Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 718
  • Online ooit: 718 (Vandaag om 03:24)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 90
  • Totaal: 90

Laguna 3 stuur geplaatst in lag2, nu probleem richtingaanwijzer

Gestart door Appelsien, 02 april, 2014, 12:54

Vorige topic - Volgende topic

Appelsien

Heb in navolging van FS1 een laguna 3 stuur in mn lag 2 ph 2 geplaatst. Fototje zal ik jullie binnenkort in mn voorsteltopic geven ;-)
Heb de bedrading/stekker van de cruisecontrol aan moeten passen en de stekker van de claxon. Stekker van de airbag is gewoon dezelfde (groene en blauwe stekker).

Heb t gisteren ingebouwd en nog niet "getest" (dwz de cruisecontrol werking en de claxon). Nu zeurt mn vrouw dat de richtingaanwijzer (naar links) niet automatisch terugklikt nadat t stuur weer recht is.. Ziet iemand van jullie t verband? Ik had t idee dat die schakelaar in de hendel/stuurkolom zit, maar kan er natuurlijk naast zitten. Of heb ik gewoon domme pech, dat die schakelaar toevallig net de geest geeft als ik n stuur wissel :-)
Laguna II Phase II Grand Tour 3.0 v6 initiale (aut5)

viper

Er is een heel groot probleem met de doorvoer als je dit doet.

Ik had een nieuwe doorvoer moeten steken en ook moeten aanpassen om een goede werking te verzekeren.

je moet het lint versterken en je moet er ook voor zorgen dat de doorvoer geen speling heeft achter het stuur want anders kan je lint breken en zoals je zelf al merkt, ook je pinkers lijden hier onder

Appelsien

Ik snap t verband met de doorvoer niet zo goed. Het stuur zit toch gewoon vast op dezelfde spiebaan en is qua ontwrrp toch redelijk t zelfde als een lag 2 stuur.. waardoor je je dan speling kunnen hebben/krijgen. De linten komen bij een lag 2 stuur ook op dezelfde plaats uit de stuurkolom.

Heb jij toen bij bart een draaibare doorvoer van een lag 3 gemonteerd? 

fs1

ive is de eigenaar van mijn auto nu, waar dat stuur in zit, ikzelf heb trouwens geen last gehad van pinkers die niet afsloegen, wel van airbag, die door dat lint niet altijd werd gedetecteerd en dus foutmelding gaf...

Appelsien

Oke dus als ik t goed begrijp, heeft dat lint speling (bij een lag 3 stuur) waardoor op den duur in dat lint draadbreuk onstaat. Hoe heb jij (ive) dat dan opgelost.

Verder snap ik nog steeds eigenlijk niet wat dat lint te maken heeft met je pinkers. Die hendel aan de stuurkolom is toch niks aan veranderd, of krijgt de hele draaibare doorvoer speling waardoor ook die schakelaars niet meer (kunnen) gaan werken.

Op wat voor termijn kreeg jij last van die vreemde "storingen". Moet ik dan denken aan paar dagen, weken of maanden. Heb nu niet echt meer de tijd om t stuur terug te wisselen,  en als mn vrouw dan morgen de auto meeneemt wil ik uiteraard niet hebben dat ze de boel sloopt omdat t toch niet zo goed werkt...

Ik zal voor ik verder mn vragen spam, ff de reactie van Ive afwachten.. :-)

edit: ziet er iig wel n stuk moderner uit in een lag 2 (zeker ten opzichte van een saai (niet sportief) initiale stuur...
traffic.gif

Lag2.0T

Ziet er echt beter uit dan het oude stuur vermoed ik , ervanuitgaande dat ik hetzelfde stuur erin heb zitten als jij eerst.. !!

kost vast een berg.. nieuw stuur en een klapzak.. ik heb er ook al eens aan zitten denken om er een ander stuur in te gooien.. maar bij denken is het gebleven..

viper

het lint heeft geen speling maar de doorvoer ten opzichte van het stuur wel.

dit wil zeggen dat als je aan het stuur draait het een paar graden duurd voor dat de doorvoer begint te draaien wat als gevolg kan geven dat je problemen zou kunnen hebben met je pinker en met het lint van de airbag.

ik heb de doorvoer helemaal uit elkaar gehaald en het lint helemaal afgerold, deze heb ik dan met plakband verstevigd.

de speling heb ik opgelost door de doorvoer wat op te vullen in de opening van het stuur zodat deze vaster komt te zitten.

Kom je naar de meeting ??

Renier

@Appelsoen: wat glimt die portier handgreep van jou, hoort dat bij jouw uitvoering?

Renier

Ik dacht later dat Appelsien hem wellicht gewrapt had  ???

Lagunainitiale

Maar.is dat wel een lag 3 stuur en geen scenic ofzo? Hij lijkt.totaal niet op de mijne.
traffic.giftraffic.gif

Appelsien

@Lag2.0T: mijn "oude" stuur ziet er nog iets saaier uit dan die van jou. Jij hebt een Tech Line stuurtje met de onderste spaakjes dicht bij elkaar en n zilveren rondje in de airbag. Ik had een initiale stuur ->

traffic.gif

@Renier: Ik heb mn handgreep (beide uiteraard) gewrapt. Die handgrepen zit zoals je weet, in de ph 2 een soort van rubber coating overheen die heel snel lelijk wordt (althans lelijk was bij aanschaf) Heb geinformeerd wat n nieuwe kost bij de dealer, maar voor 70 euro per stuk laat ik ze dan toch maar liggen. Heb toen een aantal dingen gewrapt (om het een beetje een eenheid te houden) in glanzend zwart, waaronder de handgrepen, stukje waar de navi bediening inzit en de strip over t dashboard (die was houtkleurig bij mij). Ben wat dat betreft alleen nog op zoek naar een alu kleur pookknopje voor de automaat.... :-)

@Ive: Ik snap je verhaal :-) Ik heb thuis nog een doorvoer liggen van een ph1 uit 2001, ns kijken of die tzelfde nummer heeft, dan kan ik die wellicht eens opmaken/modificeren en houd ik mn eigen doorvoer heel (Bewaar t stuur en airbag ook voor als ik alles weer origineel wil/moet maken)
Hoe heb je die "loze ruimte" van de doorvoer opgevuld?

@lagunainitiale: Zou een 2010 initiale stuur moeten zijn, hoewel ik dat niet gecheckt heb.

Hoogstwaarschijnlijk kom ik niet naar de meeting, heb dat weekend al een heel druk weekend en de vrouw wil ook wel eens wat doen ;-)
Edit: hoe verklein ik mn plaatje?

safranehenkie

Is onderdaad een Initiale stuur.
Zit ook in mijn 2008 Initiale.
Henk
Laguna 2.0DCI,Estate Initiale.
ex:R12,R9,R19,2XSafrane.

Appelsien

Ben nog even verder aan het knutselen geweest met t stuur omdat ik niet wil dat mn draaibare doorvoer t gaat begeven. Ik zal aan de hand van foto's laten zien hoe ik t verschil tussen een lag 3 en lag 2 stuur heb weten op te lossen.
traffic.gif
Op deze foto zie je de achterkant (naaf) van een lag 2 stuur. De 2 uitstekende nokjes vallen in de draaibare doorvoer zodat deze meedraait als je het stuur draait.

traffic.gif
Hier zie je de achterkant van een lag 3 stuur. De naaf is qua afmetingen identiek, maar mist de nokjes waardoor de draaibare doorvoer niet meegenomen wordt. Als je het stuur zo toch gebruikt draait je doorvoer uiteindelijk (na een paar graden insturen) wel mee, maar doet dat doordat het stuur als het ware aan de kabels trekt. Dit blijft uiteraard niet lang goed gaan.

traffic.gif
Heb ik het lag 3 stuur 2 gaatjes geboord en daarna m4 draad erin getapt. 2 m4 boutjes erin gedraaid en afgezaagd op de juiste lengte om zo het nokje van een lag 2 stuur te simuleren. Je hoeft niet heel de nok na te maken omdat de meenemer van de doorvoer alleen helemaal onder aan de naaf aangrijpt.

Stuur in de auto gemonteerd en werkt tot dusver perfect. Je kan (zonder airbag) goed zien dat de doorvoer synchroon met t stuur meedraait en er dus geen spanning op de kabels komt te staan.