Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 21
  • Online ooit: 404 (01 oktober, 2025, 22:36)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 10
  • Totaal: 11
  • TDrent

Uitleg Auto-airco

Gestart door stinkie, 14 mei, 2009, 09:29

Vorige topic - Volgende topic

stinkie

Zoals belooft doe ik een uitleg over de werking van een auto-airco. Zoals bekend  hebben we een paar koeltechniekers in ons midden. Gaarne reacties en/of aanvullingen.

Photbucket ligt eruit, dus het plaatje komt nog...

Compressor:
Een airco-compressor is te vergelijken met een luchtcompressor. Hij kan alleen gas (koudemiddel) verpompen.
Als men de airco aanzet, zal een magneetkoppeling de compressor met het vliegwiel verbinden, en zal de compressor gasvormig
koudemiddel gaan afzuigen in de verdamper. Als de compressor aan de ene kant iets afzuigt, zal er aan de andere kant iets uit
moeten komen. Dit noemt men persgas. Omdat dat gas wordt gecomprimeerd, wordt het heet.

Condensor:
Het hete persgas gaat naat de condensor. De condensor (het woord zegt het eigenlijk al) condenseerd het hete gasvormige
koudemiddel (persgas) naar vloeibaar koudemiddel. Om te kunnen condenseren moet het persgas in contact komen met een kouder
medium. Bij auto's wordt gebruik gemaakt van lucht.(rijwind) Daarom zit de condensor bij een auto, altijd net voor of achter de radiateur.
Het koudemiddel komt natuurlijk niet rechtstreeks in contact met de lucht. Om een zo goed mogelijke overdracht te kunnen realiseren,
hebben alle condensors lammellen. Dit zijn de verticalen plaatjes die over de condensor lopen. Het koudemiddel gaat door de
ronde buizen die horizontaal lopen. Als het koudemiddel de condensor verlaat is het 100% vloeibaar. (ca 8° onder de buitentemperatuur)

Expansieorgaan:
Het expansie orgaan heeft twee functies;
1: het expanderen van het vloeibare koudemiddel. Dit wil zeggen dat door de drukverlaging
die het koudemiddel ondervindt, door die drukverlaging koelt het koudemiddel af naar verdampingstemperatuur. (ca 0°C)

2: Het in stand houden van het drukverschil tussen de hoge-druk en de lage-drukzijde. Dit drukverschil wordt door de compressor
gerealiseerd. Zuigdruk aan de ene kant, ca 2 bar (is gelijk aan 0°C verdampingstemperatuur) en persdruk aan de andere kant,ca 8 bar
(is gelijk aan 35°C condensatietemperatuur, afhankelijk van de buitentemperatuur)

Verdamper:
In de verdamper wordt het vloeibare koudemiddel, dat van het expansieorgaan komt, verdampt naar gasvorming koudemiddel.
Om het koudemiddel te kunnen verdampen, hebben we warmte nodig. Deze warmte halen we uit de lucht die afgekoelt moet worden.
Dit is de lucht die via het interieurfilter naar de roosters in je dashboard gaat. Als het koudemiddel de verdamper verlaat is het 100%
gasvormig. Dit gasvormige koudemiddel wordt vervolgens weer door de compressor afgezogen (zuiggas). Nu is het kringetje rond,
en begint heel de riedel weer opnieuw. Om je een indicatie te geven hoe snel het koudemiddel rind gaat; ca 2 meter per seconde.

Een heel belangrijk begrip in de koeltechniek is:

Men kan niets koud maken, men kan wel de warmte ergens aan ontrekken. Op dit principe is elk koelsysteem gebasseerd!!!

viper

Super uitleg Ton

vind je het erg als ik er een paar zaakjes bijzet (wijzig)?

Citaat van: stinkie op 14 mei, 2009, 09:29

Compressor:
en zal de compressor gasvormig koudemiddel gaan afzuigen in de verdamper. Dit is bij de nieuwere laguna's (vanaf lag2) niet juist want het gas komt dan van het expantievat.

Condensor:
Daarom zit de condensor bij een auto, altijd net voor of achter de radiateur.  Deze staat altijd voor de radiator omdat deze ook warm word en dan op bedrijfstemperatuur zou je condensor niet afkoelen.

Expansieorgaan:

koelt het koudemiddel af naar verdampingstemperatuur. (ca 0°C) Klopt dit ? want een verdamper word toch max afgekoeld tot 4°c ??

2: Het in stand houden van het drukverschil tussen de hoge-druk en de lage-drukzijde. Dit drukverschil wordt door de compressor
gerealiseerd. Zuigdruk aan de ene kant, ca 2 bar (is gelijk aan 0°C verdampingstemperatuur) en persdruk aan de andere kant,ca 8 bar
(is gelijk aan 35°C condensatietemperatuur, afhankelijk van de buitentemperatuur)

ff iets bijvoegen: vanaf een lag2 is dit een gekalibreerde opening die voor de verdamping zorgt. voor de lag2 was dit een ontlastventiel die werk in samen werking met de atmosferische druk om er voor te zorgen dat alle vloeibare gas verdampt word wat bij een gekalibreerde opening niet het geval is.

Verdamper:
In de verdamper wordt het vloeibare koudemiddel, dat van het expansieorgaan komt, verdampt naar gasvorming koudemiddel. Ja en nee, het is al gasvormig als dit het ontlastventiel passeerd (maar bij een gekalibreerde opening is dit eigenlijk wel goed).

Als het koudemiddel de verdamper verlaat is het 100% gasvormig. Enkel bij een ontlastventiel, niet bij een gekalibreerde opening.

Hopelijk vind je het niet erg dat ik een paar aanpassingen heb gemaakt.

Je laat me maar iets wete he  ;) 8)

Greetz

stinkie

Ive,

Dank je wel voor je aanvulling !!. Weer een paar opmerkingen terug:

- Damp in een Expansievat? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Wel een vloeistofafscheider. Deze zorgt er voor dat de compressor alleen maar gas aanzuigt.

- 0°C klopt bij R134a. De lagedruk beveiliging is afgesteld (of vast) op 2 bar.

- Condensor voor de radiateur bij een Laguna kan kloppen, dit is bij veel auto's verschillend.

- Ook een gekalibreerde opening is zo ontworpen dat er 100% gas de verdamper verlaat. Zou dit niet zo zijn , dan zuigt de compressor vloeistof aan, en dat vinden ze niet fijn.

Zo kunnen we wel tot een perfect verhaaltje komen, toch? !!

viper

Citaat van: stinkie op 14 mei, 2009, 12:20
Ive,

Dank je wel voor je aanvulling !!. Weer een paar opmerkingen terug:

- Damp in een Expansievat? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Wel een vloeistofafscheider. Deze zorgt er voor dat de compressor alleen maar gas aanzuigt.

ja, hier had ik me ff vergist door snel te zijn, bij een systeem met een gekalibreerde opening zit er een accumulator na de verdamper om ervoor te zorgen dat de compressor enkel gas aanzuigt. Bij een ontlastventiel zit een droogfles in het circuit.

- 0°C klopt bij R134a. De lagedruk beveiliging is afgesteld (of vast) op 2 bar. a ha, dan weet ik da ook weer se  ;)

- Condensor voor de radiateur bij een Laguna kan kloppen, dit is bij veel auto's verschillend. Dit is in ieder geval zo bij elke renault.  :)

- Ook een gekalibreerde opening is zo ontworpen dat er 100% gas de verdamper verlaat. Zou dit niet zo zijn , dan zuigt de compressor vloeistof aan, en dat vinden ze niet fijn. Dit is dus verkeerd vandaar de accumulator zoals ik al eerder verteld heb

Zo kunnen we wel tot een perfect verhaaltje komen, toch? !! 8) enof !!