Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.531
  • Totaal topics: 10.395
  • Online vandaag: 52
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 12
  • Totaal: 12

Controleer parkeerrem

Gestart door JanDeMan, 29 mei, 2015, 20:41

Vorige topic - Volgende topic

StefanZ

Hallo Driver,

Je zegt dat je er lastig bij kunt. Bedoel je dat het lastig is de schakelaars te vervangen omdat je lastig bij de schakelaars kunt komen, of is het lastig de schakelaars te openen en dus niet de moeite. Dat was ik voor die paar tientjes toch al niet van plan.

Groet,
Stefan

Driver

Beste Stefan,

Je kunt er lastig bij met je handen. Als je dan toch bezig bent zou ik ze vervangen i.p.v. inwendig reinigen.

Ze zitten bij het pedaal in de steun gemonteerd met een soort bajonetsluiting (halve slag draaien).

De schakelaars zijn zelfstellend.
Wanneer ze de eerste keer worden ingedrukt stellen ze zichzelf in op lengte. Dit kun je opnieuw doen door ze uit te trekken.

Harald80

Beetje mosterd na de maaltijd deze late reactie van mij, maar wellicht heeft iemand er nog wat aan.

Bij mijn Laguna deden destijds (heb inmiddels een andere auto) de achteruitrijlichten het niet meer. Schakelaar die op de bak zit besteld bij de grossier en deze zelf vervangen. Toen deden de lichten het weer.
Probleem was dat sinds die tijd steeds de melding "Controleer Parkeerrem" in het display verscheen. Eerst kon ik deze nog wegdrukken, maar na verloop van tijd bleef het steeksleuteltje permanent branden.
Ook kon ik niet meer starten zonder koppeling in te trappen, en ging de handrem er niet meer automatisch af bij wegrijden. Auto bij de dealer gebracht, deze heeft een schakelaar op het koppelingspedaal vervangen. Hielp niks, melding kwam zo weer terug.
Om een lang verhaal kort te maken:
Het probleem zat in de nieuwe schakelaar voor de achteruitrijlichten. Deze schakelaar blijkt niet alleen de achteruitrijlichten aan te sturen, maar ook de neutraalstand van de bak door te geven aan de ECU. De schakelaar van de grossier (van het merk Hella) bleek de neutraalstand niet door te geven, waardoor de boel in storing ging. Heb toen een schakelaar origineel Renault bij de dealer besteld en erin gezet, toen was het probleem opgelost.