Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 90
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 65
  • Totaal: 65

how to: niet elektrisch inklapbare spiegels elektrisch inklapbaar maken

Gestart door fs1, 19 oktober, 2010, 12:51

Vorige topic - Volgende topic

fs1

folmer

En bij jou verdwijnt de spanning toch ook? (als ik het me goed herinner uit het andere topic)
Is dit dan direct zodra ze zijn ingeklapt of duurt dit dan even?

fs1

geen idee hoe lang dat precies duurt... de spiegels stoppen alleszins met lawaai maken

folmer

Dat doen ze bij mij ook niet meer, maar er blijft wel 2A lopen. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de motoren...

Ik heb denk ik wel een oplossing gevonden voor diegenen die het automatisch willen laten gebeuren. Heb het gepost in het betreffende topic.

viper

Citaat van: folmer op 06 juni, 2011, 08:34
Dat doen ze bij mij ook niet meer, maar er blijft wel 2A lopen. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de motoren...

En als je een lamp aansluit ipv de motor ? een lamp geeft belasting en je multimeter niet.

folmer

Wat zou je daarmee willen bereiken? De motoren geven toch ook gewoon belasting?

Hoe zit het bij jou nou met het stellen van de spiegels? Blijven die malen op het eind of niet?

viper

wat ik hiermee wil bereiken ?? dat je de motortjes niet laat stuk draaien bv

Ik weet het eigenlijk niet, zoveel ik weet stoppe die als ze ingekapt zijn

folmer

Ok, dus gewoon een lampje in het portier zodat de spiegels niet doorbranden... het is een optie.
Zal het eens proberen, maar of dat nou de oplossing is...

En ik bedoelde niet het inklappen, maar het stellen.

folmer

Een vraagje aan iedereen met een werkend systeem. Wie is er bereid om voor mij het volgend door te meten (de schakelaar moet wel even los gehaald worden):
- Wat doet de weerstand tussen pin 4 en 10 zodra de knop op sluiten wordt gezet. En dan graag een tijdsverloop over ca. 10 seconden. (En tussen 4 en 1 bij openen)
Ik vermoed namelijk dat mijn knop kapot is en wil dit graag kunnen testen.
Alvast bedankt mensen.

folmer

Waarschuwing voor iedereen die dit wil gaan doen:
De knoppen van de initiale en de overige versies zijn NIET gelijk! De buitenkant is identiek en de een gedeelte van de schakeling is gelijk, maar de initiale versie mist de elektronica in de knop die de timing regelen.
Je hebt de knop met artikelnummer (82.00.)002443 nodig.

Helaas kwam ik hier te laat achter en heb dus nu een spiegelschakelaar over van een initiale. Als iemand interesse heeft laat het maar weten.

Rubberstreper

Aha.... dus

• de timerregeling van de niet-initiales zit in de knop
  • de knoppen verschillen van elkaar.
Nieuwe wetenschap! Helaas voor je heb ik al een initialeknop.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

Renier

Hoe weet je zeker dat bij die andere knop wel de timer functie ingebouwd heeft?

Heb je ze beide uit elkaar gehad?  ???

folmer

Ja, ik heb ze beide uit elkaar gehaald, voor zover dat ging zonder ze helemaal te slopen.
Je kan heel duidelijk zien dat er in de niet-initiale versie een aantal cmos-ic's op de printplaat zitten die er in de initiale versie niet zijn. Na de info die ik van Bart heb gekregen is mij duidelijk dat dit zorgt voor de timing van het inklappen.
Als je wilt kan ik wel wat plaatjes schieten.

folmer

Nou, het uurtje dat ik dacht ermee bezig te gaan zijn is iets langer geworden, maar het is gelukt. Ik heb nu dus ook elektrisch inklapbare buitenspiegels ;D !!

@Bart: Kleine correctie op jouw aansluitschema: A1 --> 9, A3 --> 7. Anders wordt links/rechts ineens op/neer en omgekeerd.

Dat het in eerste instantie niet ging lag dus aan de schakelaar. Waarschijnlijk met het testen van de werking de + en 0 verkeerd om aangesloten en daarmee de eprom die er in zit gesloopt. Voor de geïnteresseerden heb ik foto's gemaakt van het binnenwerk van de schakelaar, maar zonder dat het programma in de eprom bekend is kun je er volgens mij weinig mee. Laat maar weten of ik ze online moet zetten.

Renier

Citaat van: fs1 op 19 oktober, 2010, 12:51
*aan de nieuwe stekker heb je nu nog draad nummer 2 over, die moet je verbinden met een + na contact, maar die dient enkel voor het lichtje in de knop

Kan iemand met af fabriek elektr. klapspiegels bevestigen dat in zijn knop een lichtje brandt?