Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 64
  • Totaal: 65
  • RMP

Licht signaal met automatische verlichting

Gestart door Mic, 09 augustus, 2021, 20:32

Vorige topic - Volgende topic

Mic

Hallo allemaal,
Op mijn Laguna Grand Tour uit 2004 zit automatisch verlichting, en dat werkt prima. Ik merk wel dat als het aan is kan ik geen snel licht signaal meer doen. Draaie ik de handel in handmatig positie, heb ik dat wel. Overdag, als de lampen uit zijn, werkt het wel. Als het donker wordt en de lampen weer aan gaan, doet het niet meer. Ik kan dan wel overschakelen naar de grote lichten.
Is dat normaal bij dit systeem? Heeft iemand ervaring ermee?

Janneman82

Klopt, dat had ik ook bij m'n vorige Laguna 2, is inherent aan het systeem.

Mic

Oké, bedankt voor je antwoord, en jammer voor de licht signaal. Ik neem aan dat er niets aan te doen is. Moet gewoon voor lief nemen...

Ik had een ander vraagje, als iemand het weet...

Het gaat over de regen sensor. Hier en daar lees ik dat je zou hem kunnen afstellen via de handel op het stuur. Klopt dat? Als ik de ring van het handel draai, zie ik geen verschil.
Dan zou je denken :"waarom is de ring dan wel op het handel?" Misschien omdat een standard handel is en dat hebben ze laten zitten na dat de regensensor is geplaatst.
Is het systeem ook uit te schakelen, zoals de lichtsensor? En heb je daarvoor de Clip van Renault nodig of bestaan een trucje ervoor?
Alvast bedankt voor de reacties.

larsdijkstra

Ik heb de regensensor wel eens afgekoppeld achter de spiegel, en dacht daardoor de normale interval weer terug te hebben. Maar dat was toch niet zo. Eigenlijk werkt de regensensor wel heel goed nu

Mic

Wil je daarmee zegen dat hij werkte eerder niet goed en na een keer uit en weer ingeschakeld was het better?
Ik las ook wel in het forum dat sommigen hadden hun voorruit goed schoongemaakt ten hoogte van de sensor, (aan de buitenkant), en daardoor deed de wissers stuk better. Te veel naar de wasstraat zou de boosdoener zijn.
Wat dat betreft is mijn voorruit best schoon, en vak was ik zelf mijn auto. Maar ik ga toch daar ook ff aandacht besteden.
Misschien moet ik ook ff proberen de stekker uit te trekken bij de binnenspiegel. Toch een raadsel waarom meerdere standen op het handel naast het stuur...

larsdijkstra

De sensor werkte altijd wel goed. Had alleen last van enorm lawaai makende wissers, en daarom was de sensorstand erg vervelend. Wilde daarom kijken of er een interval op zat, om zelf het wissen te kunnen regelen en gewoon eens alles te testen. Nu ik nieuwe Bosch flat blade wissers heb doet alles het perfect

ojee66

@ Lars,

Je lawaai kwam dus door het merk wisser... :)

Ikzelf heb het idee dat de interval toch wel iets doet.
Als het motregent dan gaat hij niet automatisch, draai ik aan de ring dan plopt hij 1 keer en soms vaker wel aan.
Alsof de ring de gevoeligheid van de sensor bepaald?

larsdijkstra

Oude waren ook bosch  ;) Bij mij lijkt het alsof de interval niks doet

sulo

De regen/lichtsensor moet je met de clip uitzetten. Alleen het kabeltje los halen heeft geen zin.

Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk