Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 90
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online

chippen

Gestart door fabio, 17 april, 2006, 08:27

Vorige topic - Volgende topic

melcon

Om de simpele reden dat je met hoge compressie meer koppel, meer vermogen en een beter verbruik hebt.
Die eigenschappen offer je op als je de motor non interferentie maakt.

Ed

Hoho, geen haast..  ;)

Citaat van: Lagunainitiale op 08 augustus, 2011, 19:36
Ik zeg er staat Ed iets te doen en snel ook.

lagturboaut5

MJ, ik denk dat lagunadriver op mijn bericht reageerde met "waarom doen alle fabrikanten dat niet?"

Die mazda mx-5 (plus 323's enz.) uit 1991 had een origineel 1.6 16v 116 pk blok.
Compressie genoeg. Er rijden in NL alleen al 5000 rond en geen van allen heeft ooit bij gebroken riem de kleppen tegen de zuigers gehad.
De motor valt gewoon stil. Altijd lastig evengoed.

Komt door een inkeping in de cilinderkop (zal er eens een foto van zoeken).
Behalve als men ooit een kop heeft gevlakt kan het misgaan.

Andere merken kunnen die Jap.vinding dus makkelijk volgen, als ze willen.
Ik kom nog uit de tijd van distrib.kettingen. Ik vervloek distributieriemen (heb dat dus 2x gehad met Alfa's).

groet,

melcon

Ik denk dat je een inkeping in de zuiger bedoeld  :)
Als die motor wel interferentie was had die mogelijk tegen de 130 pk kunnen hebben (zoals b.v. de twingo RS).
Ik zeg niet dat je met een non interferentie motor geen leuke vermogens kan draaien, maar als je alles
eruit wil halen wat erin zit ontkom je er niet aan.

Dan ben je vast blij met de huidige ontwikkelingen bij Renault waarbij de ketting weer de standaard wordt  :)

Ed

Ik dacht altijd dat de ketting helemaal niet zo goed was als men wil beweren. Getuige de ketting bij bijv. een VR6. Er zijn er inmiddels al genoeg die al problemen hebben ervaren ermee, dacht ik zo.

melcon

Ja hallo, dat is VAG  ;) ;D
De C motor van Renault heeft ook een ketting, dat is zo ongeveer 1 van de betrouwbaarste na-oorlogse motoren. Tot 1996 in de twingo geleverd, enige wat er eigenlijk stuk aan kan is de koppakking als je de kvs niet om de 4 jaar ververst.

De 2.0 dci motoren lijken tot dusver ook erg betrouwbaar met de ketting, net als de M4R (2.0 16v non turbo). Een goed ontworpen ketting gaat langer mee als de motor, drie keer raden hoe goed het ontwerp van de VR6 is.

Ed

lagturboaut5

Zou best kunnen kloppen Maarten Jan, een inkeping in de zuigers ipv cilinDerkop. Ik twijfelde al toen ik het opschreef.
Zal het even op dat forum checken naar foto.
Maar ik had het wel over een motorblok vanaf 1989 met al 116 pk. Dat kun je niet vergelijken met een 2010 Twingo RS.

ps: het gaat immers over chippen deze topic.
Zoals je weet is mijn Lag gechipt sinds 20 juli. Er zit echter af en toe een hik in de motor bij rustig constant rijden bij toerental rond 2500 tpm en/of 110-120 km/u.
Bij koude en warme motor. Bij meer gasgeven pakt ie wel vloeiend op. Ik weet haast wel zeker dat dit door de tuning komt en twijfel er over om de boel weer naar standaard te zetten. Een bougie lijkt me sterk, die zitten er sinds 35 dkm in (na aflevering/grote beurt).
Ik gooi er V-power 97 in. Wat denk jij, verkeerde waardes ingesteld bij tuning of wat anders ?

groet,

Aanvulling: ja inderdaad een non-interference

Mazda B engine

The Mazda B-series engine is a small-sized, iron-block, inline four cylinder with belt-driven SOHC and DOHC valvetrain ranging in displacement from 1.1L to 1.8L. It was used from front-wheel drive economy applications to the turbocharged full-time 4WD 323 GTX and rear-wheel drive Miata as well as numerous other models. The Mazda B-series is a "non-interference" design, meaning that breakage of its timing belt does not result in damage to valves or pistons, because the opening of the valves, the depth of the combustion chamber and (in some variants) the shaping of the piston crown allow sufficient clearance for the open valves in any possible piston position.

Ed

Heb je al eens geprobeerd de computer te resetten (ontkoppelen voor een tijdje)? Die hik die jij hebt, lijkt erg op het probleem wat ik had na het inbouwen van een open luchtfilter. Nadat ik de computer had ontkoppeld, was de accelleratie weer vloeiend als voorheen (in mijn geval tussen 3000 en 4000).

melcon

De inkeping zal bij de hogere vermogensversies zijn waar de compressie is verhoogd om het non interference
ontwerp te behouden. Wil overigens niet zeggen dat een inkeping per definitie het non interference ontwerp behoud.
De 5 Alpine (en alpine turbo) motor is daar een goed voorbeeld van, hemisferische verbrandingskamers (ja een hemi!), hoge compressie, maar door die hoge compressie moest er ook een inkeping in de zuiger gemaakt worden anders zouden de kleppen de zuiger standaard raken. Blokje uit 1977 met standaard 95 pk, dat is maar 20 minder als die mazda motor. Maar dan zonder bovenliggende nokkenas, maar onderliggende nokkenas met stoter stangen  ;D Punt is, leeftijd zegt niets over hoe goed een motor kan presteren, dus kun je best vergelijken. Wat je niet kan vergelijken tussen oudere en moderne motoren is emissie en brandstof verbruik.

Ook bij Tunex gechipt? Je kan ze natuurlijk altijd vragen of ze een idee waar het door komt  :)
Mijn indruk bij tunex was in elk geval wel dat ze bereidwillig zijn om wat service te verlenen.

Merk je de hik ook als je op cruise control rijdt? Een hik is meestal een misfire bij een benzine motor, kan komen door verkeerd ontstekingstijdstip of een te arm mengsel. Hoeft niet gerelateerd te zijn aan de tuning overigens.

lagturboaut5

Bedankt, zal dat resetten proberen en cruise controllen (1 van de eerste keren dan) eens testen bij die snelheid op hik.

groet,

Ed

Het resetten kan geen kwaad lijkt me, baat het niet, dan schaadt het niet.

Paul

Werkt alleen niet bij de nieuwere motoren.

Ed

melcon

Die onthouden hun instellingen ook als ze stroomloos zijn, omschakelpunt ligt rond 2007/2008 daarvoor volgens mij.