Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.504
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 48
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 23
  • Totaal: 23

Af en toe hoge lekstroom

Gestart door SKengen, 11 maart, 2012, 20:16

Vorige topic - Volgende topic

SKengen

Het is het afgelopen half jaar een aantal keren gebeurd dat 's ochtends de accu vrijwel geheel of bijna geheel leeg was. Het enige wat je hoort is het geratel van een of ander relais. Er zit een nieuwe accu in en dynamo is een jaar geleden vernieuwd. Helaas (of gelukkig) gaat het dan weer weken goed, zodat het moeilijk is de oorzaak te achterhalen. Toen het vorige week weer gebeurde heb ik na opladen van de accu de lekstroom gemeten (tussen min-pool en chassis). Deze bleek ongeveer 4 A te zijn, wat natuurlijk erg veel is. Ik heb toen elke zekering (onder de motorkap en naast het stuur) apart eruit gehaald, maar in alle gevallen bleef de lekstroom aanwezig. Stroom lekt dus niet via een van de gezekerde onderelen. Stroomkabel naar dynamo losgemaakt, ook geen effect op de lekstroom. Wat kan dit zijn? Welk onderdeel is niet gezekerd en kan 4 A stroom trekken?
Wie weet raad?

groet SerK

Duupke (Ronald)

Constante + op de contactdoos van de trekhaak?

SKengen

Ik heb geen trekhaak, dus dat kan het niet zijn.

fs1

uitmeten, tussen de rode draden... of gele, al gelijk... 1 voor 1 afkoppelen en verderzoeken

SKengen

Sorry maar dit begrijp ik niet, welke rode of gele draden?

fs1

die bij je batterij vertrekken natuurlijk, er zit toch ergens dichtbij een soort verdeelblok

SKengen

Ga ik zeker proberen, maar moet eerst weer wachten tot het probleem optreedt; gebeurt n.l. maar af en toe..

Duupke (Ronald)

Gaat alle binnen verlichting wel uit (ook in de kofferbak!)?

Misschien dat er af en toe een micro switch van een slot blijft hangen?

SKengen

Ja alle lichtjes gaan uit. Bovendien bleef de lekstroom aanwezig na verwijdering van de zekeringen. Ook loskoppelen van alle deuren (stekkers bij de deurscharnieren) had geen effect op de lekstroom. Het moet m.i. iets zijn tussen accu en startmotor, wat niet gezekerd is.

M@ttie

Welke zekeringen heb je allemaal verwijderd en zitten er accesoires in de auto gebouwd??

viper

heb je ook de kabels aan de plus-pool van de accu los gemaakt tijdens de meting ??

Die 4A, is die gemeten direct na het aansluiten van je multimeter ??

Had je tijdens de meting de wagen geopend en terug gesloten met de kaart ??

SKengen

Ik heb alle zekeringen links naast het stuur om de beurt verwijderd en de grote zekeringen bij de relais' onder de motorkap. Lekstroom bleef.

De 4A lekstroom blijft aanhouden tijdens het meten, dus niet alleen in het begin van de meting.   

SKengen

De + pool kabels heb ik niet losgemaakt; dan zou ik immers geen stroom kunnen meten.
Tijdens de meting was de sleutelkaart eruit en deuren dicht. Al of niet op slot weet ik niet meer. Maar hij loopt immers soms 's nacht leeg, dus dan lekt ie ook.   
Verder geen accessoires aangesloten, alleen de standaard radio, maar die is neem ik aan ook gezekerd.

marxander

normaal moet alles uit gaan dus ook je radio, alleen blijft de computer onder continu stroom staan als ik mij niet vergis.

M@ttie

Haal de dikke plus van je dynamo is los, heb van de week nog een seat ibiza gehad waarvan de dynamo het hele spul leegtrok door constant 4.6ampere te trekken!!