Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.651
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 41
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 36
  • Totaal: 37
  • Gert

ratelende airco, zelf op te lossen?

Gestart door rudyfb, 28 maart, 2010, 19:48

Vorige topic - Volgende topic

DonvanVliet

Ik kom even terug op mijn post een stukje terug. De airco ratelde ook al een jaar ofzo vooral in lage/stationaire toeren. Vandaag op de snelweg bij Gorinchem kwam er ineens een hoop herrie onder de motorkap vandaan (ratelen, gieren), dat duurde een seconde of 10 en toen was het afgelopen. De airco doet het niet meer, alleen maar warme lucht van buiten komt naar binnen.

Runn

Heb onze Laguna 2.0T uit 2007 sinds mei 2010 en sindsdien is al 3 keer de aircocompressor vervangen.
Het begon met een gierend geluid. Resultaat: nieuwe aircocompressor.
Hierna een ratelend geluid: Wederom vervanging airocompressor.
Analyse bleek dat hij lek was.
Een week voor de vakantie Laguna weggebracht, aircocompressor vervangen.
Donderdag opgehaald, zaterdag vertrokken naar Spanje.
Kort na Parijs, een ratelende airco.

In Spanje is geluisterd naar airco, waarna binnen 10 sec. de analyse kwam:
Systeem na vervanging niet goed gespoeld en filter/droger niet vervangen!

Auto staat nu weer inmiddels meer dan een week bij de dealer.
Zijn in afwachting van het filter/droger uit Frankrijk.

Kennelijk is het bij de dealer(s) nog niet echt bekend hoe en wat te doen bij dergelijke problemen.
Dit gezien de vele problemen genoemd op het internet mbt de airco.

rookie

ja, na ratelen is spoelen om de resten van de pomp noodzakelijk. !! Maar ik neem alles onder garantie?

efastfor

Maar wat ik nog steeds niet lees is of dit ratelen nu komt van onder de moterkap of onder het dashboard kastje?

Runn

Het ratelen wordt in ons geval door de aircocompressor veroorzaakt.
(Motorruimte, bij multiriem, onderin)  =fix=
Het lijkt alsof het uit je dashboard kastje komt, todat je de motorkap opent.
Dan weet je het zeker, compressor :-)
Schakel de airco uit en je hebt rust.
Eveneens is het afhankelijk van de buitentemp. Hoe warmer buiten, des te meer geratel, hetgeen logisch is.

Gelukkig hebben we nog garantie, hetgeen een stuk meer rust geeft.

Acces_Denied

Ik had dit zelfde probleem met mijn 2.0 16v laggie lpg g3
Maar dan onder garantie  ;D

Ze hebben bij mij 3 x de pomp vervangen en het geluid bleef terug komen.
En nu 7 dagen geleden hebben ze mij een huur auto aangeboden en kreeg ik mijn auto niet eerder terug dan
wanneer mijn airco niet meer ratelde.
Zij waren het ook zat en wilde graag tevreden klanten. ATU hengelo Hulde aan de bedrijfsleider.  =tap=

Wat hebben ze gedaan.

Eerst spoelen ( het hele systeem )
Daarna losgehaald en geconstateerd dat er ijzer stukjes/schaafsel in het filter zaten.  ???
Dus nog maar een paar keer spoelen,totdat het weg was.
En toen de nieuwe compressor gemonteerd met nieuwe droger en filter.
Afgevuld en testen.
Nu 4 dagen later doet ie het nog steeds zonder ratel, en ik rijd 50 km per dag ong. Dus waarschijnlijk probeem opgelost.  ;D

Alleen 1 probleempje heb ik nog , en dat is dat er soms water lekt in de auto i.p.v. alles onder de auto
En daar mag ik ook voor terug komen op hun kosten en waarschijnlijk weer een huur auto ook op hun kosten.

Maar zo gauw ik meer weet breng ik jullie op de hoogte Ook van de werking van de pomp

Acces_Denied

O ja en heb ook weer 2 jaar garantie gekregen op de pomp  !!

Duupke (Ronald)

Citaat van: Acces_Denied op 03 augustus, 2010, 20:22
Alleen 1 probleempje heb ik nog , en dat is dat er soms water lekt in de auto i.p.v. alles onder de auto
En daar mag ik ook voor terug komen op hun kosten en waarschijnlijk weer een huur auto ook op hun kosten.

Maar zo gauw ik meer weet breng ik jullie op de hoogte Ook van de werking van de pomp

Afvoer van het condenswater zit verstopt, even schoonmaken en tis 'problem solved'.
Het afvoerslangetje zit boven het hitteschild van de uitlaat.

Acces_Denied

thnx  !! dan gaat ik morgen ff onder de auto liggen. FF kijken of dat gaat lukken.

Runn

Afgelopen donderdag de auto teruggekregen voor een proefrit.
Vervangen: aircocompressor (nr3), filter/droger, verdamper, aircoolie.

vrijdag een rit van 200km gemaakt.
Bij terugkomst, jazeker, een ratelende airco.
Een van de leidingen na het filter/droger was bevroren en de andere werd warm/heet.

Renault NL zou nu om hulp gevraagd worden, want de dealer weet het nu ook even niet.
Wordt vervolgt!

rookie

gewoon spoelen, nieuw filter en pomp en het is opgelost. Spoelen is dus niet hetzelfde als schoonmaken of vacuum pompen. Spoelen is echt met een vloeistof schoonmaken.

Acces_Denied

Ben met ik met rookie eens.

spoelen spoelen en nog eens spoelen en het filter bekijken en waarschijnlijk zitten er ijzerdeeltjes in.
Daarom goed spoelen voor je er een nieuwe compressor op zet

Runn

Zeer goed spoelen heb ik meermaals bij de dealer aangegeven.

Helaas heb ik het idee dat men willekeurig vervangt in de hoop dat het dan over is.
Ze verwachten dat mogelijk het dashboard uitgebouwd gaat worden, maar wachten op Renault NL.

We hebben de auto nu een kleine 3 maanden, waarvan de auto al bijna 1 maand in de garage voor voornamelijk aircoproblemen staat.

Jammer, het is verder een fijne reiswagen, maar het geduld is niet oneindig.

melcon

Dat ligt niet aan de auto, dat ligt aan de onkunde van de garage / dealer.