Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 48
  • Totaal: 48

Climate control probleem temperatuur (warm en koud)

Gestart door Gaastra, 22 april, 2008, 17:54

Vorige topic - Volgende topic

Gaastra

Beste lezers,

Sinds dec 2006 rijden wij nu een Laguna 1.9 dci120 van 2002.
De motor heeft momenteel 240000 km gelopen, zonder problemen.
Maar nu heeft de climate control de laatste tijd problemen.
Ik krijg alleen warme lucht op het moment dat ik hem op 26c zet, op dat moment wordt alles dus over ruled.
Het vreemde is wel dat het lichtje van de airco blijft branden.
Zet ik hem kouder bijv. 20c koelt hij wel af, maar niet verschrikelijk koud.
Tegenwoordig wordt het niet warmer dan 18 a' 19c in deauto.
Ik heb de temperatuur sensor al schoon geblazen, en deze werkt wel. Het lijkt alleen dat deze niet de juiste temperatuur weergeeft. Misschien moet ik ook wel koelmiddel bijvullen, maar ik ben qwa auto's a-technisch.

Met vriendelijke groet,

R. Gaastra
Witmarsum (frl)

knotty

lijkt erop dat de computer die de temperatuur regelt een beetje van slag is.
het is zeker dat de sensor werkt? hoe heb je dit getest?
Only milk and juice come in 2liters!
traffic.gif
title="Click to load original image"

Gaastra

Dat de sensor werkt, heb ik kunnen ontdekken door, warme lucht te blazen in de richting van de sensor (voor de binnenspiegel) Ik weet natuurlijk niet zeker of hij wel de juiste temperatuur doorgeeft, misschien zegt de sensor wel het is momenteel 30c, maar dan moet hij ook als een gek koude lucht blazen en dat doet hij dus niet.

Op het moment dat ik tegen de sensor blaas gaat hij wel extra blazen, maar de lucht wordt niet steenkoud.
s'Morgens heb ik de CC op 21c maar dit wordt hij bij lange na niet, het airco lampje brandt dan niet.

ps Het interieurfilter heb ik reeds gereinigd (dashboard)

Mike

Als je hem op 26 graden zet zal hij inderdaad continue warme lucht blijven blazen, dit zal ook bijna niet stoppen.
Als je de graden nu op 16 zet met dit warme weer dan zou er echt wel hele koude lucht uit moeten komen, komt dit niet dan zou ik inderdaad je airco laten nakijken en misschien bijvullen.
Volgens mij heb je her en der in het land bedrijven die voor een tientje of 8 alles nakijken ne evt bijvullen.

knotty

koelvloeistof niveau is goed?

en inderdaad ff laten vullen bij een service station. ik weet een goedkope in barendrecht(weet ff niet waar je vandaan komt)
Only milk and juice come in 2liters!
traffic.gif
title="Click to load original image"

Duupke (Ronald)

Even langs de garage en opnieuw af laten vullen, dit zou je eigenlijk iedere 2 jaar (beter nog: elk jaar) moeten laten doen. 

Mike

dit is inderdaad wel het beste om te doe maar volgens mij vergeet 70% van de mensen met een airdo dit te doen.

Gaastra

Dames en Heren,

Misschien een hele domme vraag, maar wat heeft de airco dat in grote lijnen te maken met de verwarming.
En waarom springt hij op de airco als ik het 24c in de auto wil hebben en de buitentemperatuur is maar 15c.

Opnieuw laten vullen ga ik zowieso doen, maar misschien iemand nog andere suggesties waar het aan kan liggen?

Ik heb namelijk geen zin in extreem duur extra onderhoud, maar wil wel in deze slee blijven rijden. Lekker rustig 130 km/h en een verbruik van rond 1:20

Ik moet namelijk ook al de remschijven vervangen, garage vroeg daar € 800,-- voor. (inclusief arbeidsloon) ik denk dat het maar met een goede kennis ga doen. (de kennis iets meer dan mij)

melcon

800 is wel royaal hoor voor remschijven vervangen!
kun je idd beter zelf doen, met een kennis, gaat je meer dan de helft schelen.
Airco ontvochtigt ook, dus als het vochtig is kan die ook aanspringen.

Lagunainitiale

Je blaast tegen dat ding bij je spiegel, maar als je in de pdf file kijkt van de airco staat daar dat het een vochtigheids sensor is. Je adem is vochtig, en meer vocht betekent dat je meer circulerende lucht nodig hebt om het beslaan van de ramen te voorkomen.

laurens

werkt de airco alweer r.gaasta?
als ik dit zo lees lijkt dit aardig op mijn probleem wat ik nu heb,als ik de airco op 16 zet komt er geen koude lucht uit maar een beetje lauw,en het zelfde op 26.verder werkt alles
ben bij de m,n garage geweest,die kwam in ieder geval 7 storingen tegen?hebben ze er uit gehaald ,maar zitten er ook weer in zeggen ze.
dus volgende week weer naar de garage.

Mike

Ik zou eerst je airco een na laten kijken of die nog wel goed op druk staat voordat je hem weer op de computer laat zetten.
Ff langs een airco station heb je op dit moment meer aan.

laurens

ja daar zat ik ook al aan te denken,maar die storingen,kan een leek daar wat mee?wat geeft zo,n computer bijv aan dan?of kan een monteur daar alleen wat mee

Duupke (Ronald)

Dat ligt eraan welke meldingen ze gewist hebben.

fs1

Citaat van: laurens op 28 april, 2008, 15:29
...lijkt dit aardig op mijn probleem wat ik nu heb,als ik de airco op 16 zet komt er geen koude lucht uit maar een beetje lauw,en het zelfde op 26.verder werkt alles, ben bij de m,n garage geweest,die kwam in ieder geval 7 storingen tegen?hebben ze er uit gehaald ,maar zitten er ook weer in zeggen ze.
dus ze hebben gekeken, fouten gewist, en dan kwamen de fouten terug, en DAN hebben ze je naar huis gestuurd?? ik zou alvast effe checken wat er gebeurt als de airco niet aanstaat, maar je em gewoon op hardste stand em op 26 laat blazen en ook een keer op 16.. dan kun je de airco toch al uitsluiten of net niet, bij 26 moet ie echt wel heet worden, hoewel dat ook niet lukt als je nog geen 5 minuutjes gereden hebt natuurlijk..

Citaat van: laurens op 28 april, 2008, 17:20
die storingen,kan een leek daar wat mee?
dat programma geeft gewoon een zinnetje weer als "er is iets mis met de egr klep" wat er mis is, dat valt dan uit te zoeken ;-)