Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

22 september, 2025, 18:37

Log in met gebruikersnaam, wachtwoord en sessie lengte

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.453
  • Totaal topics: 10.384
  • Online vandaag: 35
  • Online ooit: 383 (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 22
  • Totaal: 22

controle lamp elektronische storing gaat aan bij starten warme motor

Gestart door Trust, 28 juli, 2010, 21:58

Vorige topic - Volgende topic

Trust

Bij mijn laguna 1.8 16V van 2002 gaat de controle lamp elektronische storing , branden bij het starten wanneer de motor warm is .
Hij reageert dan niet op het gaspedaal en draait dan ± 20000 t/m , uitzetten en een tijdje wachten alvorens een nieuwe poging te wagen , werkt tot nu toe nogsteeds .
Bij koude motor geen enkel probleem .
Ik ben verschillende topics over dit controle lampje tegen gekomen , maar geen eenduidige oplossing .
Als mogelijkheid werd o.a. de controle-eenheid van de stuurvergrendeling genoemd .
Daar het stuur pas geblokkeerd word als de kaart uit de lezer word gehaald , acht ik het niet waarschijnlijk dat het probleem daar zit omdat het lampje ook aan gaat als de (warme) motor gestopt word met de knop en daarna de knop weer indrukt .

Rubberstreper

Ik denk dat ie in storing valt vanwege dat toerental  >:D
Geintje, je gaat vast als antwoord krijgen dat je hem even moet gaan laten uitlezen bij een garagist.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

viper

Best eens laten uitlezen bij de dealer 8)

Citaat van: Rubberstreper op 28 juli, 2010, 22:53
je gaat vast als antwoord krijgen dat je hem even moet gaan laten uitlezen bij een garagist.

Hoe kon je het raden ;D

Rubberstreper

ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

Trust

Vandaag om de hoek even langs geweest (geen renault dealer)
Een hoop fouten (bandendruk /wisserarm niet in goede positie en meer van die ongein)
Maar , 2 die ik na ga kijken , n.l.
fout sporadisch : 57 gasklep-actuator funktionering-storing en
36 chipkaart-leesapparaat kaartaanslagschakelaar onderbreking , deze laatste bleef ook na het resetten van de fouten .

duncs

voor dat laatste zul je wel een "duupke" moet uitvoeren kun je vinden via de zoekfunctie

Trust

Over dat probleem (en oplossing) had ik al eerder gelezen .
Als het alleen de "storing" veroorzaakt dat je de startknop wat langer vast moet houden , heb ik er niet zo'n probleem mee .
Dat is al zo sinds ik die lag heb (aug 2008)

rookie

ja dat klopt, maar een ander probleem wat je erbij krijgt is, is dat je geen nieuwe kaarten meer kan inlezen  ;D

Trust

Gasklephuis schoongemaakt (tijdje terug al ) maar storing bleef af en toe terug komen , echter alleen bij erg warm weer .
Er was mee te leven omdat meestal na het uitzetten van de motor , er een tijd tussen zat voordat ik weer op pad moest .
Maar het gebeurde nu ook met dit weer , straks nog met tanken , gelukkig in de wijk , vlak bij huis .
Gewoon in de noodloop naar huis gereden .
Als het storingslampje aan blijft bij het insteken van de kaart , en ik maak de accupool los en weer vast , is het lampje weer uit en kan ik weer starten (en de klok gelijk zetten en de code voor de radio invoeren  Grrrrrrrrrrrrrrrr.)
Kan iemand me vertellen of de printplaat in de gasklep-actuator zo te vervangen is ofdat er ingelezen moet worden .
Ik vermoed n.l. dat de potmeter-banen niet helemaal OK meer zijn en bij het starten niet de goede stand aangeven .

Trust

Vandaag eens goed gekeken wat er precies gebeurt met die gasklep sturing , kunststof kap van de actuator gehaald en markeringen op de rotor en de stator van de actuator gemaakt .
Dit gedaan terwijl het kontakt uit stond , na het starten kon je zien dat de markeringen vrijwel gelijk bleven staan .
Bij het uitzetten van het kontakt gaat de gasklep eerst verder open en meteen weer verder terug dan de markering .
Kan iemand bevestigen dat dit een normale gang van zaken is ?
Ook nog de weerstand van de 2 banen gemeten .
Tussen de 2 linker aansluitingen van de connector in ruststand 774  ohm (595) , na de rotor met de hand een keer links en rechts bewogen te hebben , werd de waarde 782 .
Met de hand de klep helemaal dicht gedraaid 621  ohm (498) en helemaal open 1336 ohm (1278)
De waardes tussen haakjes zijn van de 2 rechtse aansluitingen .

Als ik de rotor met de hand zo draai dat de klep gesloten staat , blijft hij soms min of meer vast zitten op de zitting (ondanks schoonmaken van het gasklephuis)
Maar bij diverse pogingen om te kijken of dit ook gebeurt als je de motor uit zet heb ik dat niet kunnen konstateren .

Geprobeerd een andere manier te vinden om toch direkt na zo´n noodloop te kunnen starten , het hielp ook tijdens de noodloop de stekker van de actuator los te trekken (motor loopt gewoon in noodloop door) en
daarna het kontakt af te zetten , stekker er weer aan en daarna starten .

Moevanlaguna

Hoi, hier moevanlaguna

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de 6 draden vanuit de stekker op het gasklephuis met goede afgeschermde draden via een bypass rechtstreeks op de stekker bij de rekeneenheid aangesloten. Het is wel even een werkje om via een weerstandmeter erachter te komen welke 6 je moet hebben bij de rekeneenheid (daar zitten ze namelijk samen met nog een hele bos draden). Kosten waren 20 euro aan draad en 4 uur werk. Alles mooi gebundeld en via de voorzijde (radiateurzijde) geleid. Ik heb helemaal geen enkel probleem meer met de auto , totaal geen storing / noodloop of andere ongein meer. Motor loopt superstrak en start als een tierelier. Dus...... proberen voor dat geld kan geen kwaad en anders wil ik het wel doen hoor. Als ik over een maand nog geen problemen meer heb verander ik mn nickname in blijmetlaguna :-)

rookie

Dat is ook de oplossing, niet alleen vervangen, maar echt helemaal omleggen. Afschermen zoals jij het hebt gedaan is gewoon het beste. Al rare dingen meegemaakt met zaken die niet goed waren afgeschermd.

Trust

Geprobeerd een andere manier te vinden om toch direkt na zo´n noodloop te kunnen starten , het hielp ook tijdens de noodloop de stekker van de actuator los te trekken (motor loopt gewoon in noodloop door) en
daarna het kontakt af te zetten , stekker er weer aan en daarna starten

Dit bleek ook niet altijd te werken , wel een accupool losnemen .
Met die wetenschap er gewoon mee op vakantie gegaan naar zuid-frankrijk , meestal ging het goed , bij de eerste keer tanken was het alweer raak , van de pomp in de noodloop naar de parkeerplaatsen , kap omhoog en koffie drinken .
10 min later probleemloze start , daarna de motor meestal maar laten lopen tijdens het tanken (behalve toen de police achter mij stond te tanken) prompt weer in de noodloop naar de parkeerplaats .
Toen hielp een gewone herstart .
Gedurende de 3 weken vakantie maar één keer de accu af moeten koppelen .
Wel leuk (grrr) die oplossingen die je te horen krijgt als je op zo'n parkeerplaats de motorkap open doet en er je hoofd onder steekt .
Een vrachtwagenchaffeur , en daar zijn er op zondag veel van (rijverbod) wist het zeker , het lag aan de luchtmassa-meter .
Als het nodig is ga ik ook de bedrading aanpassen , maar eerst wil ik nog e.e.a. testen .

rookie

Als je doet wat Moevanlaguna heeft gedaan ook doet, dan heb je grote kans dat het geheel is opgelost.  !!

BJlaguna

Hallo Moevanlaguna

Hier het zelfde probleem
Hoe is het nu met je laguna???
Heeft het gewerkt zo ja zou je dit bij mij ook kunnen doen uiteraard tegen betaling
Hoor graag je reactie hierop

Citaat van: Moevanlaguna op 21 september, 2010, 18:52
Hoi, hier moevanlaguna

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de 6 draden vanuit de stekker op het gasklephuis met goede afgeschermde draden via een bypass rechtstreeks op de stekker bij de rekeneenheid aangesloten. Het is wel even een werkje om via een weerstandmeter erachter te komen welke 6 je moet hebben bij de rekeneenheid (daar zitten ze namelijk samen met nog een hele bos draden). Kosten waren 20 euro aan draad en 4 uur werk. Alles mooi gebundeld en via de voorzijde (radiateurzijde) geleid. Ik heb helemaal geen enkel probleem meer met de auto , totaal geen storing / noodloop of andere ongein meer. Motor loopt superstrak en start als een tierelier. Dus...... proberen voor dat geld kan geen kwaad en anders wil ik het wel doen hoor. Als ik over een maand nog geen problemen meer heb verander ik mn nickname in blijmetlaguna :-)

SMF spam blocked by CleanTalk