Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.498
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 39
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 25
  • Totaal: 25

bougies vervangen

Gestart door Lagrance, 30 juni, 2025, 12:04

Vorige topic - Volgende topic

Lagrance

Ik heb geen onderhoudsgegevens van mijn (nieuwe) Laguna 2.0. Daarom wil ik de olie en bougies vervangen.
In de documentatie heb ik de onderhoudsinstructies voor zowat de hele auto gevonden (ook de andere types), erg handig.

In die instructies wordt aangegeven dat je op het contactpunt van de bougies en de bobines FLUORSTAR 2L zou moeten aanbrengen. Op deze site en op internet is dat niet te vinden. Bestaat dit niet meer en waar is/was dit voor? Is het nuttig iets anders toe te passen?

Ik ben nogal gecharmeerd van Champion en zou de OE240 kiezen. Het is een ander type (dunner en langer) dan ik ken. Maar er zijn er vele. Zijn er af te raden? Ik hoor graag je ervaring.

Lagrance

Het valt me nu pas op dat deze bougies M12 zijn met sleutelwijdte 14, in plaats van M14 en sleutelwijdte 16  :o
En ja, er moet nogal wat los voor zo'n 'kleinigheid'. =fix=

Stadium III

idd 14 mm en moet idd heel de luchtinlaat eraf

Ik zou NGK of bosch nemen
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Lagrance

Ook prima merken, stonden er ook tussen..
Nu kwam FLUOSTAR 2L (zonder R) wel naar voren.
En anticorrosief hittebestendig vet, natuurlijk om oxideren van het contact te voorkomen. Ik weet nu wat het is, maar het is niet te koop.
Niets doen of toch maar een beetje kopervet?

Stadium III

Martin

Hoi, je hebt je keuze misschien al gemaakt, maar toch (ook voor andere lezers).
Ik heb NGK's genomen weer afgelopen week (platinum) voor de M4R motor (2011, 2.0L, 140pk). Die zaten er 110.000km in en nog in perfecte staat. Voorschrift is: 120.000km. Sterke bougie dus.

Ik ervaar deze motor als pittig/sterk. Bijna sportief als ik eens goed gas geef. En stil. Dat zit waarschijnlijk ook in hoe hij ooit ingereden is (niet door mij). Nu 210.000 km op de teller. Ik heb 'm nu 80.000km in bezit.
Op basis van deze ervaring koos ik dus voor exact dezelfde NGK's weer (type 5118).

En geen vet op schroefdraad (is mij geleerd). Gaat mogelijk aankoeken en daar kom je niet bij als het eens schoongemaakt moet

Lagrance

Nee ik had nog geen keuze gemaakt en ben er nog niet aan begonnen.
Onlangs bleek op de ritcomputer hij in nov 24 een onderhoudsbeurt heeft gehad en hij heeft het afgelopen half jaar nauwelijks gereden dus ik begin er in het voorjaar pas aan.

Fijn dat je het type precies aangeeft. Tzt zal ik er ook ELF 5W40 in doen.

Die van mij is ook erg pittig. Beetje gas aanraken en hij zit op 2500 toeren. Ik heb het beeld dat dat ook komt doordat de lagere versnellingen een grote overbrengingsverhouding hebben. Mijn Safrane 2.0 was wat dit betreft een stuk rustiger.

Stadium III

Je hebt een 6 bak met korte verhoudingen dus je kunt op mooi toerental blijven , het is wel een motor die wat toeren moet maken zeker bij de laguna