Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.670
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 27
  • Totaal: 27

automaat die niet weet wat die wil....?

Gestart door robertjan, 14 juni, 2011, 20:35

Vorige topic - Volgende topic

robertjan

hooi..

Ik heb een laguna grand tour 3.0 uit 2001 169.000 gelopen..

Ik merk dat mijn automaat heel erg zenuwachtig is.. of hoe ik het ook moet noemen.. om even een paar voorbeelden te geven, Als ik hem is goed op het gas trap wil die wel is boven in toeren blijven hangen voor een 5 sec lang en schakelt dan pas over, laatst remde ik af om de snelweg af te gaan en schakelde die 2 versnellingen terug en schoot daarom hoog in toeren.. ook heb ik last van het gene dat die bijna nooit in de "kick down" wil gaan.. zodra ik zeg maar lekker ff snel een vrachtwagen of iets wil inhalen en het gas intrap tot helemaal onderin schakelt die niet altijd terug...

iemand enige idee waar deze problemen vandaan kunnen komen???

Alvast bedankt.

Lagunainitiale

Dan zou ik beginnen met de olie te laten verversen.

Paul

ingmar89

Met die kickdown hè?
Trap je hem dan echt in de kickdown? dus zegmaar over het zware punt heen? of tegen zware punt aan?
Verder: het hangt er bij mij ook vanaf hoe snel je het gas intrapt.
Dus ga je in 2 seconden van 10% naar volgas, of ga je in 0,5 sec van 10% naar volgaan.
Snel intrappen resulteerd in terugschakelen, langzaam indrukken resulteerd in versnelling aanhouden.

robertjan

naar mijn gevoel trap ik hem echt door het zware punt heen en trap ik hem ook echt snel in en dus niet langzaam... maar zit er iets van een schakel computer in deze laguna? dus dat het een elektronisch probleem is.. want als ik gewoon lekker rustig tour rijd die perfect en schakelt soepel..

Sfinx

Ik heb een 1.8 en dus geen 3.0 dus wellicht zit er een andere versnellingsbak in bij mij, maar als ik op de cruisecontrol 120 km/h rijd en vervolgens de cruisecontrol uitschakel om terug te zakken naar, laten we zeggen, 80 km/h, dan weer de R indruk van de cruisecontrol om terug te keren naar die 120 km/h, schakelt de bak wel degelijk terug. Hetzelfde als bij een kickdown dus.

Lagunainitiale

Als je het pedaal helemaal naar beneden trapt en je drukt de schakelaar in onder het pedaal schakelt hij altijd maximaal terug ongeacht de snelheid waarmee je dat doet. Alleen als de je knop niet indrukt houdt hij bij langzaam gas geven de versnelling aan.

En alle bakken van renault hebben kickdown 4, 5 of 6 versnellingen.

robertjan

dus het kan ook gewoon een probleem met de schakelaar zijn onder de pedaal?.. zit er letterlijk een druk schakelaar onder het gas pedaal dan?.. nooit gezien ::)

Sfinx

Als dat zo is, kan iemand mij dan vertellen waarom de kickdown ook werkt bij gebruik van de cruisecontrol? Dan wordt immers het gaspedaal helemaal niet aangeraakt.

ingmar89

Nee, de cruise control gebruikt de kickdown niet.
Wel kan de automaat terugschakelen naar een lagere versnellings als dat nodig is.
als de automaat terugschakelt doordat je gewoon meer gas geeft, of doordat de CC dat doet, heet geen kickdown.

Sfinx

Dan begrijp ik denk ik het principe van de kickdown niet.
Altijd gedacht dat dat betekende: het terugschakelen van de automaat op het moment dat er ineens veel vermogen gevraagd wordt om een zekere snelheid te bereiken.

A3v6

Zou de bak eens uitlezen.

Die van mij waar geen echte problemen mee zijn heb ik laatst eens uitgelezen, zaten toch 6 foutcodes in.
Ik denk ook niet dat olie verversen het niet terug schakelen oplost.
Dat zou mi in het brein of in de kleppen zitten, dat is met een laptopje heel makkelijk te controleren.

Lagunainitiale

Dat wachten met doorschakelen bij hoge toeren is een euvel wat vaak optreed bij oude en te weinig olie.

melcon

*eens* de hoeveelheid en de kwaliteit van de olie is cruciaal voor het functioneren v/d automaat.