Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.667
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 44
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 36
  • Totaal: 36

bandenmaat

Gestart door nikk, 12 december, 2015, 19:08

Vorige topic - Volgende topic

nikk

Ben van plan de 4 seizoen banden komende lente te vervangen. Heb nu 205/55/16 ( op lichtmetaal ). Origneel fabriek opgaaf is 195/65/15 ( staal ).  Van plan er 205/60/16 onder te gooien. Op de site waar ik een naar omtrek heb gekeken wordt aangegeven dat het verschil maximaal 1.5% groter mag zijn. Waar is dat op gebaseerd? Ik kom met vergelijk tussen de 15/65 en 16/60 uit op 2.82% groter. Wat is het eventuele probleem? 

https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

viper

Goeie raad, volg je plan niet en neem de juiste bandenmaat.

Waarom wil je een band steken met een grotere hoogte/breedte verhouding?? Ikzelf zie daar het nut totaal niet in eerlijk gezegd

Turbo

Neem gewoon een goede zomerband en zoek een setje winterbanden erbij
Dan heb je tenminste banden die beter aansluiten op het seizoen waar je ze voor gebruikt

emtee

Dat klopt helemaal maar je kunt niet in iemands portemonnee kijken uiteraard ;-)
Captur TCe 143 EDC

nikk

Bandjes kosten niet zoveel meer vandaag de dag, dat is het probleem niet.

Wil voor comfort ( en een tikkie minder toeren ) een slag hogere band als wat er nu onder ligt als ik toch nieuw ga halen. Wat is het probleem als de omtrek 2% groter is dan origineel met de stalen velg met 195/65?

DaBuzzzzz

Naast eem wat grotere eindoverbrenging kloppen je snelheid en km teller niet meer en je auto komt een fractienomhoog....waarom zou je dat willen?

Verstuurd vanaf mijn NX507J met Tapatalk

nikk

Dabuzz,

Ga in eerste instantie eens kijken of de aangegeven snelheid momenteel klopt. Altijd interessant ivm mogelijke snelheids overtredingen.

Tikkie groter staat waarschijnlijk net iets beter. Lege wielkast vind ik niet mooi. Hetzelfde met mn bmw z4 gedaan die nu achter 1 slag hoger band heeft. Staat en rijdt goed.

Vroeg me dus af waar maximaal 1.5% groter / 2% kleiner op de betreffende website op is gebaseerd.

emtee

Nikk, volgens mij heb jij een type 1, ph 2 toch, net als ik?
Bij mij geeft de teller bij 120 exact de juiste snelheid aan, gecontroleerd met de navigatie. Dat heb je zo gecheckt uiteraard.
Captur TCe 143 EDC

DaBuzzzzz

Haha , de snelheidsmeter is zeer accuraat. Vul maar lekker je wielkasten. Purschuim vult ook lekler! ;) je band slijt tijdens de levensduur. Vandaar die marge.

Verstuurd vanaf mijn NX507J met Tapatalk

viper

Die percentages zijn wettelijk vast gelegd omwille van het verschil in snelheid dan.

Die verandering van 55 naar 60 ga je echt niet voelen hoor. Als je nu spreekt van 45 naar 60, dat is al heel anders.

nikk

Emtee,

Heb geen navigatie met snelheid indicatie dus die moet ik ff ergens lenen. Anyhows, als er geen serieuze argumenten zijn om een slag hoger niet bij deze auto te plaatsen dan kies ik daar voor. Weet dat het geneuzel in de marge is maar als ik toch banden ga kopen dan kies ik toch maar voor /60 hoog

viper

Ik snap eigenlijk nog altijd niet wat de rede is waarom je dit wil doen... is dit enkel voor "confort" en toerental??

Wil je een serieus argument, geen probleem.
Je abs/esp is ingesteld op een bepaalde omtrek van je banden. Wijziging hierin kan leiden tot een slechte werking hiervan en dan bedoel ik hoofdzakelijk het esp gedeelte aangezien die moet zorgen voor tractie in een bocht en dergelijk. Als je dus je omtrek gaat wijzigen zal deze dus een foute berekening maken.

emtee

Volgens mij heeft Nikk geen ESP met een type 1, toch?
Captur TCe 143 EDC

viper

nikk

ESP zit er niet op nee. Mede een reden dat ik een auto van deze generatie koop ( en de lage aanschaf prijs uiteraard ), niet al teveel zaken er op die ook kapot kunnen  ;D

De genoemde max afwijkingen op de gbs site zal als reden hebben dat er meerdere zaken niet meer kunnen kloppen / worden beinvloed als je te ver gaat.

Ik ga die 2.82% van origineel afwijken en dan 1.32% advies overschrijden met het volgende setje rubber ( met de BMW dus ook al gedaan en toen niet eens verder over nagedacht, alles functioneert nog prima nu ), komt vast helemaal goed.