Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.651
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 41
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 37
  • Totaal: 37

Vreemd gedrag airco Laguna II

Gestart door twan-e, 29 mei, 2011, 18:39

Vorige topic - Volgende topic

twan-e

Ik heb een Laguna II 2.0 16v uit 2006 met climat control. Pas geleden gekocht maar airco werkte onvoldoende naar mijn zin. Ik heb deze laten afvullen maar wat bleek was dat er ruim voldoende koelmiddel in het systeen zat. Er bleek 620gr in te zitten terwijl het systeem met 650gr wordt afgevuld.

Het systeem heeft het volgende gedrag: Vandaag heeft het systeem zonder probleem gewerkt, het koelsysteem haalde zijn koelvermogen met gemak. Zojuist merkte ik weer dat de airco minder goed werkte. Je voelt dat het nog wel iets doet maar niet zo zoals het zou moeten. Wanneer de motor stationair draait en je schakelt de airco in dan zal de motor bijna afslaan na zo 5 sec na inschakelen. De motor wordt dan eventjes zwaar belast. Uitleven met de clip laat zien dat de airco op een gegeven moment geen koelvermogen levert. Maar Clip laat ook geen foutcodes zien. Als de motor wordt uitgeschakeld hoor je iets sissen alsof het koelsysteem leegloopt maar dat is niet het geval.

Herkent iemand deze klachten? Ik wil voorkomen dat het ene na het andere onderdeel verwisseld gaat worden. Is het de pomp die defect is wat ik ook raar zou vinden omdat deze zo nu en dan uitstekend werkt? Wie kan me voorzien van tips en advies?

Paul

Dat sissen is normaal.
Geeft je buitentemperatuursensor goed aan?

twan-e

Sensoren zijn ok alsmede ook de kleppen volgens Clip.

Lagunainitiale

Maar de kleppen kunnen losschieten van de servo. De clip geeft dan aan dat de kleppen werken. Maar in feite is dat onjuist hij geeft aan dat de servo's werken. De kleppen kunnen blijven staan.

Slaat de ventilator bij je condensator wel aan?

twan-e

De temperatuur is zowel links als rechts goed te regelen maar ik begrijp dat dit niet voldoende is voor een conclusie dat de kleppen goed zijn. Maar wat kan ik doen om uitsluitsel uit te geven of het de kleppen zijn? De ventilator bij de condensator draait gewoon. Voor mijn gevoel werken ook alle standen.

Zojuist werkte de airco ook heel matig maar toen ik met behulp van de bediening door alle standen ben gelopen deed die het in een keer weer wel. Als de airco werkt kan deze zelfs met stationair draaiende motor en met blower vol open ijskoude lucht (~4graden) geven bij 22 graden buitentemperatuur. Ik kan me haast dan niet voorstellen dat de pomp defect is. Of is deze conclusie dan te voorbarig.

fs1

Citaat van: Paul op 29 mei, 2011, 18:42
Geeft je buitentemperatuursensor goed aan?
als ie het weer eens niet zo goed doet, moet je eens letten op de weergave van de buitentemperatuur in het display van je radio (of display van je navi)

twan-e

De buitentemperatuur wordt goed aangegeven, deze heeft nog nooit afwijkend gedrag laten zien, ook niet wanneer de airco het minder goed doet.

ingmar89

Mischien dat er iets mis is met het regelventiel op de pomp?

Duupke (Ronald)

Er zit ook nog een sensor achter de voorruit in het dashboard en een ventilatortje in de voet van de binnenspiegel.

twan-e

Klopt idd, beide uitgelezen met clip en laten getallen zien die lijken te kloppen.

Weet iemand in hoeverre er nog intelligentie in het bediening paneel van de ECC zit naast het inschakelen van de airco ? Dat bijvoorbeeld de motor korstondig zeer zwaar belast wordt door de aircocompressor bij stationair, zou dat kunnen komen door een defect bedieningspaneel? Of is dit volledig geregeld bij de compressor zelf?

twan-e