Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

DaBuzzzzz

rookie, zat nog eens te denken na ons gesprek. Aangezien deze storing best duur kan worden om op te lossen zou een work around niet zijn om
het signaal kort te sluiten en dan de airco op de stand van onder de 2200 rpm door te laten gaan??

Damster

ik heb het probleem nog steeds ( ik heb er ook nog niet naar gekeken  ;D ;D) maar ik heb afgelopen maart/april een gereviseerde aircopomp eronder gekregen en die werkte tot half augustus. Daarna kreeg ik het probleem dat het na 2200rpm over was. Nu ik net een vrij nieuwe pomp heb gekregen lijkt me dat de sensor of connectors op de pomp  in orde moeten zijn. of de connector op de kabelboom is aan gort.

DaBuzzzzz

waarschijnlijk is je bedieningspaneeltje ook gefrituurd, het circuit dat die 2 standen aanstuurt loopt via het paneel en krijgt door de kapotte sensor/klep ineens een ampere of 7 voor zn snuit en kan daar niet tegen.

Rookie

Dit vond ik nog in de UK. Programma fout dus met dezelfde symptomen. Als je niet vaak hard rijdt dan merk je niet eens dat de airco het soms niet doet door de fout, wat als deze programmeer fout vaker voor komt? kun jij het onderste stukje (in bold) plaatsen en eens nakijken?

Citeer
First of all let me apologize for taking so long to reply to this thread but I needed to double check my findings.
As in the words of a great mathematician "Eureka! "

Lets have a quick recap: My car is a 2002 Laguna hatchback, my air con stopped cooling some time ago, like most people I went to get it gassed, which of cause did not help. I was told the problem was my compressor, so I changed the compressor added oil and the R134a gas still no luck. So I decided to get the car scanned, an "open circuit" error showed up in the AC. I changed the control panel (manual), while changing the panel I found the "open circuit", the connector that goes to the panel was partially burnt; solved that problem with electrical connectors a soldering iron and some hot glue but still nothing.
Next I was told, when changing a compressor there are also other serviceable parts that must be changed, so I changed the accumulator / Drier and Orifice Tube / Expansion Valve, checked for leaks, the whole nine yards, still no luck, even the sensor on the condenser was changed. It seemed as though my only other option was to get the AC gassed by weight (Which for the Laguna 2 hatchback 2002 model is 650g ± 25 grams of refrigerant ) but believe it or not, in my country most auto air con places usually gas my pressure and not weight so that also was a dud.
The one thing I couldn't understand was how specific it was, it will work when idling and stop when the rpm reaches just above 2000.
One day on the eBay UK site I stumbled across a "Renault Can Clip" with software, roughly £150. Plugged it into my car and started tinkering, it showed my AC computer as functioning properly, while playing around with the software I saw a button labeled program, clicked on it and a list of the computer that can be programmed came up, not wanting to stop my car from working I clicked on the only thing that I knew couldn't get any worse the AC.
Inside, there were a few options but the two of interest: Compressor Type and Drive Ratio. When I entered these options I noticed they were set incorrectly, when I put in the settings I knew for a fact to be correct and restarted the car my AC started working. So in this case the problem wasn't mechanical or even electrical but a bit more sinister it was the programming. Not sure of when or why it was changed though.
Currently in skymax's garage:

Sfinx

Een software-programmeerfout dus?
Zoals hij zich in het laatste zinnetje ook al afvraagt: Waardoor wordt zoiets veroorzaakt?

DaBuzzzzz

rookie, de klep die defect is en waar je eerder een linkje van postte die niet meer werkt bij airco techniek is van de Delphi v5 compressor en wordt in veel meer unit gebruikt.

https://www.alibaba.com/product-gs/372178627/auto_control_valve_for_RENAVLT.html is dit hem?

DaBuzzzzz

Ok, Rookie is even niet te bereiken. Heb ondertussen ook ACtronics gesproken en die kunnen het defecte paneel repareren, als deze bschadigd is door de sensor die kapot gaat.

Ik heb ook de sensor besteld in China. Mocht dit de juiste zijn en werken dan kun je dus enorm veel kosten besparen op deze reparatie

Ben benieuwd naar rookies oordeel

rookie

dat kan hem wel eens zijn, lijkt er wel heel veel op.
Kan een programmeer foutje zijn, je zei dat je een nieuw display had.

DaBuzzzzz

wil ik toch weer eens met je afspreken om dat te checken, en als het allemaal dan toch kapot is ga ik met de sensor aan de gang.

Kijken of het met een sensor en een display repair een behapbare reparatie wordt

Ik heb er 3 besteld dus geef er graag een aan jou omdat je waarschijnlijk veel eerder weer tegen zo'n geval aan loopt.

@damster via je garage kun je dus je paneel laten repareren bij ACtronics of je probeert een paneel van Ebay in de UK zijn ze niet duur

Damster

Citaat van: DaBuzzzzz op 16 november, 2011, 10:15
waarschijnlijk is je bedieningspaneeltje ook gefrituurd, het circuit dat die 2 standen aanstuurt loopt via het paneel en krijgt door de kapotte sensor/klep ineens een ampere of 7 voor zn snuit en kan daar niet tegen.

Rookie

Dit vond ik nog in de UK. Programma fout dus met dezelfde symptomen. Als je niet vaak hard rijdt dan merk je niet eens dat de airco het soms niet doet door de fout, wat als deze programmeer fout vaker voor komt? kun jij het onderste stukje (in bold) plaatsen en eens nakijken?

Ik heb niet eens een digitaal bedieningspaneeltje  :D

DaBuzzzzz

rookie

Damster

Maar als het paneeltje overleden is waarom werkt de airco dan wel op stand 1 en 2 ( de handmatigeversie) en boven de 2200 niet. Als iets is overleden dan werkt er toch niets meer ?  Misschien ligt er bij mij wel een stekker los of maakt slecht contact. En waar zit die sensor dan, in de pomp? zo ja dan moet het toch onder garantie opgelost worden. Ik heb namelijk nog 1,5 jaar op de pomp.

DaBuzzzzz

ook paneel gefrituurd bij de handbediende?

Damster