Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 83
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 79
  • Totaal: 79

how to: niet elektrisch inklapbare spiegels elektrisch inklapbaar maken

Gestart door fs1, 19 oktober, 2010, 12:51

Vorige topic - Volgende topic

folmer

Alle onderdelen voor het bovenstaande heb ik ondertussen in mijn bezit, maar na het topic te hebben gelezen over de automatisch inklapbare spiegels vraag ik me toch iets af:
- Zijn de schakelaars (multiplex/non-multiplex) allemaal gelijk? (ik heb gekeken naar de schema's en ze lijken gelijk te zijn)
- De schakelaar die ik nu heb heb ik getest en er blijkt altijd +12V of -12V op de draden naar de klap motoren te staan. Is er al iemand achter waar de eindstand beveiliging voor de spiegels zit? (Gezien dat de schakelaar altijd is doorgeschakeld lijkt mij dat het in de spiegels zit, maar wil het graag zeker weten, heb namelijk geen zin in gefrituurde klap motoren.)

klaas

Als je ze automatisch in wilt laten klappen, kan dit alleen maar bij de initiale uitvoering.

Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

folmer

Dat zullen we nog wel eens zien... Ja, ik weet het, ik ben eigenwijs ;)

Maar voordat ik daaraan ga beginnen wil ik eerst weten of de klapmotoren niet naar de klote gaan als je de verkeerde onderdelen combineert als je ze gewoon normaal monteert. Zou een beetje zonde zijn van het geld.

klaas

Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

Rubberstreper

De echte uitdaging is deze: https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=775.0
45 pagina's leesvoer!
En er dan achterkomen dat het alleen nog maar gelukt is bij initiale uitvoeringen..... Je kunt natuurlijk ook gewoon Klaas geloven.
Of de uitdaging aannemen. In dat laatste geval zal applaus uw deel zijn. En bij succes digitale hulde!
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

fs1

Citaat van: folmer op 04 april, 2011, 22:31
- Zijn de schakelaars (multiplex/non-multiplex) allemaal gelijk? (ik heb gekeken naar de schema's en ze lijken gelijk te zijn)
- De schakelaar die ik nu heb heb ik getest en er blijkt altijd +12V of -12V op de draden naar de klap motoren te staan. Is er al iemand achter waar de eindstand beveiliging voor de spiegels zit?

de schakelaars zijn allemaal identiek zo blijkt, op beide draden van de klapmotoren staat altijd +12V, bij het schakelen krijgt er eentje 0V voor inklappen, bij uitklappen krijgt de andere 0V

er is GEEN eindstandbeveiliging bij 90% van de lag's, enkel bij de initiales

folmer

Ik heb een beetje gemeten en getest aan de schakelaar. In de ene stand zijn 1-5 en 10-4 doorverbonden, in de andere 1-4 en 10-5. Als je het schema van Haynes en de in het andere topic gepostte aansluitschema's volgt dan zijn 4 de 0V(aarde) en 5 de 12V aansluiting. Dus maar een testje: Lampje op de klap-draden, 12V op 5, 0 op 4. Als de spiegels open staan brand het lampje, permanent. Als je de spiegels dicht klapt brand het lampje ook weer, permanent.

Als ik het schema volg om het zwikje aan te sluiten gaan draden 1 en 10 rechtstreeks naar de spiegels. Dit zou dus betekenen dat, als mijn testje en metingen kloppen, er vanuit de schakelaar permanent 12V op de ene draad staat en 0V op de andere. Dit wisselt bij in- / uitklappen.

Dan blijft dus de grote vraag hoe er 12V op beide kan komen te staan als ze eenmaal in hun eindpositie zitten ???

Rubberstreper

Meet de stroom maar even als ze in de uiterste posities staan. Maar doe het niet te lang  >:D
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

folmer

Ik had het gelezen, 3A. Is niet echt bevorderlijk voor de werking van de motoren.

Ik ga het gewoon wel aansluiten en kijken/luisteren/meten wat er gebeurt.

folmer

Zojuist een testje gedaan. Spiegels en bedrading daarvan zijn gemonteerd.
Stekker van de oude knop er op laten zitten, maar met een paar draadjes A2 en B3 van de oude stekker aangesloten op 4 en 5 van de nieuwe knop. Vervolgens 1 en 10 aangesloten naar de spiegelmotoren toe. Multimeter er bij om het e.e.a. te meten.
Helaas blijft er na het klappen 12V op de draden staan en gaat er 2A door de motoren :'( Alles is precies aangesloten zoals aangegeven in deze How-To en het schema wat ik van Viper heb gehad. Waar kan dit aan liggen en hoe kan het opgelost worden? Moeten de spiegels aangemeld worden in de computer o.i.d.?

@Fs1: Als je jouw spiegels versteld, wat gebeurt er dan als ze niet verder kunnen? Blijft de motor dan malen of stopt hij?

viper

ola ola, kan ff ni volge, waar heb je die A2 en B3 vandaan ??

folmer

Citaat van: fs1 op 19 oktober, 2010, 12:51
*en dan komt het doorknippen van de originele stekker en de andere eraan te zetten:    
    draad komende van A1 (oude stekker) moet naar draad komende van 7 (nieuwe stekker)
    A2 naar 5
    A3 naar 9
    B1 naar 8
    B2 naar 6
    B3 naar 4
    B4 naar 3
Dit zijn +12V en GND.

Voor de volledigheid maar even het e-schema online gezet: www.veroo.nl/alex/auto/0181_A3.pdf

viper

het grote probleem is dat de plus van de oude (A2) een constante plus is en de 5 is een tijdgeschakelde plus.

Dus je moet een tijdgeschakelde hebben.

folmer

Dat snap ik, maar waar halen we die vandaan?
En dan nog iets: diezelfde plus stuurt ook de spiegel verstelling aan, dus een echt tijdgestuurde plus kan niet omdat dit niet samengaat.
Daarbij was de bedrading naar de passagiersportier al aangelegd, dus dan ga ik er vanuit dat de auto is voorbereid. Vreemd dat dit dan niet werkt.

Swinkel

zo dan ! ik had het idee om me spiegels ff automatisch inklaapbaar te maken (kan nu wel met de draaiknop)
maar als ik dit zo lees allemaal is dat niet zomaar gedaan  :o