Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 93
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 75
  • Totaal: 75

how to: niet elektrisch inklapbare spiegels elektrisch inklapbaar maken

Gestart door fs1, 19 oktober, 2010, 12:51

Vorige topic - Volgende topic

fs1

wat heb je nodig dat je auto niet heeft;
*spiegelknopje met 10 pinnetjes dat de elektrische inklap stand met stekker
*een setje spiegels dat elektrisch kan inklappen (liefst met stekkers)

aan de bestuurderskant;
*bij pin A4 en A10 komen de 2 draadjes (origineel) binnen
*deze leg je gewoon samen met 3B en 3C van de bestuurdersspiegel (en in mijn laguna was dat alles dat ik moest doen, de draad van voordeurstekker in A-stijl naar passagierdeurstekker en ook in de passagiersdeur was er al)
*én dan verbind je deze ook met pinnen 1 en 10 van de stekker van de nieuwe spiegelknop (op het einde wel effe checken of je de juiste aan de juiste hangt)
traffic.gif
title="Click to load original image"

*en dan komt het doorknippen van de originele stekker en de andere eraan te zetten:    
    draad komende van A1 (oude stekker) moet naar draad komende van 7 (nieuwe stekker)
    A2 naar 5
    A3 naar 9
    B1 naar 8
    B2 naar 6
    B3 naar 4
    B4 naar 3
*gooi de oude stekker zo ver mogelijk weg :-)
*aan de nieuwe stekker heb je nu nog draad nummer 2 over, die moet je verbinden met een + na contact, maar die dient enkel voor het lichtje in de knop dus is niet noodzakelijk
*een + na contact kan je nemen van de raamschakelaar (bij de grijze stekker is het pin A3)
traffic.gif

wat te doen aan de passagierskant;
*spiegel verwisselen, da's 2 keer niks
*checken of pinnetjes 3B en 3C al van draadjes voorzien zijn
traffic.gif

*indien niet moet je ervoor trachten te zorgen dat je 2 draadjes van deze pinnetjes tot in de bestuurdersdeur krijgt
*in de deurstekker (passagiers en bestuurder) zijn dit pinnen A4 en A10 (A4 dus, niet A1 waar ik een cirkeltje heb rond gezet)
traffic.gif

*hoe je dat verder uitvoert is zelf uit te vinden natuurlijk, ms heb je geluk en is er al wat bedrading voorzien

meer is er niet aan, het enige ingewikkelde is de 2 draadjes van de ene deur naar de andere deur krijgen en eventueel pinnetjes bijsteken in de stekkers van de spiegels op 3B en 3C

oja, nog effe checken of je spiegels nu inklappen wanneer het hoort en openklappen wanneer dit moet, en niet andersom :-) ik heb het bij mij op deze manier volledig werkend gekregen en veel was er niet aan eigelijk, ik moet wel nog die 2 draden naar de passagierskant in orde krijgen, maar mijn bestuurderskant spiegel werkt wel al perfect

Rubberstreper

ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

fs1

voor alle laguna 2 die gaan elektrisch inklapbare spiegels hebben moet dit gewoon werken, kan echt niet anders

DaBuzzzzz

wow! zeer duidelijk, wordt een volgend klusje want die lag is veeeeeeels te breed met de spiegels uit

viper

Maar dit is dan niet voor als de auto sluit en dat ze dan zelf inklappen ?

fs1

nee niet zelf inklappen, gewoon een extra originele optie installeren

fs1

als het lente wordt misschien... ik ben al lang blij dat ie het zo doet :-p

folmer

Mooie handleiding !! =tap=

Nu nog voor een mooi prijsje een set inklapbare buitenspiegels op de kop tikken... (de schakelaar heb ik al van Renier overgenomen)

[copy mode]
Automatisch in-/uitklappen zou helemaal mooi zijn :-)

Mijn 2 cent:

• Uitklappen bij contact aan
  • Inklappen bij afsluiten
  • override inklappen bij contact aan met spiegelknop

Ik heb niet zoveel electra kennis en heb ook voornamelijk geen idee wat voor spanningen er op welke draden staan bij welke conditie of wat er wel en niet doorverbonden is, maar wil graag meedenken om dit mooi werkend te krijgen.
[/copy mode]

fs1

dat kan hier;
https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=775.0

in dit topic gaat het enkel om niet inklapbaar origineel wel inklapbaar te maken

fs1

heb het vandaag klaar gekregen, was eigelijk heel simpel, ik moest enkel A4 en A10 van draadje voorzien in de stekker van de draadboom van de bestuurdersdeur en al de rest was al voorzien, vrij makkelijk dus!

fs1

ja :-) daaarom dat ik het in orde ging maken, maar heb jouw pinnetjes dus niet nodig gehad :-) enkel 2 uit de deurkabelboom uitgewipt, in de mijne ingeprikt, 2 draadjes, naar de bestuurdersspiegel, en hop klaar was ie :-)

warlord