Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.638
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 47
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 38
  • Totaal: 38

inklapbare spiegels

Gestart door laguna 2003, 01 mei, 2007, 11:56

Vorige topic - Volgende topic

fs1

goed we staan terug een stap verder, mn eerste uitleg was dus goed 10 ten opzichte van 1 moet ofwel +12V ofwel -12V voor inklappen of uitklappen, dat is nog altijd het zelfde, maar het probleem nu dus; eens de spiegels zijn ingeklapt (of uitgeklapt) verdwijnt deze spanning! dan is er niets meer! dus dat werkt met een timer, dat kan kloppen, dat verklaart direct de elektronica in die spiegelschakelaar... maar dat kan ik dus niet namaken min of meer...

fs1

't is wel maar stil he mannen... ik heb ook hulp nodig! en raad en wensen... iedereen vroeg er toch naar?

fs1

traffic.gif
title="Click to load original image"

dit is alvast het juiste schema, toch ongeveer (10 is dun zwart bij mij en 1 is beige, rood is effectief +12V constant, maar dan lijkt het mij dat dikke gele draad de massa is bij mij en dikke zwarte draad is de +12V na contact, althans zo heb ik toch uitgemeten bij mij als ik het goed voorheb) op die voorwaarden zal het werken, rest nog enkel iets te vinden om (pakweg na 10 seconden) die spanning(en) weer weg te halen...

fs1

heb trouwens heel dat topic dus doorgelezen, er was daar ook iemand al op ons probleem gestoten... heb er effe een post gedaan dus... en de originele starter ook nog een pm gestuurd...
zie hier dus

***tussen haakjes (relais temporisé)

faab

Lekker bezig!

fs1

kijk naar het filmpje!

het is niet zo goed te zien maar het komt hierop neer, de led die aangaat stelt de motor van de spiegels voor, het witte draadje dat ik een puls geef (fractie van een seconde dus) stelt de puls van de centrale vergrendeling voor (open of dicht maakt nnu nog niet uit) en wat ziet ge? de led blijft ongeveer 6 seconden aan (spiegels duren ongeveer 4 seconden bij mij) dus dat moet ik nog wat bijstellen, maar het principe is er! morgen wordt eraan verder gewerkt en mss hebben we binnenkort een prototype!

fs1

ofwel heeft er nog niemand naar gezien ofwel is het niet boeiend meer ofwel wordt het niet gesnapt? het duidt erop dat we zeer dicht zijn bij de eindoplossing dus... lees goed de uitleg die hierboven allemaal staat...

fabio

mij ben je al 4 agina's terug kwijtgeraakt :P

fs1

mijn nieuwste ontwikkeling; gisteren hele avond aan gewerkt, ik heb nu een echt printbordje, met ic'tjes, draadjes en andere componenten gesoldeerd voor de eventuele permanente montage, in principe is alles wat ik nog moet doen aansluiten, dus dat zal voor zondag zijn als het weer het toelaat (morgen zaterdag gaan we naar ergens (grofweg) in de buurt van eindhoven naar een heel grote kevermeeting dus geen tijd!

aansluitingen zijn;
- +12V permanent
- massa
- puls openen centrale vergrendeling
- puls sluiten centrale vergrendeling
- +12V na contact (deze wordt gebruikt om te verhinderen dat de spiegels terug inklappen als de centrale vergrendeling automatisch sluit bij het rijden)
de volgende 2 draden zijn doorgeknipt; het deel van de schakelaar gaat naar het schema, het deel dat naar de motor gaat, komt aan de door het schema aangestuurde relais' te liggen
- de draad waar normaal 12V opkomt van de originele schakelaar voor te sluiten
- de draad waar normaal 12V opkomt van de originele schakelaar voor te openen
(deze laatste 2 om de originele werking te behouden)
-de 2 draden die naar de spiegelmotors gaan die worden door 2 relais gestuurd (dit om het ompolen mogelijk te maken)

dat zal het zowat zijn... ik heb ondertussen ook al eens liggen mijmeren, mss dat we met een soortgelijke schakeling de ramen ook autotmatisch kunnen laten dichtgaan (het enig waar ik nog niet helemaal achter ben is, hoe kunnen we detecteren dat ze nog niet dicht zijn bij het sluiten van de auto)

Mike

Je zou er bijna patant op ana kunnen vragen als het lukt Bart!!!!
Je maakt het, zet het in de markt en je loopt binnen!!!

fs1

zo is dat :-) als ik aan die stekkertjes kon graken dan zou dat kunnen ja :-)

fs1

traffic.gif
title="Click to load original image"

zo se, helemaal klaar en min of meer getest!

as het zondag wat goed weer is, dan gaan we dat ies echt testen he :-)

fabio

jeetje wordt een beetje back to the future zo .Ziet er profi uit ;D

fs1

profi? dat ken ik niet... weet wel dat relais' niet goeikoop zijn... wat maakt dat de kost nu al op 15€ ligt ongeveer, en ge moet rekenen dat het een goei 4uur duurt om het zo een beetje deftig te maken...

fabio

met profi bedoel ik professioneel ;)