Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

22 september, 2025, 18:47

Log in met gebruikersnaam, wachtwoord en sessie lengte

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.453
  • Totaal topics: 10.384
  • Online vandaag: 35
  • Online ooit: 383 (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 21
  • Totaal: 21

Brommend geluid + bonk bij aircopomp Laguna II

Gestart door Jeerus, Vandaag om 09:26

Vorige topic - Volgende topic

Jeerus

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar november heb ik een Renault Laguna II (2007, Business Line, F4R 2.0 16V). Ik heb bij aanschaf toen een kleine beurt + distributieriem en multiriem laten vervangen.

Na een grote onderhoudsbeurt vorige week bij de Renault dealer hoor ik een hard brommend geluid rond de 2000–3000 toeren, maar alleen als de airco/climate control is ingeschakeld. Belde de dealer op en gaf aan dat het heel vreemd is dat dit na een grote beurt gebeurd, echter volgens hun puur toeval.

Diagnose van de dealer:

• Aircopomp (compressor) maakt veel lawaai → versleten, kans op vastlopen en meenemen van de multiriem.
    2 Motorsteunen versleten → versterken het lawaai/trillingen.

Mijn eigen observaties:

• Airco UIT + Auto-stand UIT → geen brom, auto rijdt normaal.
  • Airco AAN → bromt hard, vooral boven 2000 rpm.
  • Ook een bonk hoorbaar op het moment dat ik de airco of climate control inschakel.
  • Airco koelt nog steeds goed (auto wordt snel koud), maar pomp maakt lawaai.

Mijn vragen:

• Kan ik nog veilig rondrijden met de airco volledig UIT totdat de pomp vervangen wordt?
  • Herkent iemand dit probleem bij de Laguna II (of Espace IV), is dit echt een bekend zwak punt? Werd op een ander forum benoemd.
  • Zou het zinvol zijn om de stekker van de compressor tijdelijk los te (laten) koppelen om elk risico uit te sluiten?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!

Stadium III

Ik zou eens beginnen om de motorsteunen te vervangen , als je airco al wat zwaarder loopt en inkomt kan dat wel met zich mee geven ,hebben ze ook aangegeven welke steunen het zijn
Dit kun je zelf met een krik en wat gereedschap, vanuit daar eens kijken hoe verder ,ik heb in mijn laguna 1 een zwaar draaiende pomp gehad , nooit vervangen voelde hem wel met inkomen
In de laguna 2 en nu 3 en een Megane nog Clio heb ik motorsteunen vervangen ,altijd met een positief resultaat
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

SMF spam blocked by CleanTalk