Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 44
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 36
  • Totaal: 36

chippen

Gestart door fabio, 17 april, 2006, 08:27

Vorige topic - Volgende topic

melcon

Leuke ideeën ;D :D

Als je weet wat die nokkenassen kosten kun je het plaatje compleet maken.
Remap gewoon doen via fastchip op een dynodag (die in oktober b.v.), die kosten vallen wel mee.
Rest is distributieset, het plaatsen daarvan en uiteraard het plaatsen van de nieuwe assen. Setje keringen erbij
en even de staat controleren van de drijfstanglagers. Als die laatste nog goed zijn dan moet het ook met dit blok echt
geen probleem zijn.

Maar inderdaad mischien wel verstandig om eerst even te kijken wat die nu doet, neem dan wel even je originele filterhuis+slangen mee.
Kun je gelijk kijken hoeveel pk je mist door het open lucht filter  ;)

Ed

Waarschijnlijk zou ik van dat laatste spijt gaan krijgen ;D

melcon

lagturboaut5

Ik ben absoluut geen kenner, maar ik weet wel dat onderstaande tuner alles zeer goed uitlegt op zijn site en staat bij die merken bekend als de beste.

Nokkenassen, zou ik niet aan beginnen. Moderne wagens hebben tegenwoordig variabel verstelbare nokkenassen. Zelf scherpere nokkenassen plaatsen is echt jaren '80  :D :D
Had zo'n jaren tachtig Alfetta en die was supersnel vooral doortrekkend hoog in de toeren. Stationair (had al injectie) had ie een wiebelend toerental en zuipen plus vette bougies, ongekend.
Zie hier een uitleg, wat erbij komt kijken bij een jaren 90 wagen:
https://www.squadra-tuning.nl/vreemde-praktijken-alfa-rz.html

Volgens mij, moet je - als je zelf andere nokkenassen erin gooit - met slippende koppeling/hoge toeren wegrijden vanuit stilstand.
Past totaal niet bij een luxe bedoelde wagen als een Laguna. Slechts mijn mening.

Op die site staat ook beschreven, wat open luchtfilters meestal voor averechts effect leveren.
Bij stoplicht komt slaat de warme motor/uitlaatlucht in het open filter en als je dan optrekt heb je veel minder vermogen. Idemdito in de bergen.(heb ik zelf ook eens ondervonden met een 'snel' filter).

groet,

melcon

Nee hoor, je hebt keuze in de nokkenassen die je kan plaatsen. 268, 278, 290 graden. Die eerste is prima geschikt voor straat gebruik,
wat daarna komt wordt steeds minder geschikt. Verstelbare nokkenassen worden niet scherper, de timing veranderd alleen, het effect
daarvan is enigzins vergelijkbaar maar niet helemaal. Overigens, de nokkenassen van de Clio V6 zijn meer dan geschikt voor straatgebruik
en een stukje scherper als origineel. (Die 30/40 extra pk moet ergens vandaan komen, dat is niet alleen een renault sport inlaat+uitlaat spruitstuk  ;)).

Lagunainitiale

Ik zeg er staat Ed iets te doen en snel ook. Nou ben ik wel benieuwd.

En die nokkenassen hoeven niet nieuw te zijn.... Om het goedkoper te houden.

Vanwaar eigenlijk de nieuwe distrubutie? Omdat je het toch los hebt of zit er verschil in de poelies?

melcon

Distributie moet los om de nokkenassen te kunnen vervangen, en een distributie die is losgeweest kun je niet opnieuw gebruiken (helaas).

Scherpe nokkenassen zijn ook van deze tijd  :)
https://youtu.be/bSdo3tGDnFI
https://youtu.be/DKQDRx6w-34

Met echt scherpe nokkenassen krijg je dit effect  :P
https://youtu.be/JqaFwyb_yfM

lagunadriver

Citaat van: Maarten Jan op 08 augustus, 2011, 19:55
Distributie moet los om de nokkenassen te kunnen vervangen, en een distributie die is losgeweest kun je niet opnieuw gebruiken (helaas).

hoezo niet, ik heb het zelf ook al meerdere malen gedaan bij zowel mijn als iemand anders z'n auto...

Paul

"Mag" niet ivm met verandering in riemspanning. De kans op breken is dan groter

lagunadriver

mmm, nog nooit last van gehad ;D

Paul

Hoeft ook niet, maar het risico is wel groter.

melcon

Wat paul zegt  :) je kan het risico natuurlijk wel nemen, maar bij een V6 heb je het dan wel over 24 klepjes die krom zijn  ;)

lagturboaut5

Ik had in m'n hoofd hoogstens de helft van de kleppen ? Ook genoeg, daar niet van.

Sorry, weer over een ander merk, maar bij mazda's (had een mx-5 uit '91) heb je geen enkele klep krom of zuiger beschadigd bij het aflopen/knappen distributieriem.
Was al rekening mee gehouden met de constructie . Bij Alfa 16v's en oudere opels echter al binnen de 60 dkm met veel schade.

groet,

melcon

Als je geluk hebt de helft  :)

Klopt, dat noemen ze een non-interferentie motor, in tegenstelling tot een interferentie motor. De zuiger kan in het eerste geval de klep nooit raken als deze op zijn laagste positie is. Nadeel van een non-interferentie motor is dat je geen hoge compressie kan verkrijgen, dus het wordt niet vaak gebruikt. Er bestaat dan ook geen non-interferentie diesel motor.

lagunadriver

Waarom doen niet alle auto fabrikanten dat dan ???