Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 90
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 57
  • Totaal: 57

warme lucht

Gestart door warlord, 05 november, 2007, 09:29

Vorige topic - Volgende topic

Edward

Idd :D

Maar ging om de gedachte, als de motor wat eerder op temperatuur komt, heb je ook sneller warmte uit de kachel (mits die werkt natuurlijk ::) )
Bedrijfstemperatuur zal met kartonnetje weinig hoger liggen dan zonder.
Net ff gekeken wat een nieuwe kachelradiateur moet kosten... € 225 :-[ :-\

Maarja, zo is 't ook niks :D

Ed

Kartonnetje? Vertel,..

Duupke (Ronald)

225 Euro??

Is dat inclusief arbeid?
Ik was met wat korting een tientje of 8 inclusief btw. kwijt. Moest ik het wel zelf vervangen.

Edward

Citaat van: Duupke (Ronald) op 22 december, 2007, 13:22
225 Euro??

Is dat inclusief arbeid?
Ik was met wat korting een tientje of 8 inclusief btw. kwijt. Moest ik het wel zelf vervangen.

Jij krijgt zeker heel veel korting  ;)

Ik kijk op www.partsbase.nl, typ m'n kenteken in en ik navigeer naar Koeltechniek (of Airco & Verwarming), en daar staat dan de kachelradiateur voor 225 euro. Zou ik airco hebben was ie nog duurder, :P om precies te zijn 278 euro.

Dit is een brutoprijs, puur voor het betreffende onderdeel. Zo kwam ik ook bij de prijs van het thermostaatje, ongeveer 11 a 12 euro, en dat was ook wat ik moest betalen in de automaterialenzaak afgelopen donderdag.
Partsbase geeft een leuke (niet altijd ;D) indicatie van het aanbod van veel automaterialenzaken (, en wat iets ongeveer moet kosten. Er staat ook een leuk plaatje bij, en wat technische informatie enzo. Eerder kon je via www.havam.nl er dan een adresje bij zoeken waar het allemaal te koop was, maar dat kan ik nu op de site niet meer terugvinden.

Maar met 225 euro heb ik dus alleen het kachelradiateurtje in bezit, dan moet ik ook nog iemand bereid vinden om 'm te monteren, of het laten doen door de garage.
Ik ga eerst nog wel even kijken of het op een of andere manier goedkoper kan, en anders moet het maar gewoon, want een hele winter kou lijden is ook niks :)

@Ed: als je het 'grilletje' (???) los schroeft (dat stuk plastic wat vast zit met 3 torxen, ik dacht maatje 30)  dan kun je aan de voorkant van de radiator er een flink stuk karton tussen douwen, waardoor de motor minder last zal hebben van de koude rijwind en iets sneller op temperatuur zal komen/beter op temperatuur zal blijven.
Het karton moet dan voor de radiator komen te zitten, en het is het mooiste als het goed klem zit zodat het niet beweegt. Bij m'n 19 had ik op een gegeven moment ook een stuk karton ervoor, maar die radiator kon je heel makkelijk kantelen, waardoor het karton er echt tussen kon en dan klikte je de radiator weer in z'n steun, bij de Laguna zit ie (voor zover ik kan zien) nogal vast op z'n plek.

Is overigens niet mijn idee, maar van m'n monteur. Ik vind zelf eigenlijk dat het niet nodig moet zijn, maar ach, alle beetjes helpen.

Straks in de lente haal je het dan weer weg, want dan heeft het geen nut meer :)

Duupke (Ronald)

Veel korting?  Gewoon wat je krijgt als je het zelf ophaalt. Weet ik veel, een procent of 10 ofzo... Betrof het radiateurtje van het Clio-tje.

Heb je wat minder arbeid omdat het dash kan blijven zitten, ben je de sigaar omdat het onderdeel bijna onbetaalbaar is. Lekker is dat!

Edward

Idd, maar zo hebben de garages toch nog wat inkomsten he ;D

Duupke (Ronald)

Hey Edward, kijk hier eens...

https://www.winparts.nl/resultaten.php?productType=4&merkID=27&modelID=236

Valeo blokje voor een tientje of 4 en Behr blokje voor 8 tientjes.
Het kan dus wel.  ;D

Edward

Das wel een erg groot prijsverschil :)
Ik weet ook al waar de fout zit, namelijk op de Partsbase bedoelen ze de aanjager/blazer, die staat onder de verkeerde categorie ofzo.
Staat namelijk de volgende tekst bij: "Kachel/aircoventilator - airco" ( - is zonder airco) en een plaatje van iets dat er uitziet alsof het lucht moet blazen... ;D
Helaas ben ik vandaag niet al te wakker, dus ik zie het nu pas ::) Kan op hun site trouwens de hele kachelradiateur niet vinden ::)

Maar bedankt, dit scheelt nogal :D
Van de week maar eens kijken hoe ik het ga regelen, misschien bestellen van die site, misschien gewoon laten doen door de garage of de dealer...

melcon

origineel bij de dealer kost die ook 80 euro. En die kun je beter nemen dan de originele
brezan rommel, die zijn na een jaar weer stuk (omdat ze van aluminium zijn ipv koper,
daarnaast geven ze ook minder warmte (koper geleid warmte veel beter)).

Die karton oplossing is natuurlijk een prutsoplossing, als je thermostaat
niet open gaat wordt je radiateur helemaal niet gebruikt. Dus als dat kartonnetje
effect zou hebben is je thermostaat niet goed.... die hoort pas tussen de 82 en 90
graden open te gaan.  En daarvoor krijg je het al heel erg warm als je kachel goed is  :)

Edward

M'n thermostaat is nieuw :D
En of het effect heeft, geen idee, het kartonnetje is tegelijk met de nieuwe thermostaat er in gekomen, is nogal moeilijk om dan objectief te kunnen testen... Maar het is ook niet bedoeld als oplossing, maar als hulpmiddel.

Betreft de kachelradiateur, bij de dealer krijg je dus de duurdere Valeo?

Duupke (Ronald)

Nee, volgens mij zijn er 2 verschillende formaten. Kijk nog eens op die link...

;)

melcon

Citaat van: Edward op 23 december, 2007, 15:35
M'n thermostaat is nieuw :D
En of het effect heeft, geen idee, het kartonnetje is tegelijk met de nieuwe thermostaat er in gekomen, is nogal moeilijk om dan objectief te kunnen testen... Maar het is ook niet bedoeld als oplossing, maar als hulpmiddel.

Betreft de kachelradiateur, bij de dealer krijg je dus de duurdere Valeo?
Ik weet zo snel niet meer welke je krijgt, daar let ik nooit op, hij verschilt in elk
geval wel van de troep die je bij brezan / lasaulec etc. krijgt  !!

Edward

Citaat van: Duupke (Ronald) op 23 december, 2007, 15:36
Nee, volgens mij zijn er 2 verschillende formaten. Kijk nog eens op die link...

;)

Klopt, de bij die link vermelde formaten verschillen iets.
En de Valeo is juist de goedkopere.. Maar ik haal dan gewoon de duurdere op, bij de dealer, is wel de bedoeling dat ik de komende jaren geen last meer heb van die kachelradiateur. ;D

melcon

ik heb bij mijn 19 eerst de goedkope brezan rommel opgehaald, die was dus nog geen jaar later lek  >:(

Nu mooi een originele er in, die dus echt ontzettend veel meer warmte geeft, en niet stuk gaan.
Was er voor gewaarschuwd, maar toch doen he, eigenwijs  :P

Edward

Net bij wijze van experiment nog even m'n ouwe thermostaat in een teiltje met kokend water gehad.
Ik weet niet wat er zou moeten veranderen, maar er gebeurt niks :D ;D
Oftewel, hij blijft dus dicht :)