Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 44
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 38
  • Totaal: 38

Cruisecontrol - Controleer Regelaar?

Gestart door Jelte, 05 augustus, 2019, 15:16

Vorige topic - Volgende topic

Jelte

Hallo,

Mijn cruisecontrol van de Laguna III weigert sinds enige tijd dienst en geeft continu 'Controleer Regelaar' in het display weer. Voorheen gebeurde dat af en toe wel eens en na het aan- en uitzetten van de cruisecontrol deed ie het meestal weer een poosje. Gek genoeg had ik hetzelfde fenomeen als iemand anders op dit forum, bij het inschakelen van de ruitenwissers (of via de automaat) stopte de cruisecontrol er plotseling mee. Daar moet ergens een link zijn, misschien de voedingsspanning? Zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben, en hopelijk, een oplossing?

ojee66

Dan had je deze ook gelezen?
https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php/topic,9936.msg198701.html#msg198701

Het kan een massa probleem zijn (van bv de trekhaak) of de schakelaarbedrading bij het stuur.

Jelte

Yep, had ik al gelezen. Vandaag deed de cruisecontrol het weer, vandaar dat het vermoeden van een rammelend contactje of aardfout steeds groter wordt. Dit weekend ga ik de boel eens nameten, met name de schakelaartjes met de weerstanden in het stuur. Die gooien ook wel eens roet in het eten, las ik. Jammer genoeg kan je ze niet vervangen en zit je aan een nieuw stuur vast als ze defect zijn, las ik op dit forum.

ojee66

Bij de lag2 is hij volgens mij wel los te maken. 1 schroefje.

https://www.venauto.nl/stuur-renault-laguna-000000212497.html
Ik zie al dat die schakelaartjes heeeeeel anders zitten dan bij de lag2.

Jelte

Afgelopen weekend de Laguna uitgelezen en hij geeft de foutcode DTC056415 actief, wat zoveel wil zeggen als problemen met de snelheidsbegrenzer en cruisecontrol. Ja, daar was ik al achter natuurlijk.
Ik zie geen combi met andere (injectie) problemen, wel zie ik de foutcodes DTC95D018 en DTC95D118 die iets reppen over de rechter- en linker indicatorkring? En de code DTC956024 die slaat op: Start koppeling schakelaar reiscircuit. Dat zegt me niets, maar mogelijk heeft het met de schakelaar op het koppelingspedaal te maken. Overigens werkt die schakelaar wel (iets vertraagd) want die kan ik ook uitlezen.
Eigenlijk wil ik starten met het testen van de schakelaars op het stuur maar daarvoor moet ik volgens mij het stuur demonteren om de erachter gelegen print te bereiken. Lijkt me een beetje link vanwege de airbag maar daar zal ik me dan vooraf maar even over inlezen. Is er iemand die de door mij uitgelezen foutcodes eerder is tegengekomen?

Lagunainitiale

Ik denk slecht massa. Bij verlichting. Ging je cruise er ook weleens af met richting aangeven

Jelte

Inmiddels het probleem gevonden en opgelost. Het bleek in de haperende spiraalkabel onder het stuur te zitten waarmee de draaiende verbinding met het stuur voor claxon, airbag en cruisecontrolschakelaars wordt gemaakt. Deze unit is niet los verkrijgbaar maar ik heb hem gedemonteerd van een complete schakelaar unit, via de sloop verkregen. Het verklaart ook waarom de cruisecontrol het, blijkbaar na een paar rotondes 😁, weer deed en daarna soms weer niet. Wel moest ik de stuurhoeksensor opnieuw laten calibreren, dat lukte me niet met m'n eigen diagnostische Icarsoft FR V2.0 tool. Waarschijnlijk omdat alle stekkers los zijn geweest en de sensor zijn instellingen kwijt was geraakt. Overigens heb ik van de Icarsoft veel profijt gehad, daarmee kon ik de schakelaars op het stuur uitlezen, deze geven na het indrukken de waarden van 1, 2, 3, 4 of 5 Volt als alles goed werkt. Ook heb ik daarmee ontdekt dat de schakelaar boven het koppelingspedaal soms blijft hangen waardoor de cruisecontrol niet opnieuw in te stellen is. Dat klusje ga ik binnenkort oppakken.