Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 41
  • Totaal: 42
  • RMP

chippen

Gestart door fabio, 17 april, 2006, 08:27

Vorige topic - Volgende topic

melcon

@Ed, dat komt niet door het octaangetal (geen gehalte) maar door de dopes die toegevoegd zijn. Die hebben b.v. een reinigende eigenschap en lossen inderdaad de gevolgen op maar niet de oorzaak (vervuiling).

Ed

Je merkt natuurlijk al dat ik wel weet waar ik over praat he  :-X

melcon

Royhpi

Om even over dat octaan terug te komen, octaan 100 is alleen te verkrijgen bij Total in rotterdam.

BP en shell verkopen alleen 97. Ik heb het laten testen bij een bedrijf omdat Mijn motor pingel gevoelig was ( haast een keer motorschade gehad met BP Ultimate) .

Ron 95 is gewoon goed voor de ongeblazen motoren (turbo motoren hebben met 98 een PK winst van wel 3 pk)

Ik tankte met mijn vorige auto Total Ron 100 met octaan boost, gaf op de rollenbank 10 pk winst op en geen pingelen.

Ron100 330 pk en met octaan booster 340.

melcon

BP Ultimate is wel degelijk 98, anders zou onze 5 Alpine Turbo ook allang motorschade gehad hebben. Alles lager dan 98 is een no go. BP & Tango zijn nog de enige hier die 98 verkopen.

Overigens, als BP 97 zou zijn zouden ze er - net als shell - 95 op moeten zetten. Er is geen officieel  erkende aanduiding voor 97, het is geen 98 dus dat mag je er niet op zetten dus wordt het 95. Dit komt omdat pompen zich aan de EN 228 classificatie dienen te houden welke in vaste stappen werkt (92,95,98,100,102). Dus een 97 mag nooit geclassificeerd worden als een 98.

Royhpi

98 wordt haast niet meer verkocht, er zijn nog wel wat pompen die het verkopen maar ook niet lang meer.

Ik heb de BP laten testen en was echt geen 98 (is wel 1,5 jaar terug). Motorschade met 97 is ook heel klein omdat zuiger motoren geen last hebben van na verbranding. Een maat van me heeft een RX7 en die moet echt 98 of hoger hebben anders verbrand zijn rotor na het afzetten van de motor.

Ik weet niet hoe het met de ECU van Renault zit of die ook 25% kan Bijregelen ?

Daarom ook het advies als je een turbo geblazen auto hebt met "chip" om altijd octaan booster te gebruiken.
En niet te vergeten je AFR goed te hebben (beter iets te rijk) en koudere bougies doet al veel tegen schade.

Ik las ergens pas op internet dat er aan benzine een stof wordt toegevoegd wat "vocht" aantrekt. Dus we worden allemaal bedonderd aan de pomp.

V power en al die anderen is gewoon om ieder jaar meer wist te maken voor het bedrijf. Heb nog geen bewijs gezien dat het beter is voor je motor. Dus gewoon lekker 98 blijven tanken als je het nodig heb.

lagturboaut5

Mijn gechipte 2.0 turbo hikte af en toe rond de 110 km en dan accelererend,met V-power (97).
Na 2 tankbeurten gewoon weer 95 getankt en het arm mengsel bij dat toerental bleef achterwege.

Ben weer een weekje in Roemenië, behalve Dacia's stikt het ook van de Renaults.
Ook mooie gele Lag.taxi's gezien. Helaas tref ik steeds de verkeerde.
Naast 95 hebben ze ook overal 100 oct.benzine.
De prijs was jarenlang onder de Euro /sinds 2007 (bij de EU) E 1,25 omgerekend. En dat is veel, de meesten verdienen zoveel per uur.

groet,
willem

melcon

@Royphi, het kan natuurlijk een keer gebeuren dat het klaarmaken v/h mengsel bij de pomp niet goed gegaan is.
De basis benzine is overal hetzelfde, pas bij de pomp worden de product speficieke dopamines toegevoegd en het octaangetal aangepast naar specificaties.

De man die op de tankauto zit moet dit ingeven op een display.

Lagunainitiale

Ik zal de discussie even een andere kant opsturen ;D, bestaat winterdiesel tegenwoordig nog? Want die dci's kunnen niet tegen benzine. En als ze er geen benzine meer indoen wat doen ze er dan wel in?

Royhpi

Citaat van: lagturboaut5 op 05 september, 2011, 18:37
Mijn gechipte 2.0 turbo hikte af en toe rond de 110 km en dan accelererend,met V-power (97).
Na 2 tankbeurten gewoon weer 95 getankt en het arm mengsel bij dat toerental bleef achterwege.

Ben weer een weekje in Roemenië, behalve Dacia's stikt het ook van de Renaults.
Ook mooie gele Lag.taxi's gezien. Helaas tref ik steeds de verkeerde.
Naast 95 hebben ze ook overal 100 oct.benzine.
De prijs was jarenlang onder de Euro /sinds 2007 (bij de EU) E 1,25 omgerekend. En dat is veel, de meesten verdienen zoveel per uur.

groet,
willem

Hoe weet jij of hij te arm loopt ja of nee? (AFR staat los van het octaan). Ik had een AFR meter in de auto van PLX met eigen sonde en had bij vollast een AFR van 0,79 (normaal AFR bij vollast is 0,8/0,81). Af en toe een hik komt negen van de tien keer door de wastegate die te slap staat, een wastegate moet op de chip aangepast worden.
Wastegate regel De turbo druk, heeft een Renault ook een TCV: is turbo control valve ?

Royhpi

Winterdiesel bestaat niet meer nee ;D ze doen er wel iets bij wat vlokken tegen gaat ;)

En je kan ook bij de pomp spul kopen wat je voor het tanken in je tank gooi. Net zo iets als loodvervanger alleen dan voor diesel.

melcon

Renault heeft een turbo druk sensor, de ecu stuurt de waste gate actuator aan d.m.v. vacuum op basis van de gemeten druk. Hiermee wordt bepaald wanneer en hoever de waste gate opent. Een TCV wordt bij normale applicaties niet vaak gebruikt, alleen bij motoren die stevig getuned zijn. Reden hiervoor is uiteraard dat de regeling preciezer is.

Overigens, als je 95 tankt heb je niet opeens een armer mengsel. Het octaan getal zegt niets over de mengsel verhouding, die bepaalt de ecu gewoon aan de hand v/d lambda sonde en map/maf sensor. Hikken is over het algemeen altijd terug te leiden naar de ontsteking.

wickydude

Hallo chippers!
Tijd om hier het stof wat af te blazen...  :P

Ik heb het hele topic eens doorgespit.
Is er iemand van de eerste chippers die inmiddels ervaring heeft opgedaan met hoe lang hun nieuwe koppeling het volhoudt na chippen?

Zou interessant zijn, aangezien mijn auto (een Primera uit 2003 met de Renault F9Q 1.9DCi) afgelopen jaar ook is gechipt en toen ook een nieuwe koppeling heeft gekregen, zit ik te denken of er iets is te zeggen over hoe lang de vervanger dan meegaat.

melcon

Mijne is gechipt bij 250.000, ik zit nu op 270.000 en koppeling is nog goed. Betreft overigens de originele(!) koppeling  8)
Overigens, heeft die primera ook een renault bak? Denk het niet, waarschijnlijk is de koppeling dan ook niet te vergelijken met een koppeling van een laguna.

Turbo

als je elke keer vol gas wegtrekt of elke keer met slippende koppeling wegtrekt dan houd hij het niet vol ...
met andere woorden het heeft te maken hoe je zelf met de koppeling omgaat !