Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 66
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 56
  • Totaal: 56

Belabberde geluidskwaliteit cabasse radio.

Gestart door Ofstone, 04 april, 2020, 22:56

Vorige topic - Volgende topic

Ofstone

In mijn vorige auto, een Grand Scenic 2, zat de cabasse radio in met de ingebouwde 6 Cd wisselaar en versterker, Dvd navigatie computer onder de passagiersstoel.
Deze gaf een behoorlijk mooi geluid, goede dynamiek, en kon ook meer dan hard genoeg.
Ik heb al heel wat audio installaties gehad in alle diverse auto's die ik tot nu toe gehad heb, en over deze was ik best tevreden.
(De tijd van flinke speakers en subwoofers in de koffer, het ik al lang achter me gelaten  ;) )

In mijn Laguna 3 zit ook een cabasse radio met ingebouwde 6 Cd wisselaar. Dat was dus al gelijk een pluspunt. De versterker en dvd/Navigatie computer zitten achter/in het handschoenkastje.
Uiterlijk is iets moderner en aangepast aan het dashboard, en de Laguna heeft een centerspeaker. Het media scherm is hetzelfde als in de Scenic, alleen is daar nu ook de staat van de accu van de bluetooth gekoppelde telefoon te zien.
Tijdens de proefrit weinig aandacht gehad voor de audio installatie, heb hem maar even aangehad, en toen uitgezet, om bijgeluiden van de auto te kunnen horen.

Echter toen de auto thuis was en ik mijn favoriete CD,s er in plaatste, viel het geluid flink tegen. Het is veel slechter dan in de Scenic.
Bas gaat al heel snel ploppen,  zeker als de loudness aanstaat, en is veel zachter.
Alle speakers/tweeters lijken gewoon te werken, maar het klinkt als klapkarton. Niet wat ik van cabasse gewend ben.
Beiden hebben trouwens geen subwoofer ofzo, en bij de Scenic was alles voor zover ik weet origineel.

Ik had eigenlijk wel ongeveer dezelfde geluidskwaliteit verwacht, omdat het min of meer hetzelfde systeem is.
Zijn er meer Laguna 3 rijders met deze ervaring, en er wellicht een oplossing voor hebben?

Stadium III

Je kunt controleren of er ook wel de juiste cabasse woffers end gemonteerd zijn
Ik heb het al meer gezien dat er wel de radio end gemonteerd is maar de rest simpelste van het simpelste is
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Ofstone

Dat zou dan wel eens kunnen.
Nooit geweten dat ze bij Renault een auto met Cabasse radio verkopen, maar dan zonder de bijbehorende speakers en dan klapkarton monteren.

Is het makkelijk te zien, zonder de deurpanelen te hoeven verwijderen?, Kan dat roostertje er makkelijk uit?

Stadium III

Rooster wip je er volgens mij zo uit
Doe dit ff met beleid

Ik had in de Laguna compleet Cabasse en nu in de clio ook
Niks mis mee
Ik zou een keer op de sloop gaan zoeken

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

JordyT

Ofstone

Voorzichtig geprobeerd, en inderdaad, de roosters kunnen niet los.
Maar kans is dus erg groot dat er geen cabasse speakers inzitten.
Ik ga eerst maar eens rondkijken of ik ze 2e hands ergens kan vinden.
Van welke Renaults passen ze er in?
Ik bedoel dat ook het stekkertje past.
Als het alleen Laguna 3 is, dan is het aanbod al heel wat minder.

RichTrip

Ook in de Laguna III moeten gewoon betere speakers gemonteerd zitten. Bij de Laguna II is dat verschil zeer duidelijk te zien en ook te horen. Het lastige bij de Laguna III is het feit dat de speakers vast zitten met popnagels.

Voor het Cabasse systeem moeten er speakers met onderdeelnummer 281440003R in de portieren zitten. De standaard "kartonnen" meuk heeft onderdeelnummer 281440001R.

De genoemde Center speaker in het midden is gewoon een derde tweeter, gelijk aan de tweeters links en rechts op het dashboard en in de portieren (7 tweeters in het totaal).

Ofstone

Richtrip, bedankt voor je partnummers.
Daarmee kon ik op plaatjes googlen, en daarop is goed het verschil tussen beiden typen te zien. Het middenconusje van de cabasse boxen steekt uit, en bij de kartonnen is dat nagenoeg plat.

Door met een felle lamp en gezicht plat tegen het rooster kon ik er min of meer door heen te kijken. (Beslist een raar gezicht geweest voor de buren  :D )
Dat opstaande middenconusje is bij mij duidelijk te zien.
Er zitten dus wel degelijk cabasse boxen in!

Aan een kant blij dat de boxen niet het probleem zijn, maar ik moet dus wel verder op zoek.

Was er bij deze Radio geen speciale diagnose modus?
Met de Clip kan ik er denk ik ook in de diagnose van de radio komen, dus wellicht van het weekend de clip eens opstarten.

Vorig weekend ben ik nog bij de versterker in de buurt geweest, toen ik het interieurfilter vervangen heb. Helaas niet naar de stekkers gekeken, aangezien alleen de Navi unit los moest.

Iemand heeft de vorige keer het filter niet op de juiste manier vervangen, aangezien er hier en daar wat dingen scheef zaten en clips en dekseltje afgebroken waren. Ook het bovenste deel van het filter zat er dubbelgevouwen in, met gevolg dat heel de verdamper vol troep zat.
Best kans dat er met het vervangen van het filter, wat geweld is gebruikt, en een stekkertje los is gekomen.

RichTrip

In principe zal een losse stekker niet de oorzaak zijn, dan zal het systeem er mee stoppen.
Ik neem aan dat je alle instellingen (fader, balance, bass etc.) wel hebt gecontroleerd. Doen alle woofers en tweeters wel mee?
Wel zet ik zelf altijd de optie Loudness aan, dat geeft net wat meer body.
Blijft het geluid maar jouw mening niet goed, dan zou je een subwoofer (met high-input) kunnen overwegen.

Ofstone

Bijzonder vreemd.
Ik had een filmpje op YouTube gezien hoe de procedure is om in het extra service menu te komen.
Dat is radio uitzetten, op de set knop duwen en tegelijk volume harder draaien.
Dus toen ik me stond te vervelen in de atilstaande file bij de milieustraat, het maar eens geprobeerd.
Even rond gekeken in de service menu's ,maar verder overal afgebleven. Enkel de speakertest en zelftest gedaan, geen afwijkingen gehoord of gevonden.
Naar de foutcodes gekeken, stond alleen een oude dvd leesfout in.
Verder geen aandacht aan gegeven uit het menu verlaten en de radio ook niet meer aangezet, want ondertussen kon ik de milieusraat op.
De volgende dag zet ik onderweg de radio weer aan, en vreemd genoeg is het geluid nu plots flink verbeterd!
Er is een heel duidelijk verschil. Want de loudness kon ik niet aanzetten, dat resulteerde gelijk in ploppende boxen bij een beetje volume, nu geen enkel probleem en mooi geluid.
Mogelijk is er toch iets gereset tijdens die zelftest.

Tjisse

Hallo,

In april dit jaar ook een Laguna III gekocht en ook hier viel het geluid erg tegen: het klonk alsof de woofers defect waren (ploppend, krakend geluid). Uiteindelijk de deurpanelen verwijderd om de speakers te kunnen vervangen. Toeb viel het me op dat er een "plastic" afdekking verlijmd zit op het middendeel van de deur om dit waterdicht te maken. Hierin zat een flinke scheur. Toen ik mijn hand hierop hield werd het geluid van de radio ineens een stuk beter. Uiteindelijk heb ik dit "plastic" in z'n geheel verwijderd bij beide deuren. De geluidskwaliteit is sindsdien vele malen beter.

Wellicht is dit ook bij jou de oorzaak.

Groeten,

Tjisse

RichTrip

Dat plastic zit er niet voor niets in. Meestal om water buiten te houden. Dat gaat dus nu niet meer lukken.....