Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 37
  • Totaal: 37

GPS combi antenne vervangen (haaienvin) chat topic

Gestart door DaBuzzzzz, 08 november, 2010, 09:25

Vorige topic - Volgende topic

Duupke (Ronald)

Ik weet niet meer wat voor een aansluiting het was.

Haal even het binnenwerk uit je dashboard kastje, achterin de navi-computer trek je de antenne kabel eruit en kijk zelf eventjes.  ;)

5 minuten werk...

Duupke (Ronald)

Volgens de zoekfunctie zou het een SMB-female aansluiting moeten wezen...

sun

Voor de belangstellenden:

Ook bij mij geen GPS ontvangst meer. Nieuwe haaievin bestelt bij de dealer en zelf gemonteerd.
Klusje was, mede dankzij de foto's, binnen een uurtje gepiept. Ik heb overigens nogwel de chromen beschermstrip aan het begin van de kofferruimte moeten lossen, daar de zijbekleding hieronder was vastgeklemd.

Later nog even de oude haaievin zelf gedemonteerd. Deze had wat last van corrosie, maar geen water o.i.d. Verder zit het printplaatje vastgeklonken aan de voet van de haaievin met daarop alleen een chip voor GPS ontvangst. Valt dus weinig aan te 'repareren' zullen we maar zeggen.

Groet.

EagleForce

Zou de hele boel rondom de haaienvin inspuiten met contactspray niet helpen? Ben zelf ook niet gecharmeerd van de ontvangst.

joled

Ga binnenkort toch ook maar deze operatie uitvoeren...net prijsopgave gedaan bij dealer hier,.... €119,- nu....das €30,- duurder dan verleden jaar (zie reactie een stukje terug in deze topic) Heb nu een externe gpsmuis op m'n dashboard, maar dat werkt toch niet optimaal...

ViperArry

Sinds afgelopen donderdag (zonnevlam??) Ook hier ellende met de navigatie.
Handmatig kan ik de auto op de juiste plek zetten en dan navigeert ie mee.

Dan na n paar keer staan sta je op n andere plek.

Dus? Puur toeval dat t stukgaan samenvalt met de zonnevlam, of gewoon n paar dagen wachten om te zien in hoeverre t beter wordt?

Begrijp dat n nieuwe bij de dealer inmiddels 119 euro kost en dat mn eerste eigen sleutelwerk aan de Laguna gaat worden.
Wat ik in de how to nog mis.... (Kijk nu ook op de mobiel). Wat aanwijzingen hoe de panelen vast zitten, en hoe je ze dus ook weer vastzet.
En..... Onderdeelnummers.

Dadelijk maar eens op eBay kijken naar antennes.

ViperArry

Niet zo'n druk forum hier? Na een compleet weekend geen enkele reactie??

Is er een manier om definitief vast te stellen dat je GPS antenne stuk is zonder dat je daarvoor een andere hoeft aan te koppelen?

Als ik in de navigatie onder [Info] kijk bij [Positie GPS] dan ben ik volgens t scherm altijd buiten bereik...... In principe lijkt me dat voldoende duidelijk dat er een probleem is.
Verklaart alleen niet waarom de navigatie "redelijk" is als ik handmatig heb gecorrigeerd naar de plek waar ik sta en dan ga rijden.

Daarnaast.
Komend vanuit n VW Passat ben ik bijzonder nieuwsgierig hoe alles "vast" zit. Waar zitten de clips waarmee de panelen op hun plek worden gezet? Hoe ga je om met de airbag nabij de C stijl.
Heeft iemand hier misschien betere fotos van?

Last but not least.
Als ik mijn vinnetje ga vervangen.... is het dan een idee om m vol te zetten met kit? Dit zou misschien de nodige narigheid met vocht kunnen voorkomen?

fs1

misschien komt er geen reactie omdat het al duidelijk uitgelegd staat... 1 schroefje moet je losdoen en verder gewoon trekken aan alle panelen waar je moet zijn, die airbags gaan echt niks doen hoor... testen doe je door een normale gps antenne te kopen (minder als 40€) en die aan te sluiten op de gps unit (we weten uiteraard niet welk systeem je hebt)

ViperArry

Ok....

Gaf t al aan, ben min of meer gewend aan de vervelende bevestigingen in de VW... dus wat voorzichtiger met het weghalen van de panelen.

Ik heb n Carminat DVD navigatie. Voor 2005 een van de eersten in n Lag heb ik ooit al eens gelezen.
Pas nog de update gedaan naar de 2011-2012 versie dus redelijk bij. (Nu ook flitspalen erin).

Is er iemand hier die n defecte antenne heeft gehad en mijn status kan bevestigen? Dan koop ik gelijk een nieuwe Renault antenne. Las elders ook dat de universele t niet altijd zijn.
Als jullie dat laatste kunnen ontkennen is het natuurlijk weer goedkoper om n universele terug te plaatsen. Zag op Ebay inderdaad antennes rond de 40 euro.

Dank alvast voor de reactie.

ViperArry

Ff verder gelezen en gezocht op dit forum.

In het volgende topic geeft @Lagunainitiale aan hoe je e.e.a. moet demonteren en monteren, volgens mij is dit een mooie aanvulling op de fotos in het begin van dit topic.
https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=2590.0

Citaat van: Lagunainitiale op 15 augustus, 2008, 10:47
Dit is hoe je de antenne vervangt, de hemelbekleding moet je ook los maken, ik denk dat gedeeltelijk genoeg is. Als je de werkbeschrijving leest laten ze je de gehele hemel weghalen. Ik denk dat je beter vanaf achter kan gaan beginnen met het los halen van de zonnegordijn haakjes de handgrepen achter en kofferbak rubber. Volgens mij is er dan genoeg werkruimte om de moer van de antenne los te draaien.
traffic.gif
title="Click to load original image"

In de expert mode kun je opzoeken wat de ontvangst is van je antenne.
Hoe kom je in de expert mode?
Uit https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=9049.15
Citaat van: Lagunainitiale op 04 november, 2011, 21:29
Gewoon knopje op middenconsole ingedrukt houden van de lichtsterkte dan krijg je een menu om dit in te stellen. Druk je eenmaal kort kan je instellen waar hij dat moment op staat.

Citaat van: Ronald © op 19 oktober, 2011, 18:07
expert code is 4112   ;D

ViperArry

Navigatieantenne kost nog steeds rond de 120 euro.
Inbouwen, dus incl. antenne kost bij de dealer 290 euro -> Veel geld nog steeds, maar minder dan werd genoemd.

Ik heb een antenne besteld en ga binnenkort deze howto gebruiken.

waronne026

Ik heb zojuist bij Bochane Arnhem de antenne laten vervangen, daar was ik € 265.00 kwijt incl. materiaal uurloon en antenne.

rookie

dat is duur, als je een chinees exemplaar haalt en rechtstreeks achterin de computer stopt kost ie 15 euro.

marxander

ja of zelf even rommelen en via conrad een nieuwe gps haaievin bestellen a €99,- werkt goed.

laguna2.0

Hoi ik ben bezig met het vervangen van de gps antenne en ik heb een vraag!

Hoe maakte de stekker los met de tekst ROKA?
Drukken trekken draaien?
Ik krijg het ding maar niet los, iemand een idee?

De rode stekker heb ik al los en vast nu die andere nog.