Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 48
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 19
  • Totaal: 19

Bobines vervangen - auto start niet meer

Gestart door Martin, 10 november, 2025, 17:50

Vorige topic - Volgende topic

Lagrance

Dit is wel een opmerkelijke toelichting.
Altijd begrepen dat de ECU aan de hand van toerental, belasting, etc. het juiste ontstekingsmoment bepaalt.
Een gedemocratiseerde bobine met een eigen mening dus  :)

Martin

Wat ik er zo over lees: vroeger waren aparte onstekimgsmodules met 'passieve' bobines gebruikelijker. Tegenwoordig vaker ingebouwd in iedere bobine en directe aansturing vanuit ecu.

Heb Delphi nog eens gecheckt en helpdesk bevestigt hun eerdere info: de 317 is met module, de 376 is passief, zonder module.
Terwijl als ik zoek op Laguna iii met M4R, vind ik nergens een separate onstekingsmodulevoor dit blok.
Lijkt allemaal wat tegenstrijdig.
Renault eens bellen maar??

Lagrance

Dat zou je kunnen doen. De Laguna is mijn eerste auto met penbobines en ik heb er nog geen ervaring mee. Ik weet niet beter dan dat de ecu de ontsteking regelt en dat de bobine passief volgt.

Vroeger ging het ontstekingstijdstip naar een centrale bobine en werd de vonk door middel van bougiekabels gedistribueerd. Bij de Laguna wordt het ontstekingstijdstip rechtstreeks naar elke bobine gestuurd. Of er in een bobine nog elektronica zit of kan zitten om het creëren van de vonk te optimaliseren was mij niet bekend.

Op https://www.hella.com/techworld/nl/techniek/ (auto electronica, bobines) kwam ik wel tegen dat er hoogspanningsdiodes in kunnen zitten.

Maar misschien weet een van de ervaren Laguna-rijders er meer van.

peter22

Voor een Laguna III met M4R hoort een coil met geïntegreerde module (eindtrap). Een passieve bobine werkt daar niet en gaat ofwel niets doen, of foutcodes/ontstekingsuitval veroorzaken.
oyodental.nl biedt online de volgende tandheelkundige apparatuur aan: tandarts werkstoel, autoclaaf tandarts, hoekstukken tandheelkunde, etc. Bestellingen zijn welkom.

Lagrance

Na wat zoeken ontdek ik dat penbobines met electronica er in al 20 jaar bestaan.....
Het doel er van is om de stroom van de ECU naar de bobine te beperken door alleen het signaal naar de bobine te sturen. De benodigde stroom voor de vonk komt dan niet via de ECU maar rechtstreeks van de accu.
Het type bobine moet dus wel passen bij de ECU.

Stadium III

Heb nog nooit bij de m4r bobine's vervangen bij de F4R wel maar dat zijn andere en hebben gelukkig nog nooit start problemen gegeven !
En ben je zo klaar mee iig  ;D
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Martin

Citaat van: peter22 op 18 november, 2025, 08:27Voor een Laguna III met M4R hoort een coil met geïntegreerde module (eindtrap). Een passieve bobine werkt daar niet en gaat ofwel niets doen, of foutcodes/ontstekingsuitval veroorzaken.

Hoi Peter, dat is precies het model van Delphi dat ik erin deed, actief/module. Juist die werkte niet. Nu had er 1 kapot kunnen zijn (doa) maar 4 nieuwen die het niet doen, dat moet iets anders zijn. Direct na terugplaatsen vd ouden was het weer goed. Heláas keek ik niet goed naar de code vd ouden (maar kan het alsnog loshalen weer). Bosch meende ik. Nog los hiervan vind ik het nu ook wel leuk te weten hoe het precies zit. Lijkt erop nu dat Delphi niet twée typen kan hebben voor de Lag3 met M4R. Toch is dat wel zo, door Delphi zelf bevestigd (zeer prettige helpdesk!).

Heb jij een voorbeeld van welk merk en type bobine sowieso goed is voor de M4R? Er lijkt ook een verschil te zijn tussen M4R vóor 2010 in de Laguna en erna. Of is dat niet mogelijk en is de ontsteking altijd gelijk gebleven in alle productiejaren van de Laguna III?