat was het geval.

Maar zelfs na een tijdje rijden, zowel stad als snelweg: noppes, nada, njente  >:(

Zie ik hier iets over het hoofd of heb ik wellicht pech dat die ontvanger toch stuk is? Hoe kan ik e.e.a. controleren en uitsluiten ?
Moet ik toch nog iets doen, voordat ze werken?

EDIT: Ik ben in de veronderstelling dat ik altijd de druk in het scherm moet zien bij elke band, maar dat blijkt dus niet zo te zijn?
Dit las ik ergens anders:  "Note. It has come to our attention that there may be two types of tyre pressure monitoring systems fitted to the Renault Laguna vehicles. There may be a more basic version of the tyre pressure monitoring system available which just notifies of a pressure drop in either the front or rear axles wheels, and does not provide actual pressure values to the UCH control module for each wheel tyre pressure."

Ik weet niet of de bronvermelding is toegestaan, maar dit is de bron ervan: https://www.petercoopercarrepairs.co.uk/renault_laguna_mkii.htm

Enige wat ik nu kan doen is met draaiende motor een band leeg laten lopen en kijken of er dan wat gebeurt ?

fs1

moet dat ding niet ingeleerd worden? bij mijn laatste laguna heb ik dat ook achteraf geplaatst en daar moest toch het 1 en ander mee gebeuren dacht ik, edwin heeft dat goed geregeld voor mij :-)

Rakker

De sensoren zelf zijn ingeleerd en in de UCH en instrumenten is alles aangezet en de juiste set ventielen geselecteerd (zomer). Voor zover ik heb kunnen zien is dat het, maar ik zit er graag naast ;-)

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Lagunainitiale

Ook tellerbak instelling veranderd in de clip?

Paul

Schiet mij nu pas te binnen.
Hoe hebben ze de sensoren ingeleerd zonder ontvanger?

Rakker

Teller bak instelling? Nee is volgens mij niet gedaan. De sensoren zijn ingeleerd door de ventiel codes in te voeren. Ik krijg overigens geen melding "geen bandenspanning sensor aanwezig". Overigens zijn de sensoren opnieuw ingeleerd nadat de ontvanger geplaatst is.

Lagunainitiale

Als je een tellerbak hebt met schermpje erin moet je deze ook benaderen via de clip en sspp aanzetten.

Rakker

Sspp heb ik aangezet, die stond inderdaad eerst uit. Of zijn er nog meer plaatsen waar deze aangezet moet worden?