Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.476
  • Totaal topics: 10.386
  • Online vandaag: 443
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 46
  • Totaal: 46

Stadslampen vervangen

Gestart door Brongerzz, 19 oktober, 2014, 17:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brongerzz

Hallo,
Ik had al even rondgekeken op het forum en de rest van het internet, maar ik kon het nergens goed vinden, dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Ik zit met het volgende:
Ik heb een renault Laguna 3 (hatchback, dynamique) en daar zit bi-xenon verlichting in. Heel mooi wit licht, echter de stadslampen zijn geel en lijken niet mooi met de xenon.

Vandaar dat ik 2 nieuwe ledjes heb gekocht (Canbus), alleen ik kan nergens vinden hoe je de lampen op een makkelijke manier kan vervangen. Ik kom veel dingen tegen zoals bijv het verwijderen van de voorbumper, maar dit moet toch op een simpeler manier kunnen?

Heeft iemand enig idee hoe ik deze lampjes op een simpele manier kan vervangen?

Alvast bedankt!

marxander

Met je handen is het makkelijkst.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk HD


rookie

volgens mij moet de bumper eraf

Lagunainitiale

Ja dat is het snelst en gemakkelijkste. Volgens mij is canbus niet nodig, ik heb ook gewone erin zitten.

Brongerzz

Ik heb even geïnformeerd bij een monteur van Renault en het is inmiddels opgelost. De kap van de accu kan er heel simpel af, zodat ik vervolgens net bij de unit kan. Al met al nog geen 5 min werk en er hoeft geen bumper of iets dergelijks af.

Trouwens, het resultaat is cool! Nu nog iets moois verzinnen voor de dagrijverlichting (led lampje of led strip).

pagi

Ik heb voor DRL LED lampen van "Benzinfabrik" 30W 6XCREE LED P21W PKD2 weiss art.7851, deze zijn zeer krachtig en zichtbaar als DRL.

thijman

@Pagi,

Blijven deze leds niet branden nadat de motor is uitgeschakeld ? Ik heb er eerst ook LED in gehad en toen viel me op dat deze licht bleven branden toen de motor al uit was. De dealer zei dat dat kwam omdat deze leds geen weerstand hadden. Zou ook je accu leeg kunnen trekken en bij uitlezen konden ze ook zien dat er een storing was.

Hoe zit dat met het type welke jij er in hebt ?

Lagunainitiale

Dat is onzin. Omdat leds er weinig energie nodig hebben om licht te produceren zie je de lampen branden door de lekstroom. Dit komt omdat de stroom niet door een relais gaat welke 100% het circuit onderbreekt maar de stroom wordt onderbroken door een FET.

thijman

Ok. En hoe zal dat zijn met het type wat Pagi aangeeft ?

pagi

#9
Citaat van: thijman op 25 augustus, 2015, 12:38
Ok. En hoe zal dat zijn met het type wat Pagi aangeeft ?

@ Thijman, ik heb de "stadslampen" van Xenonlamp.nl, 1 X ( set van 2 lampen T10 ) "Stadslicht 6 HighPower Canbus 2.0 LED. € 24,45 inclusief verzending.
DRL heb ik van benzinfabrik.de, 30 Watt, 6XCREE LED, PKD, V2.0, BA15s LEDP21W. Per stuk bestellen. Per 2 stuks € 69,90 inclusief verzending.

Deze lampen zijn voor mij kostenloos geplaatst door onze Renault Specialist in Apeldoorn zonder een bumper te verwijderen, dit was voor hun service voor vaste klanten  ;)
De lampen zijn bij het afsluiten van de auto helemaal uit, geen last van lekstroom o.i.d.



Ik denk dat de CAN bus mogelijkheid van de LED lamp hier aan bijdraagt.

Lagunainitiale

Zoals ik zeg onzin. Bij die canbusled vreet die weerstand de lekstroom op waardoor de led die parralel staat niet gaat branden.

Mensen vergeten hoe hoger de weerstand hoe minder energie verbruik, niet meer.

pagi

Klopt, lekstroom loopt ook door gloei(draad)lampen maar hiervan is de stroom te laag om de gloeidraad te laten oplichten van de standaard DRL.
CAN BUS (parallel weerstand) zorgt er dan ook alleen maar voor dat de lekstroom niet zichtbaar is, wel zo mooi  ;D


pagi

Wel wil ik opmerken dat bij een gelijk aangelegde spanning met een hogere weerstand het vermogen toe neemt, P=UXI en P=I2XR  ;)

Lagunainitiale

Ja maar het max afgegeven vermogen wordt mede bepaald door de hoeveelheid die de FET doorgeeft. Daarom brand de gloeilamp niet zachtjes zoals de led. Als je jou beredenering aanhoud die theoretisch klopt zou het gloeilampje zachtjes branden. Maar de praktijk bepaald dat de lekstroom niet groter wordt naarmate je er grotere verbruikers aanhangt.

pagi

Het draad in de gloeilamp heeft een lage weerstand in koude toestand en de weerstand neemt toe naar mate deze warmer word tot het maximum waar deze voor is gemaakt.
Door de (zeer) lage stroom die de FET door laat bij een lage weerstand van de gloeidraad zal er geen licht worden opgewekt in de gloeidraad.