Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.498
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 39
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 33
  • Totaal: 33

welke laguna 2 is zuinig en betrouwbaar? of toch type 3?

Gestart door rene Van Leeuwen, 04 juli, 2023, 22:19

Vorige topic - Volgende topic

rene Van Leeuwen

Goededag allen, ik moet helaas voor mn werk naar een andere locatie en kan dus niet  meer op de fiets of scooter naar het werk..Ik rijdt eigenlijk alleen klassiekers ..en om daar nu dagelijks ermee te gaan rijden vindt ik wat zonde.,temeer omdat als er wat stuk gaat ik niet 1,2,3 een ander onderdeel heb. Ik werk in ploegendiensten dus het moet wel betrouwbaar zijn.
Nu viel mij op dat de laguna 2 wel erg voordelig zijn.De reputatie zou slecht zijn, maar waarom zie je ze nog regelmatig? ik zie ze ook nooit met rotte dorpels oid. Nu had ik begrepen dat de renault 2.0 16 v best betrouwbaar is ,maar dat je een ide niet moet hebben, hoe zie je dat verschil pas op kenteken bewijs oid? Hoe zit het met de 1.6 is deze echt zo zuinig als dat ik gelezen heb nl ca 1:17? Welke motoren waren er met de automaat?
Welke bouwjaren zijn goed en welke moet je laten staan?
Ik ga voor een renault met een laag mogelijk km stand en zo netjes mogelijk .Liefts een station , maar 5 deurs is ook prima.Ik weet wel van renault dat het veilige auto s zijn. FDe interieurs zien er op leeftijd nog okay uit wat ik zo zag en beter dan de vag auto s Welke laguna s doen het goed op lpg? en is dat betrouwbaar? dat zou de beste optie zijn voor mij , maar kan dat op g3? Ik ga ca 20.000 km per jaar rijden ...mn huidige daily is 33 jaar en heeft 407000km op de teller (audi 100) maar zo maakt audi ze niet meer... ik heb de audi 22 jaar ..maar kan niet warmm worden van de jongere modellen, en heb de laguna altijd een bijzonder mooi model gevonden. Ik lees graag de adviezen.
De laguna 3 lees ik alleen maar positieve reacties over , maar welke zou je daar dan echt van moeten hebben? De laguna 2 vindt ik iets beter ogen dan de 3 ,maar dat zal ook aan de uitvoering liggen denk ik ... ik zag ook al in advertenties dat bv meganes op lpg erg ver komen , maar met dat model heb ik echt niets mee...

Mvgrt Rene

melcon

De reputatie is inderdaad beroerd maar zoals je zelf al opgevallen is rijden er toch nog een heleboel van rond. De eerste leveringen hadden wat problemen met de versnellingsbak waarvan de lagers af-fabriek te vast aangedraaid waren en daardoor liepen de bak stuk. Dat zijn de 2001 en deels 2002 modellen, alles wat daarvan nu nog rond rijdt heeft allang een nieuwe bak. In die zin hoef je daar niet bang voor te zijn. De IDE is inderdaad een gevoelige motor en kun je beter vermijden, zeker met 20k per jaar (met wat aanpassingen zijn ze wel acceptabel te krijgen, vooral zorgen dat de inlaat niet vervuild door carter ventilatie apart op te vangen bv.).

Dan blijven de storende zaken over die eigenlijk los staan van de betrouwbaarheid in de zin dat de auto je laat staan. Denk aan keyless entry wat het af en toe niet doet of sneuvelende raam mechanismes en andere elektronische gremlins. Ook hier geld wat mij betreft dat alles wat nu nog rond rijdt het wel opgelost is of direct duidelijk is wat het is en zelf op te lossen is bij auto's die zo aangeboden worden.

De meeste mensen vinden de fase 1 wat mooier, de fase 2 (vanaf 2005) is echter aanzienlijk beter op alle vlakken en kent eigenlijk heel weinig gekkigheden, ook het interieur is een stuk mooier.

Niet alle onderdelen zijn ogen even goed verkrijgbaar maar de belangrijkste om ze rijdend te houden zijn dat wel, al dat niet after market (origineel Renault wordt steeds moeilijker).

De Laguna 3 is ten opzichte van de 2 fase 2 op alle vlakken nog weer net wat gepolijster en zowel van binnen als buiten een maatje groter. In het geval van de 3 zou ik wel voor een wat hogere uitvoering gaan, deze ogen inderdaad een stuk mooier. Ook het interieur van de 3 is echt een stuk mooier.

De 1.6 16V (K4M) is inderdaad een motor waar je zuinig mee kan rijden, voor 1 op 17 moet je wel echt heel rustig rijden maar het kan zeker. Als je een beetje normaal door rijdt denk dan aan 1 op 15. In een Laguna 2 is het geen strepen trekker maar dat had je zelf wel al geschoten denk ik. Hoge kilometerstanden geen problemen, ook niet op LPG. Ik zou de voorgeschreven olie verversing interval wel verkorten (ze waren wat enthousiast destijds), beetje afhankelijk van het rijpatroon, veel snelweg zou ik 20k aanhouden, veel korte stukjes 15k of 10k. De pen bobines op deze blokken sneuvelen nog wel eens, iets om in je achterhoofd te houden.

De 2.0 16V in de Laguna 2 is ook uitstekend, lekker veel koppel en eigenlijk de motor die je wil kwa rij eigenschappen (de 2.0T buiten beschouwing gelaten). Je zal er geen 1 op 17 of 1 op 15 mee rijden, maar 1 op 12/13 gaat zeker lukken. Ook deze doen het uitstekend op LPG en halen moeiteloos hoge km. standen.

Samengevat afhankelijk van je budget zou ik voor een 2 fase 2 kijken (bouwjaar 2005/2006) of een mooi uitgevoerde Laguna 3. De 3 zul je in elk geval wat makkelijker vinden met lagere km. standen en zo netjes mogelijk. De 2 is inmiddels op een leeftijd dat de nette exemplaren schaars worden.

Stadium III

De 2 fase 2 vanaf 2005 dan een 2.0 of een 2.0t
De Laguna 3 precies hetzelfde kwa motor niks mis mee let op dat in de Laguna 3 de 2.0 een ketting motor is

Verder is de 3 wel wat verfijnder dan de 2
Ik zou de 1.6 laten staan niet omdat het een slecht blok is maar puur power kwa gewicht

Succes
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

DonvanVliet

Ketting? Mijn lag 3 2.0 heeft een distributieriem.

SebasNL

Zonder turbo is uit mijn hoofd de M4R...met ketting
De versie met turbo is een F4Rt en die heeft inderdaad een riem

larsdijkstra

Als het even kan qua budget zou ik absoluut een Laguna lll kopen. Echt een veel betere auto dan de Laguna ll. Met een hogere km stand is ook geen probleem, als het onderhoud maar goed is gedaan

Stadium III

melcon

Voor de duidelijkheid:
Laguna II 2.0 16V --> F4R --> Riem
Laguna II 2.0 Turbo --> F4R --> Riem
Laguna III 2.0 16V --> M4R --> Ketting
Laguna III 2.0 Turbo --> F4R --> Riem

De ketting van de M4R is overigens gewoon een goed functionerende ketting zonder gekkigheden zoals bij de de 1.2 TCe (of TSI/PSA/etc.)

DonvanVliet

Tja betrouwbaarheid van de Laguna 2. Ik heb er 8 jaar eentje gehad. Een normale 2 liter van 2005. Prima wagen. Alleen de aircopomp ging stuk en bleef dat.

rene Van Leeuwen

Goededag , we zijn 2 jaar verder... Ik had in mn enthousiastme in 2024 uiteindelijk een audi a3 aangeschaft , een 1.6 mpi...En dat zou betrouwbaar zijn, helaas na 7 maanden onlangs olie spoelen etc , begon de audi 3 liter olie te verbruiken van uit het niets op 1000km... Enfin doorgereden tot apk datum , laten keuren en verkocht teab.... Ik heb dus 2 jaar verder het zelfde dillema. Maar goed laguna s worden nog steeds aangeboden .Uit de reacties begrijp ik dus dat je een laguna van na 2005 moet hebben een fase 2 , met de 2.0 16v .Nu kwam ik vanmorgen een fase 1 tegen met de 1.8 16 v en maar 138.000 km gereden ...Auto leek zo uit de verpakking te komen , maar ik lees ook nokkenas sensor problemen etc.De fase 1 schijnt vol troubles te zitten toch?  Ik zag ook een laguna wel fase 2 met de geadviseerde motor. Handbak en net geen 200000 km . Ik moet nog bellen voor de onderhoudshistorie , aan de kentekenplaat houders zie ik dat de auto waarschijnelijk dealer is onderhouden, maar een belletje zal morgen meer leren. ik zag wel dat er een keycard bijzat , maar slechts 1. Is een tweede nog te bestellen ? en wat kost zoiets ongeveer incl in programmeren? Ik denk dat een eventuele distributie riem wissel wel betaalbaar is , in ieder geval geen heksen klus ? Bij de a3 had ik het zelf gedaan en dat was vrij easy . Maar veel tijd heb ik niet dus waar mnoet je ongeveer op rekenen? Ik zie op dit forum niet een reactie als ik inlog , pas als ik antwoorden wil zie ik de antwoorden . Op mn telefoon werkt t wel goed. Nou ik zie de reacties wel tegemoed . Mvgrt Rene Ik zie dat je een notificatie kan aanklikken ...

Stadium III

Koop een type 3 laguna of een fase 2 naar 2005
De 2.0 ltr tot aan de laguna 3 is een F4R motor niks mis mee
De 2.0 ltr in de laguna 3 is een M4R ketting motor deze vind ik minder fijn als de F4R
verder de F4P is de 1800-16v in de fase 2 type 1
Deze heb ik ook gereden niks mis mee met de distributie de nokkenas steller mee laten vervangen en op tijd olie wisselen en gas erop
Pak je een 2.0 ltr turbo dan zit je aan de F4RT ook fijn blok maar dorstig
Mijn F4RT verbruik geen olie en heeft nu 156.000 km gelopen ,Ook de andere aangegeven motoren heb ik gereden zonder olie verbruik ( los van wat zweet werk )

larsdijkstra

Als je kunt zou ik kijken voor een 3 met F4R turbo. Bijzonder betrouwbaar, zeer sterk en fijn rijden. Bv een hatchback of Estate GT 204 ok, of een automaat met F4R turbo 170 pk. Ook de 2.0 16v goed, maar wat minder krachtig. De 3 is echt een andere en beter en steviger gebouwde auto dan de 2. Toen ik overstapte van een 2 naar een 3 vond ik het verschil echt groot: van hoe de deuren sluiten tot aan afwerking en hoe alles vast zit, echt een verschil. En een F4R met hogere km stand echt geen probleem, als onderhoud maar gedaan is. Ik zou altijd voor de 3 kiezen

KeesT

Ik heb een Laguna 2 GT 2007, 1.6 24V. Gekocht met 160.000 en nu 200.000 km gelopen en is uiterst betrouwbaar. Alles functioneert, ook de airco. Het benzineverbruik is 1:13,5. Ik verbaas me over de 1:17 die hier genoemd w0rdt. De 1.6 motor komt prima mee in het verkeer, maar maakt wel heel veel toeren (vanaf 3500)en geluid boven de 100km/u. Ik weet niet of deze auto met een 6-bak bestaat maar zo ja dan lijkt me dat aantrekkelijk; wellicht is de 2.0 ook rustiger. 

Stadium III

De 2.0 heeft een 6 bak , verder neem ik aan een 1600 16v laguna
De 1600 K4M motor niks mis mee maar in mijn ogen niet sterk genoeg voor de laguna