Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 15
  • Totaal: 15

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

Damster

Sinds vorige week blijkt mijn airco niet meer koud te worden onder het rijden. Tot ongeveer 2500rpm koelt hij wel en daarna is het over. Komt hij weer onder de 2500 dan koelt hij weer. Er is begin dit jaar een gereviseerde pomp ingekomen en heeft tot aan vorige week goed gewerkt. Kan het zijn dat de magneetkoppeling slipt of niet goed meer is? Auto heeft in de vakantie erg veel in de toeren gereden ( 4000) met de caravan en airco aan. Maar dit moet toch kunnen?

Ik zal straks aircohersteltwente ff inlichten want er zit nog garantie op.

1.8 van 2001

knotty

de airco pomp werkt met twee verschillende pulsen, één voor lagere snelheden,( en meestal dus lager toerental) en één voor de hogere snelheden, en dus een hoger toerental. ik heb exact het zelfde. gelukkig heb ik een diesel, als ik de cruisecontrol op 124km/h zet doet mijn airco het nog in de 6e versnelling. ga ik zachter of schakel ik terug houdt hij er mee op.

als er inderdaad garantie op zit, dan ruil hem maar weer in, de pomp is inderdaad kapot
Only milk and juice come in 2liters!
traffic.gif
title="Click to load original image"

Damster

Sfinx

Ik had dezelfde klacht toen ik terug kwam van vakantie. Ik heb toen de airco laten bijvullen/hervullen en had een tijdje het idee dat het geholpen had, maar ik krijg nu toch steeds meer de indruk dat het euvel nog steeds bestaat. Het wordt niet helemaal duidelijk met een buitentemperatuur die niet boven de 20 graden komt. Behalve de voelbare temperatuur van de lucht uit de roosters lijkt verder alles helemaal goed te werken. Bedieningspaneel functioneert normaal.
Al zoekend op het forum kwam ik ook een aantal berichten tegen dat er een stekkertje gecorrodeerd zou kunnen zijn.
Wat is meer te verwachten? Dat stekkertje of een kapotte pomp?

Damster

bij een kapot stekkertje lijkt mij dat hij dan helemaal niets meer doet. Bij mij werkt hij tot 2500rpm(ongeveer) perfect. Ik heb een drukschakelaar, bij 1 keer indrukken werkt hij op halve kracht en brand er 1 lampje in de schaklaar, en bij nogmaals indrukken gaat hij op volle kracht en branden er 2 lampjes.

Dus koelmiddel zit er wel in.

Ik zal binnenkort wel ff bellen met die gast

Sfinx

Dat kapotte stekkertje zou te maken hebben met die 2 verschillende pulsen waar Knotty al over sprak. Door corrosie zou vooral die 2e puls (voor in de hogere toerentallen) niet meer werken.
Maar ik begrijp uit jou bericht dat je een andere airco hebt dan ik, dan wordt het lastig vergelijken.

Paul

Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Je bent niet de enige met dit probleem ;)

Damster

https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=6725.0

dit is mijn knoppenpartij. je ziet dat dit een van de eerste uitvoeringen is.

@paul: ff opgezocht en ik zal eerst mijn stekkers even controleren !!

rookie

kan goed zijn dat er onvoldoende koelgas in het systeem zit. Meende dat er 660 gram in moest zitten. Gisteren en vandaag hetzelfde probleem, bleek er 60 gram erin te zitten, even bij renault laten doen voor een complete check, met filter met hervullen van het systeem.

fs1

alleen al het lezen van de titel deed me meteen denken aan dat gekende probleem met die stekker dus

Damster

Citaat van: rookie op 06 september, 2011, 16:58
kan goed zijn dat er onvoldoende koelgas in het systeem zit. Meende dat er 660 gram in moest zitten. Gisteren en vandaag hetzelfde probleem, bleek er 60 gram erin te zitten, even bij renault laten doen voor een complete check, met filter met hervullen van het systeem.

als er onvoldoende koelmiddel in zit dan werkt het systeem toch niet? dat was eerder dit jaar wel het geval toen de pomp stuk/lek was, en een hoop geratel produceerde.
Ik zal eerst de stekkers nakijken. dit zal wel vrijdag worden want morgen en donderdag eerst op cursus in Houten

rookie

nee, heel hoogst waarschijnlijk treedt dit om bij dit toerental. Als je rond het toerental van 2200/2300 toeren zit, zit je meestal met de stekker, sensor, kabelboom, airco display.

Sfinx

Citaat van: Sfinx op 06 september, 2011, 08:07
Ik had dezelfde klacht toen ik terug kwam van vakantie. Ik heb toen de airco laten bijvullen/hervullen en had een tijdje het idee dat het geholpen had, maar ik krijg nu toch steeds meer de indruk dat het euvel nog steeds bestaat. Het wordt niet helemaal duidelijk met een buitentemperatuur die niet boven de 20 graden komt. Behalve de voelbare temperatuur van de lucht uit de roosters lijkt verder alles helemaal goed te werken. Bedieningspaneel functioneert normaal.
Al zoekend op het forum kwam ik ook een aantal berichten tegen dat er een stekkertje gecorrodeerd zou kunnen zijn.
Wat is meer te verwachten? Dat stekkertje of een kapotte pomp?

Oke, nu het dus weer warmer is merk ik dat het euvel bij mij ook nog steeds bestaat.
Ik ben wel redelijk handig, maar weet niet veel van autotechniek. Wat kan ik zelf controleren en misschien zelfs wel repareren?
Ik beschik niet over garagefaciliteiten, ik moet het dus gewoon voor de deur doen.
Is dat stekkertje bijvoorbeeld makkelijk bereikbaar? Waar zit het precies?
Kortom: Wat kan ik zelf ondernemen, voordat ik hem naar de aircoboer breng?

DaBuzzzzz

Citaat van: fs1 op 06 september, 2011, 17:18
alleen al het lezen van de titel deed me meteen denken aan dat gekende probleem met die stekker dus

En waar vinden we deze stekker? airco topics zat maar ik kan het niet vinden. Thx!