Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 86
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 83
  • Totaal: 83

Xenon linksvoor werkt af en toe niet

Gestart door Janneman82, 07 juli, 2021, 08:54

Vorige topic - Volgende topic

Janneman82

Ik heb sinds een paar weken een probleem met de verlichting op mijn Laguna III GT. De xenonlamp linksvoor werkt soms wel en soms niet, totaal willekeurig. Ik heb de lamp zelf al vervangen, maar het probleem blijft helaas bestaan. Ik denk daarom dat het probleem in de ballast zit.

Voordat ik echter zomaar een nieuwe ballast á €99,- ga bestellen wil ik het graag zeker weten en ze dus even omwisselen om te testen. Wie kan mij uitleggen hoe ik de ballast moet bereiken en verwisselen. Is dit te doen zonder de bumper compleet te monteren??

Zou het trouwens ook te maken kunnen hebben met een slechte accu? Of zou het probleem zich dan bij beide lampen voordoen?

Stadium III

Lijkt me een ballast probleem of een kabelbreuk

Ik zou de bumper er compleet afhalen is ff sleutelen en dan de koplampen er compleet uithalen ,dan kun je bekabeling en alles goed naarkijken
Ik heb geen grote handen en ik vind het al een hel om erbij te komen
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Marc

Dat wel zeggen dat de lamp aan vervanging toe is.
Kan je redelijk makkelijk zelf vervangen.
Wel even de accu loskoppelen

Binatang buas

=hi=  ik heb dit ook gehad bij mijn Laguna. Heb na veel zoeken de ballast open gemaakt.
Daar zat het vol met witte aanslag(poeder).
Ik heb alles schoon gemaakt met contactspray en kwastje.
Daarna latten drogen , in elkaar gezet en voila prima werken.
Hoop dat mijn oplossing u ook verder helpt. Succes m.v.g. Cjj Pex

Janneman82

Citaat van: Marc op 09 juli, 2021, 19:54
Dat wel zeggen dat de lamp aan vervanging toe is.
Kan je redelijk makkelijk zelf vervangen.
Wel even de accu loskoppelen

Zoals ik aangaf heb ik de lampen al vervangen, daar lag het dus niet aan.  ;)

Inmiddels heb ik al een nieuwe ballast gekocht en die gaat er deze week in. Mijn kennis (automonteur) gaat dit voor mij doen, ga zelf niet de bumper helemaal loshalen. Hopelijk is dit het ook daadwerkelijk, laat het nog even weten hier.

Janneman82

En waar ik al bang voor was is uiteraard gebeurd, de lamp werkt ook met de nieuwe ballast niet.  >:( :-\ @!##&^% K*t Renault!

Een nieuwe lamp en nieuwe ballast hebben het niet opgelost, dus hij gaat nu maar kijken of uitlezen nog iets brengt. Wij snappen echt niet meer hoe dit kan.
Ben de auto echt zat aan het worden, als het rijdt rijdt hij mooi, maar heb er vanaf aanschaf alleen maar ellende mee gehad, geen maand zonder kosten.

Ding is nog onbetrouwbaarder dan de Lag II. :(

Janneman82

Voordat ik er een garage naar laat kijken wil ik nog 1 ding checken en dat is de zekering. Deze schijnt in een kastje onder de motorkap te zetten, boven de accu.
Heeft iemand een schema welke zekering ik moet controleren m.b.t. de xenonverlichting??

Janneman82

Zekering uiteindelijk gevonden onder de motorkap, maar die bleek nog goed te zijn. Vanmorgen heb ik de auto naar de garage gebracht waar ze gaan onderzoeken waar het probleem nu echt zit. Hopelijk niet in de elektronische aanstuurunit, want dat kan aardig in de papieren lopen.  ::)

Janneman82

Ik heb de auto gisteren weer opgehaald en het bleek inderdaad de elektronische aanstuurunit te zijn geweest. :(
Ze hebben er een gebruikte in gezet en ik mag eerst een paar dagen testen voordat ik moet betalen, ze wisten nog niet precies wat het ging kosten.

Ik heb dus nog een nieuwe ballast liggen waar ik iemand anders weer blij mee kan maken.

SebasNL

Je hebt tot nu toe nog niet zo veel gelukt gehad met jouw exemplaar zeg...hopelijk zit het deze keer mee en is de oplossing gevonden

DonvanVliet

Ze zeggen niet voor niets "meten is weten". Kan een hoop geld schelen.

Janneman82

Citaat van: SebasNL op 15 oktober, 2021, 20:00
Je hebt tot nu toe nog niet zo veel gelukt gehad met jouw exemplaar zeg...hopelijk zit het deze keer mee en is de oplossing gevonden

Niet veel geluk is een understatement, ik rij al 15 jaar Franse auto's maar dit is by far de minst betrouwbare.
Maar goed ik ben blij dat het weer werkt, want het begint aardig vroeg donker te worden weer.

@DonvanVliet: dit had ik inderdaad meteen moeten doen, maarja wie verwacht dit nou.  ::)

DonvanVliet

Lag 3 is betrouwbaarder dan een lag 2. Ik denk dat je gewoon pech hebt.

Janneman82

Klopt, sowieso staat de Laguna III bekend als een betrouwbare auto, niet alleen binnen Renault. Dat was ook de reden dat ik er voor gekozen heb. Ik zal inderdaad gewoon pech hebben.

Dit is dan ook gelijk de laatste keer dat ik een auto heb aangeschaft bij een garage die niet is aangesloten bij Bovag, dat had me al zo'n € 1500 tot € 2000,- aan reparaties gescheeld.

Stadium III

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009