Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.531
  • Totaal topics: 10.395
  • Online vandaag: 32
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 27
  • Totaal: 27

Renault Laguna II 2006 in 5 min. automatisch dimmende binnenspiegel installeren

Gestart door Jordy, 03 juni, 2015, 21:41

Vorige topic - Volgende topic

Jordy

Mijn 1e post, dacht gelijk maar een mini how-to.
Niet een spannende maar wel een handige hoop ik.

Stap 1.
Regel een automatisch dimmende binnenspiegel met stekker (nr. 7701066967) via bijv. onderdelenlijn, ebay, etc.

Stap 2.
Verwijder de 2 afdekkapjes die zich achter de spiegel bevinden door met een kleine platte schroevendraaier voorzichtig tussen de aansluiting te 'wiebelen'.
Bij mij sprongen de afdekkapjes er vrijwel direct en zonder enige moeite of druk er op te zetten af.
Op dit moment zou je ook de aansluiting (voor het stroom) moeten zien waar je straks de grijze stekker van de spiegel in prikt.

traffic.gif
title="Click to load original image"

traffic.gif

Stap 3.
Door met een kleine hamer voorzichting bovenop het metalen gedeelte te tikken, tik je de spiegel zo naar beneden (evenwijdig met de voorruit) er af.
In 2 à 3 tikjes kwam de spiegel bij mij los. Hou wel je de spiegel vast, anders valt deze op het dashboard.

traffic.gif

Stap 4.
In de omgekeerd volgorde de nieuwe spiegel eerst er voorzichtig op tikken (ook met de hamer).
Daarna de stekker aansluiten (dit kan niet mis gaan) en de afdekkapjes weer monteren.

traffic.gif

traffic.gif

Stap 5.
Nieuwe en oude spiegel (de nieuwe ziet er ook veel 'dikker' en sjieker uit)
traffic.gif

traffic.gif

Turbo

hoort die spiegel niet omgedraaid te zitten ?
bij mij zit dat oogje boven namelijk

Jordy

Ik heb de nieuwe spiegel op dezelfde wijze gemonteerd als de oude spiegel.
Zoals ik kon inschatten (je kunt het zelf ook op de foto's zien) is er geen andere manier van monteren mogelijk.
Wellicht dat het bouwjaar/uitvoering verschil kan maken hoe te monteren.

rookie

Citaat van: Turbo op 04 juni, 2015, 09:53
hoort die spiegel niet omgedraaid te zitten ?
bij mij zit dat oogje boven namelijk

Maakt niet uit. Een spiegel of deze nu op de kop is gemonteerd of niet, zal altijd het beeld altijd in het spiegelbeeld weergeven.

Renier

Mooie howto, bedankt  !!
Zo veel handiger zo'n automatisch dimmende spiegel, ik heb mijn gewone spiegel direct bij aankoop 6 jaar geleden ook laten vervangen als onderdeel vd aankoop  :P

Appelsien

Ik heb nog nooit een spiegel met de sensor onder gezien, maar dat kan ook toeval zijn.

Waarom zou je em niet om kunnen draaien? De spiegel 'klikt' toch gewoon op een bolletje, kan prima andersom zou ik zeggen.
Laguna II Phase II Grand Tour 3.0 v6 initiale (aut5)

viper

Citaat van: rookie op 04 juni, 2015, 14:25
Maakt niet uit. Een spiegel of deze nu op de kop is gemonteerd of niet, zal altijd het beeld altijd in het spiegelbeeld weergeven.

Maakt wel uit aangezien dat er aan de achterkant van de spiegel ook een sensor zit

Flex

Ik kom op onderdelenlijn en ebay ook artikelnummers 8200002525 / 8200056426 / 8200000509B en nog een paar andere tegen. Ik neem aan dat deze door een andere fabrikant worden gemaakt, maar zijn er nog meer verschillen?

viper

Ph1 ni? Nu moet je eens voelen of kijken waar de sensor aan de voorkant zit van de spiegel. Normaal gezien is dit onderaan ergens

viper

Bij een Ph2 zitten de voorste en achterste sensoren onderaan.

Turbo

maar als ik dan kijk naar de vormgeving van de spiegel dan hoort het brede gedeelte beneden te zitten en als ik dan kijk naar de spiegel die TS erin gebouwd heeft zit die op zijn kop  ;D

rookie