Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 34
  • Online ooit: 404 (01 oktober, 2025, 22:36)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 564
  • Totaal: 564

Bestuurdersstoel: Elektrische verstelling werkt niet...

Gestart door Loek, 11 september, 2010, 19:33

Vorige topic - Volgende topic

Loek

Aha.... Nou, bij beide stoelen bij mij is het zo als ik de schakelaar van de stoelverarming inschakel, dat het lampje op het dashboard aan gaat, maar ik weet niet of ik dat ook direct betekent dat de stoelverwarming ook werkt?

Gr Loek

Lagunainitiale

Nee. Dat lampje werkt als volgt:
Lampje heeft al spanning, maar via de schakelaar van de verwarming krijgt hij massa en gaat hij aan. Steek dan even een 10 amp in die F35 dan heb je mogelijk verwarming.
traffic.giftraffic.gif

fs1

de verwarming zal werken, dat weet ik zeker, dat heb ik zelf ook ondervonden bij het plaatsen van verwarmde stoelen in mn eerste lag2

Lagunainitiale

Niet zonder die zekering hoor, want bij mij was die stuk en de verwarming deed niks. Mogelijk zat die er al in bij jou.
traffic.giftraffic.gif

Loek

Oke, kun je misschien enigszins omschrijven waar die zekering in moet? ik zal morgen anders ff dat kastje nog eens los maken en een fotootje maken.

Het is allemaal best lastig want mijn ervaring met Franse auto's en elektronica is dat elke auto wel weer andere bekabeling en systemen heeft.

Gr Loek

Lagunainitiale

Ja in het verlengde van die blauwe. Hoe leg je dat uit.
traffic.giftraffic.gif

Loek

Yeah baby!! De elektrische verstelling van de bestuurdersstoel vandaag aan het werken gekregen! Ik ben zóó blij!  !!

Allereerst! Je kunt het meest luxe uitgevoerde interieur niet zomaar zonder aanpassingen overzetten in een Laguna die niet het meest luxe uitgevoerde interieur heeft. Je mist dan een aantal draden. Hieronder heb ik beschreven wat je moet doen om het wel aan de praat te krijgen.

De bodemstekker (de bovenste van de twee):
traffic.gif

De lay-out van de stekker (1 = rechtsboven, 14 = linksboven, 15 = rechtsonder, 28 = linksonder):
traffic.gif

Wat we hebben gedaan om de elektrische verstelling van de bestuurdersstoel aan het werken te krijgen:

1. Stoel uit de auto gehaald.

2. Stekker van de stoel los gemaakt.

3. PIN 15 van de stoelstekker (voeding) hebben we omgestoken naar PIN 17 zodat deze uitkomt op PIN 17 van de bodemstekker. Hierna was te horen dat het relais schakelt als je de stoel wilt verstellen, echter misten we nog de voeding voor de verstellingsmotoren.

4. De voeding van de verstellingsmotoren komt uit op PIN 11 op de stoelstekker, maar op de bodemstekker is deze voeding niet aanwezig. Deze voeding kun je ook niet van een andere PIN omsteken.

5. We hebben een nieuwe kabel getrokken van de accu naar de stoel en deze rechtstreeks verbonden met de kabel van PIN 11 van de stoelstekker. Nu is de stoel wél te verstellen. (De kabel uiteraard mooi weggewerkt onder de vloerbekleding.)

6. De kabel met 5A afgezekerd.

We hebben overigens ook gemeten of de kabel die nu rechtstreeks naar de stoel loopt stroom trekt als de auto uit staat, dit is NIET het geval.

Het komt er dus op neer dat je de voeding van PIN 15 niet nodig hebt. De andere voedingen wel (PIN 1, 11 en 17). De memo functie werkt nu overigens niet, maar dat was te verwachten en voor mij persoonlijk maakt dat ook niets uit.

Gr Loek

fs1

en wat is nu het verschil met wat ik al de hele tijd zeg...?

Loek

Nou, dat je niet overal voeding op hoeft te zetten... Dat zou namelijk betekenen dat er vier voedingsdraden naar de stoel moeten lopen, terwijl effectief alleen PIN 11 en PIN 17 nu gebruikt worden. PIN 1 wordt voor iets anders gebruikt dan de verstelling en PIN 15 is alléén als je Laguna is uitgerust met de "memo" optie.

(PIN 11 is voor voeding verstellingsmotoren en PIN 17 is voor schakelrelais)

;)

fs1

we zullen maar zeggen dat het belangrijkste is dat het werkt zeker en er verder niet over blijven doorlullen :-p

Loek

Uiteraard, 't gaat er ook niet om wie er gelijk heeft. Maar 't is ook belangrijk dat men het hier terug kan vinden als men zo'n interieur wil inbouwen in een dergelijk (on)voorbereide Laguna.

Gr Loek

Lagunainitiale

Doet je stoel verwarming het nu ook? Das het belangrijkste aan die stoelen.
traffic.giftraffic.gif

Loek

Nou, dat weet ik nog niet. Het is nog geen 12 graden of kouder geweest in de auto (volgens de Renault boekjes van de auto doet de stoelverwarming echt pas iets als het in de auto 12 graden of kouder is). Maar ik moet nog een fotootje maken van het zekeringenkastje waar volgens jou nog een zekering hoort te zitten zodat je me misschien zou kunnen "aanwijzen" waar ik de zekering moet plaatsen.

Maar euh, dat vind ik zeer zeker niet het belangrijkste van die stoelen, ik ben blij dat ik de stoel nu eindelijk kan verstellen i.p.v. standje "Oma".  ;D 

M.a.w., ik kan heel goed zonder stoelverwarming, maar als het er op zit is het natuurlijk wel leuk als het werkt.

Gr Loek

fs1

dat van die 12 graden lijkt me niet echt hoor, gewoon op de stoel gaan zitten, knopje aan, je zal snel genoeg voelen of ze warm worden of niet :-)

Loek

Nou ja, het staat in het officiële Renault instructieboekje, dus daar ga ik wel van uit... Maar ik zal het eens proberen vanavond en anders een fotootje maken van het zekeringenkastje.

(oh jongens, ik ben echt zo blij dat we de verstelling aan de praat hebben gekregen!)