Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 26
  • Totaal: 26

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DaBuzzzzz


Turbo


DaBuzzzzz

#137
Oh nee, ik weet een hoop meer, het is niet de klep, die doet het. De kabel geeft geen spanning. Dus ofwel kabelbreuk ofwel de spanning is in het paneel onderbroken (ik hoop het laatste)

Overigens het 8200181132-A of de 8200181132-D verschillen enorm en dus kon ik ook het paneel niet testen, de A variant heeft 2 stekkers en de D heeft er 3. Die heb ik dus nodig om het zeker te weken.

loze stekkerdoos waar bij mij een stekker met dikke draden in zat (als je die uit de doos trekt zie je dat ze geen contact maken met iets)

rookie heb ik nodig voor het uitlezen en verwijderen van de DF030 en de LMM

DaBuzzzzz

Update; Mattie en ook mn eerste ingeving bleken toch te kloppen. Draadbreuk. maar dan toch in de strekker (echt niet te zien van buiten.

Met een goeie aarddraad weer gaan meten en uiteindelijk door de isolatie van de kabel zelf geprikt (rood) met de multimeter en boing 12v!!

conclusie: stekker moet dus wel brak zijn en na heb open te hebben gepeurd was dat ook zo. Ik heb de achterkant van de plus doorgeboord, koperen stift erin en de kabel erop vast gesoldeerd.
Vervolgens de boel gesealed met 2 componenten kunstof hars en de boel hard nu even uit. Straks de boel dicht en dan moet ie het dus weer doen!!! niks pomp, niks paneel, niks draad, niks klep. Gewoon DF030 door een brakken stekker Gatdemit!!! >:D >:D >:D >:D >:D

Toch stiekem wel blij :) paneeltje kopen? heb er nog 2 liggen :o :o  :o :o

Nu bier, dan boel dicht, douchen, slapen. Maandag komt rookie de melding verwijderen en gaan wij met werkende airco op vakantie donderdag :)

rookie

Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.


Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.


Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt https://www.aircotechniek.nl/?action=product_details&prod_id=309141&cat_id=32435&link=0&parent_id=&prod_template_id=1&t=Control%20valve%20Renault%20Megane%20II%20/%20Scenic%20/%20Laguna%20II%20DELPHI%20V5%20/%20CVC&artnr=MC-855,

DaBuzzzzz

Maar dat wisten we een paar dagen geleden al rookie. Als je er bij was geweest woensdag had jij dit waarschijnlijk direct geweten. De klep meet 20 ohm zoals ik dinsdag al riep.

Evengoed hij is platgeslagen, alleen de error moet er nog uit :))) zo even rijden

DaBuzzzzz

Zo de df030 ook uit mn systeem, thx rookie.

Damster, Evert nog updates van jullie kant?

ingmar89

Is het voor mensen die problemen hebben met die klep er niet beter voor kiezen om de klep te vervangen door een zuigdruk gestuurd klep?
Dan is het een kwestie van uitprogrammeren in de computer(gelijk aan de 2.2dci en 3.0)
Dan heb je dit hele probleem nooit meer...

Die kleppen zijn er in verschillende kleuren, kwestie van uitvinden welke kleur je hebben moet.


Damster

Citaat van: DaBuzzzzz op 11 juni, 2012, 21:52
Zo de df030 ook uit mn systeem, thx rookie.

Damster, Evert nog updates van jullie kant?

Nee geen tijd gehad , ben druk bezig met de tuin en de badkamer. Heb al wel een afspraak stan om de pomp te vervangen. maar misschein heb ik ook wel kabelbreukje

Evert

Ik heb een aantal weken geleden bij Autotemp te Amsterdam een mechanisch geregelde compressor laten plaatsen in plaats van een electronisch geregelde compressor.

Jammer genoeg hebben we het niet getroffen met onze Lag.

Citaat van: DaBuzzzzz op 11 juni, 2012, 21:52
Zo de df030 ook uit mn systeem, thx rookie.

Damster, Evert nog updates van jullie kant?

John1703

Beste forumleden,

Merkte aan het eind van vorige zomer dat mijn airco niet werkte boven de 2000 toeren.
Na het lezen van diverse berichtjes hier en een snelle controle van mijn kant, ben ik er achter gekomen dat de draden naar de stekker onderop de aircopomp behoorlijk groen zijn uit geslagen. Deze zal ik moeten vernieuwen neem ik aan, maar kan er nog een stekker of draadje zijn die dit kan veroorzaken. Las dat er boven op de pomp ook een stekker zit die de koppeling boven de 2000 toeren schakelt.

Hoor graag jullie wijsheden.

Paul

Ik heb hem even samengevoegd om het overzichtelijk voor anderen te houden.

lagunaV8

Citaat van: John1703 op 01 april, 2013, 20:51
Beste forumleden,

Merkte aan het eind van vorige zomer dat mijn airco niet werkte boven de 2000 toeren.
Na het lezen van diverse berichtjes hier en een snelle controle van mijn kant, ben ik er achter gekomen dat de draden naar de stekker onderop de aircopomp behoorlijk groen zijn uit geslagen. Deze zal ik moeten vernieuwen neem ik aan, maar kan er nog een stekker of draadje zijn die dit kan veroorzaken. Las dat er boven op de pomp ook een stekker zit die de koppeling boven de 2000 toeren schakelt.

Hoor graag jullie wijsheden.

JA

DaBuzzzzz

Citaat van: John1703 op 01 april, 2013, 20:51
Beste forumleden,

Merkte aan het eind van vorige zomer dat mijn airco niet werkte boven de 2000 toeren.
Na het lezen van diverse berichtjes hier en een snelle controle van mijn kant, ben ik er achter gekomen dat de draden naar de stekker onderop de aircopomp behoorlijk groen zijn uit geslagen. Deze zal ik moeten vernieuwen neem ik aan, maar kan er nog een stekker of draadje zijn die dit kan veroorzaken. Las dat er boven op de pomp ook een stekker zit die de koppeling boven de 2000 toeren schakelt.

Hoor graag jullie wijsheden.

Check eerst deze stekker onderop. Goed kijken want de breuk zit meestal IN de stekker behuizing