Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 48
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 31
  • Totaal: 32
  • peter 186

bandenmaat

Gestart door nikk, 12 december, 2015, 19:08

Vorige topic - Volgende topic

nikk

Net voor het eerst eens ff gekeken bij de Z4 wat het verschil tov van origineel is; 225/45/17 --> 255/40/18 = + 4.24 %  :D

rookie

Citaat van: Viper op 13 december, 2015, 13:24
Ik snap eigenlijk nog altijd niet wat de rede is waarom je dit wil doen... is dit enkel voor "confort" en toerental??

Wil je een serieus argument, geen probleem.
Je abs/esp is ingesteld op een bepaalde omtrek van je banden. Wijziging hierin kan leiden tot een slechte werking hiervan en dan bedoel ik hoofdzakelijk het esp gedeelte aangezien die moet zorgen voor tractie in een bocht en dergelijk. Als je dus je omtrek gaat wijzigen zal deze dus een foute berekening maken.
Ben ik niet mee eens, de verschillen zijn zo klein dat hij dit niet kan bemeten of iets anders gaat doen, want het uitgangspunt is dat alle 4 de banden dezelfde maat/omtrek hebben. Want het voertuig meet 96 en hij rijd in het echt ook 100. Met die andere bandenmaat zal het 100/100 zijn. Wel dezelfde maat anders gaat het niet goed, zoals Viper omschrijft.

Daarnaast moet ik Viper wel gelijk geven, ik vind 205 55 16 al een dweil om op te rijden, en je wilt nog hoger??
Ik rijd zelf een maatje groter maar dan op 18, en dan heb je wel comfort winst.
Wil je echt comfort hebben is luchtvering de oplossing.

emtee

Dat van die dweil is toch behoorlijk overdreven, die van mij heeft ook 205-55-16 maar die stuurt toch, zeker voor zo'n grote station, behoorlijk strak moet ik zeggen
Captur TCe 143 EDC

rookie

Ik vind het een Dweil, heb Michelins onder gehad, maar vond het niets..

nikk

@rookie,

Mijn Laguna is momenteel absoluut geen dweil. Stuurt juist strak. Dat was ook de eerste indruk. Had nog niet eerder in een Laguna 1 gereden voordat ik deze aanschafte. Verwachting was meer "limousine". Komt bij mij meer over als lichtvoetig en handelbaar. Ook prima.

Er zou bij jou wellicht een andere reden kunnen zijn dan banden dat de auto als een dweil aanvoelt.

viper

Er is ook een andere rede. Het is een laguna2

nikk

Dat kan ook weer schelen natuurlijk Viper  :D maar als de auto in orde is zijn type 1 en 2 beiden geen dweilen

viper

Dat durf ik tegen te spreken. Ik spreek uit ervaring...

nikk

Heb zelf al vele auto's gereden en de Lag 1 ( van mij ), is geen dweil. Rij ook een Z4 dus weet wat strak is. Wellicht een Lag 2 wat minder dan een 1 maar lijkt me zeer onaannemelijk dat het als een "dweil" over de weg beweegt.

rookie

heel simpel, de meeste snelle bochten die mijn laguna neemt zijn waarschijnlijk klaverbladen.
Daarin met mijn snelheid gaat hij zoeken. Zeer onprettig.
Ook op de rechte stukken voelt het aan als een dweil, dus ik heb snel de keuze gemaakt om naar 225 45 17 te gaan, waarbij later weer een stuk groter ging naar 225 40 18, maar dit vond ik te stug. Toen een grotere bandenmaat geprobeerd, namelijk 225 45 18 en het rijdt voor mij zalig./

emtee

Het wordt een discussie over persoonlijke ervaringen, da's altijd lastig.
Wel frapant dat de type 1 berijders dus goede ervaringen hebben ;-)
Captur TCe 143 EDC

rookie

maar dat is een heel ander concept.

nikk

Rookie,

Dat heb jij inmiddels ook een aantal % meer omtrek dan origineel. Ik heb er vertrouwen in dat als ik van 55 naar 60 ga het allemaal nog stevig genoeg is met een goede band. Neem ook geen snelle klaverbladen   !!

nikk

Emtee,

Persoonlijk is het tot op zekere hoogte inderdaad. De auto op zich hoeft in ieder geval niet als een dweil aan te voelen als onderstel en banden in orde zijn. Dat blijk ook uit geen enkele test. Lag II onderstel wordt zelfs geprezen als een erg goed onderstel in tests uit die tijd. 

rookie

succes, een familie wagen zoals een grote Grand scenic rijdt ook op deze banden.

Ik heb net gekeken waar deze banden voor worden gebruikt, dat zijn vooral grote familie auto's

Ik snap nog steeds niet waarom je met deze auto een nog grotere band wil rijden, ik wens je veel succes ermee.
Graag mij niet meer quoten, want ik ga dit topic niet meer volgen.