Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.531
  • Totaal topics: 10.395
  • Online vandaag: 52
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 29
  • Totaal: 30
  • Lagrance

Controleer parkeerrem

Gestart door JanDeMan, 29 mei, 2015, 20:41

Vorige topic - Volgende topic

JanDeMan

Hallo,

Al geruime tijd krijg ik met enige regelmaat de melding "controleer parkeerrem" op mijn dashboard.
Ik heb al gegoogled en heb een topic hierover gevonden waarin men steldt dat het corrosie van een stekker zou zijn.
Ik heb bij een beurt het stekkerblok op de achteras laten reinigen en mijn garage heeft tevens de melding weg gehaald.
Een poosje ging het goed, maar de melding kwam na een aantal weken weer terug.
De melding zelf verdwijnt als je gaat rijden en de automatische handrem werkt naar behoren, alleen het oranje bacootje blijft na verloop van tijd steeds langer branden totdat het helemaal niet meer uit gaat. Dat is nu dus het geval. Ik heb er een aantal weken geleden een nieuwe handrem knop in gehad, maar na 4 dagen kwam de melding al weer terug dus de oude is weer terug geplaatst.
Ik heb bij de garage de melding genoteerd om eens te kijken of ik op internet wat kon vinden.
De melding is: DTC 516614.

Mocht iemand hier een oplossing voor weten zou ik het zeer op prijs stellen. De handrem werkt verder naar behoren, alleen dat lampje gaat niet meer uit. Ik vind dat nogal irritant.
Ik las ergens dat iemand er een zwart plakkertje overheen geplakt had, maar dat vind ik geen oplossing.

viper

Ben je zeker dat dit de juiste DTC code is??

JanDeMan

Dit is de DTC code die op het scherm stond en die door de monteur genoteerd werd.
De melding zei ook nog iets over de koppeling sensor.

De melding komt niet als ik al rij. De melding komt nadat ik de auto gestart heb, de koppeling ingetrapt heb, de versnelling erin heb en op wil trekken of als ik de auto met de kaart van het slot haal.

viper

Wil je me je chassisnummer eens doorsturen via pm? Want ik vind die storing helemaal ni terug.

Werkt je snelheidsregelaar nog goed?

viper

Eindelijk gevonden maar dit zijn redelijk wat controles waarvan ik twijfel of je dit wel kan uitvoeren omdat er ook veel via clip gebeurt

JanDeMan

Mijn snelheidsregelaar werkt nog wel naar behoren maar ik begrijp wat wat je bedoeld. (Daar kan ik een verhaal over vertellen van mijn lag 2 :-\). Het is ook niet mijn bedoeling om de storing zelf te verhelpen. Ik ben best wel technisch en een klein beetje handig, maar ik ben geen automonteur. Wat ik merk is dat er voor deze storing geen pasklaar antwoord is. Mijn garage is zoekende naar het antwoord. Ik heb er al een nieuwe handremknop in gehad, maar dat was de oplossing niet dus de oude is terug geplaatst. Voor mijn gevoel wordt het een trail and error verhaal. Dus als iemand een richting weet waarin gezocht moet worden....
Verder heb ik contact met mijn garage gehad en aanstaande woensdag komt er een nieuw stekkerblok op mijn achteras.

viper

Stekkerblok?? Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Volgens mij moet je meer zoeken in de richting van de sensoren aan de koppelingspedaal (hoofdzakelijk die potentiometer volgens mij)

Zit je bij een renault garage?

JanDeMan

Als ik het goed begrepen heb zit er op de achteras een blok waar een aantal stekkers in gaan waaronder die van de parkeerrem. De stekker zelf was al gecontroleerd.

Ik zit zelf niet bij een renault garage (slechte ervaringen mee gehad), maar zij overleggen wel met renault.

Ik zal na vervanging vragen of ik het blok mag zien. Dan zal ik er een foto van maken.

viper

Ik heb een vermoede dat zij het handremsysteem zelf bedoelen.

Laat vooral die sensoren controleren aan je koppelingspedaal (als ze dit kunnen tenminste)

JanDeMan

Zal ik doen. Ik laat wat weten als het zover is.

JanDeMan

Zoals gezegd is de reparatie vandaag gedaan. Ik heb vanochtend toen ik mijn auto bracht even gevraagd of ik het onderdeel mocht zien dat men ging vervangen.
Ik moet zeggen dat ik mij het iets anders had voorgesteld. Men sprak over een stekkerblok waar diverse stekkers in zouden zitten maar wat ik vanochtend zag leek daar niet op.
Ik heb er een foto van gemaakt.

traffic.gif
title="Click to load original image"

Zoals ik het zie is dit het mechanisme dat de (hand)rem bedient. Er zitten ook kabels aan gelijk een handrem van een fiets, maar dan dikker. En ik zie maar één stekkeraansluiting.
Maar het is nu vervangen en (voor zolang als het duurt) de is melding weg.
Moe maar voldaan ben ik dus maar huiswaarts gegaan.

mvg Jan.

andre vos

dit is idd je parkeerrem module hier zit alles in   iets anders is er niet wat met je parkeerrem te maken heeft
duur grapje  van wat ik mij kan herinneren zo'n 500 euro zonder arbeid

JanDeMan

Ik heb de factuur nog niet, maar men vertelde mij 350 euro zonder arbeid.

Ik ben bij de Renault dealer uit mijn toenmalige woonplaats vertrokken omdat men mij niet serieus nam met een probleem dat ik had met de ruitenwissers van mijn vorige Laguna. Ik had het gevoel dat ik niet goed geholpen werd. Daarnaast kwam nog een groot prijsverschil in het vervangen van de distributieriem met waterpomp met een andere merkloze garage. Ongeveer 200 euro. En toch orginele Renault onderdelen.
Later een raam mechaniek. 334 euro incl. montage bij Renault, 196 bij de ander. Originele onderdelen.
Xenon lamp. 180 bij Renault, 76 bij de ander.

JanDeMan

Affijn, de vreugde was dus maar van korte duur. Vanmiddag kwam de melding dus even vrolijk weer terug. Ik wilde gaan rijden, gaf een beetje gas en liet de koppeling opkomen. Ik voelde metteen dat de handrem er niet automatisch af ging. En daar was de melding weer. Heel even maar, maar toch. Ik heb de handrem er handmatig af gehaald en ben weg gereden. Een poosje later moest ik wachten voor een stoplicht. Ik had mijn handrem ff nodig dus ik trok het aan. Sindsdien is de melding er weer en blijft het bacootje branden.
Maandag maar weer ff langs de garage.
Als iemand een suggestie heeft.....

M.v.g. Jan.

viper

Sensoren aan de koppelingspedaal........